به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۰۷ ساعت ۱۰:۲۸
کد مطلب : ۲۰۲۲۸۹

قیمت‌های نجومی خودرو فروکش می کند؟

گروه اقتصادی: یک فعال بازار خودرو می‌گوید: خودرو در پارکینگ‌ها زیاد است و در روزهای آخر سال، این آشفته بازاری که در خودرو به‌وجود آمده، تقریباً تمام شده تلقی می‌شود.
قیمت‌های نجومی خودرو فروکش می کند؟
به گزارش ایرنا، افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر، به بیشترین میزان خود در یک سال گذشته رسیده است. بازار خودرو در حالی روزهای پایانی سال را پشت سر می‌گذارد که فاصله قیمت بازار و قیمت کارخانه بیشتر خودروهای داخلی، روز به روز در حال افزایش است.قیمت بازار سمند LX در حالی به ۱۱۰ میلیون تومان رسیده که قیمت کارخانه حدود ۷۰ میلیون تومان تعیین شده است. آگهی‌های فروش خودرو در حالی از قیمت ۷۰ میلیون تومانی سایپا ۱۱۱ در بازار می‌گویند که قیمت کارخانه این خودرو، حدود ۴۰ میلیون تومان است. قیمت بازار پژو پارس دوگانه‌سوز به ۱۵۰ میلیون تومان رسیده که تقریباً دو برابر قیمت ۸۰ میلیونی تومانی کارخانه است. قیمت تیبا۲ نیز در بازار حدود ۸۲ میلیون است، در حالی که قیمت کارخانه آن کمتر از ۵۲ میلیون تومان تعیین شده است.این قیمت‌ها در حالی در بازار خودنمایی می‌کنند که تناسب چندانی با سطح درآمد بخش قابل‌توجهی از جامعه ندارد و آنقدر بالا هستند که به‌نظر نمی‌رسد معامله‌ای را شکل دهند. یک فعال بازار خودرو نیز می‌گوید قیمت‌های بازار به‌اندازه‌ای بالا هستند که مشتری در این قیمت‌ها وجود ندارد.سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران درباره علت این شکاف قیمتی گفت: اختلاف قیمت بازار و قیمت کارخانه بر اساس عرضه و تقاضای کاذب به‌وجود آمده است. این تقاضای کاذب موجب شده افرادی که سرمایه‌ای در اختیار دارند، برای خرید اقدام کنند. نابسامانی ایجاد شده نیز در اثر همین تقاضای کاذب برای خرید خودرو به قیمت کارخانه است.

صف‌ خرید به قیمت کارخانه، تقاضای مصرفی نیست
مؤتمنی در ادامه گفت: زمانی که ثبت‌نام‌های خودروسازها آغاز می‌شود، افراد زیادی برای ثبت‌نام صف می‌کشند که دلیل این رفتار، همان اختلاف قیمت است. اگر این شکاف قیمتی وجود نداشت، صف ثبت‌نام خرید خودرو تشکیل نمی‌شد. این صف‌های خرید برای کسب سود، ایجاد می‌شود.وی ضمن تأکید بر اینکه در قیمت‌های کنونی، معامله‌ای در بازار انجام نمی‌شود، گفت: در حال حاضر بازار خودرو با رکود مواجه است و با این افزایش قیمت‌ها، تقاضای بازار کم می‌شود. این قیمت‌های غیرواقعی به‌گونه‌ای است که اگر افرادی نیز قصد فروش خودروهای خود را در این قیمت‌ها داشته باشند، موفق نمی‌شوند.
خودروهای بی‌مشتری در نمایشگاه‌ها
رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران افزود: مدت زیادی است که بازار در رکود قرار دارد و معاملات خودرو به کمترین میزان خود رسیده است. خودروها هفته‌ها و ماه‌ها در نمایشگاه‌ها باقی مانده‌اند.وی با رد تأثیر افزایش تقاضای آخر سال برای خرید خودرو و افزایش قیمت‌ها به این دلیل توضیح داد: در چند سال اخیر کم‌رونق‌ترین بازار سال را در اسفندماه داشته‌ایم. در شهریور امسال به دلیل پایان تعطیلات، تقاضای سفر در آن بالا بود. در آن ماه، فاصله قیمت بازار و کارخانه به کمترین میزان خود رسیده بود، اما باز هم تقاضای چندانی برای خرید خودرو در بازار نبود.معاملاتی که هم‌اکنون انجام می‌شود، برای این است که در آینده بتوانند با قیمت بالاتری بفروشند و نگرش سرمایه‌ای نسبت به خودرو که کالای مصرفی است، به وجود آمده است.
خودرو در زندگی شهری یک کالای اساسی است
مؤتمنی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم بازار آرامی داشته باشیم باید عرضه و تقاضا را به تعادل برسانیم، گفت: عرضه خودرو با تولید بیشتر افزایش می‌یابد. نوسان قیمت در بازار خودرو زمانی ایجاد می‌شود که عده‌ای با اطلاع از اینکه عرضه کالایی کم است، وارد بازار می‌شوند و بازار سیاهی برای کسب سود بیشتر خودشان ایجاد می‌کنند.وی افزود: بازار خودرو را می‌توان کنترل کرد. تعیین یک سقف قیمت به این موضوع کمک می‌کند. خودرو در زندگی شهری، نقش یک کالای اساسی را دارد. برای این کالای اساسی می‌توان سقف قیمتی در نظر گرفت و بازار را به‌وسیله آن کنترل کرد. در این صورت، یک قیمت کارخانه خواهیم داشت و فردی که خودرو را تحویل می‌گیرد، با درصدی که نهادهای نظارتی تعیین می‌کنند، می‌تواند خودروی خود را بفروشد.
پارکینگ‌ها پر از خودرو هستند
رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران درباره احتکار خودرو گفت: نباید بگذاریم عده‌ای از فضای پیش آمده سوءاستفاده کنند و دست به احتکار خودرو بزنند، بعد هم با قیمت بالا بفروشند و بازار را به دست گیرند. ما باید بپذیریم که آمارها از کاهش تولید خودروسازها خبر می‌دهند. با این حال، خودرو به‌اندازه‌ای که پاسخگوی بازار باشد وجود دارد، اما خودروهایی که از کارخانه تحویل گرفته شده‌اند به پارکینگ‌های دیگری منتقل شده‌اند تا با قیمت‌های بالا فروخته شوند. افرادی هستند که با قیمت‌سازی می‌خواهند خودروهای خریداری‌شده خود را برای کسب سود بیشتر، بفروشند.وی افزود: با این حال، باید بدانیم که خودرو در پارکینگ‌ها زیاد است و در روزهای آخر سال، این آشفته‌بازاری که در خودرو به وجود آمده، تقریباً تمام شده تلقی می‌شود و بازار روال خود را پیدا می‌کند. اگر بازار پیش از این مدیریت می‌شد و با تعیین سقف قیمت، اجازه افزایش شکاف بین قیمت بازار و کارخانه داده نمی‌شد، شاهد این اتفاقات در بازار خودرو نبودیم.
برچسب ها: قیمت خودرو بازار