به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۱۶۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۵ ساعت ۰۸:۳۵
کد مطلب : ۲۰۲۲۳
مقاله وارده

گاف عجیب سعيدجلیلی در مراسم ۱۳ آبان

گاف عجیب سعيدجلیلی در مراسم ۱۳ آبان
علی ورسه‌ای

گروه سياسي: کاری به این ندارم که انتخاب آقای جلیلی به عنوان سخنران مراسم ۱۳ آبان، سلیقه و فکر چه کسانی بوده و بر اساس کدام معیار و شاخص او را برای این مراسم برگزیده‌اند؟!
و ضرورتی نمی‌بینم که بدانم آیا چهره‌ ای استکبار ستیز‌تر از نظر سابقه، و کار‌شناس تر از نظر سیاست و روابط بین الملل جز ایشان وجود داشت یا نداشت؟ و بالاخره تجسس و کنجکاوی نمی‌کنم که آقای سعید جلیلیِ ۱۴ ساله ـ در زمان تسخیر لانه جاسوسی ـ در این ماجرا چه نقش ویژه‌ای داشته که امروز باید سخنران و تحلیلگر این واقعه مهم، ایشان باشد؟ و سؤالهاي از این دست که به ذهن‌ها خطور می‌کند اما اکنون هدف نگارنده طرح آن‌ها نیست، بلکه در اینجا بنا دارم به مطلبی اشاره کنم که او طرح نمود و‌‌‌ همان را محور سخنرانی خود ـ از آغاز تا پایان ـ قرار داد!

جلیلی، بیاناتش را با نقل جمله‌ای مشهور که منتسب به حضرت امام است اما در صحیفه امام نیست، آغاز کرد و گفت: «امام تسخیر لانه جاسوسی را انقلابی بزرگ‌تر از انقلاب اول نامید...» و در اواخر سخنرانی‌اش همین مطلب را بار دیگر تکرار کرد و آنگاه تمام تحلیل و تفسیرش را بر محور همین سخن پی گرفت!

غافل از اینکه بیان حضرت امام (ره):
اولاً: با عبارتی که ایشان آورده‌اند دارای تفاوت مهم و آشکار است.
ثانیاً: مربوط به تسخیر لانه جاسوسی نبوده و در باره ماجرا و موضوع دیگری است.
به نظر می‌رسد که این سخن مشهور؛ یعنی «تسخیر لانه جاسوسی انقلابی بزرگ‌تر از انقلاب اول است.» برداشتی از مطالب زیر باشد که حضرت امام (ره) در ۱۴ آبان ۱۳۵۸، (یک روز پس از تسخیر لانه جاسوسی) در جمع کارکنان بیمه مرکزى ایران، در باره توطئه‏ های آمریکا و اشغال لانه جاسوسی ایراد کرده، فرمودند:
«... چنانچه این‌ها آدم نشوند و شاه را که خزاین ما را برده است و در بانک‌ها مقادیر بسیار زیادى ـ که ما حالا شاید بعضى از آن را مطّلع باشیم ـ در بانک‌‌ها سپرده است و همه مال ملت است، تا این را برنگرداند، ... مسئله باز انقلاب است. یک انقلابِ زیاد‌تر از انقلاب اول خواهد شد. باید سر جاى خودشان بنشینند. و این خائن را او (آمریکا) برگرداند...» (صحیفه امام، ج‏۱۰، ص: ۴۹۳)

روشن است که نقل غیر دقیق سخنان امام، در جمع جمعیت جوانی چون دانش آموزان و دانشجویان (که سخنرانی‌های حضرت امام را کمتر شنیده‌اند)، و آنهم در حال پخش از صدا و سیما، زمینه تحریف در اندیشه‌های معظم له را فراهم و آسان می‌کند.

با اینکه هنوز زمان زیادی از رحلت امام نمی‌گذرد و فاصله چندانی با دوران او نداریم، اما متاسفانه شاهدیم که برخی از گویندگان و نویسندگان، برای تایید مطالب خود، به عبارات و جملاتی استناد می‌کنند که به ایشان منسوب است اما در صحیفه امام نیست.