کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سقوط بازارهای سهام در وحشت کورونا

8 اسفند 1398 ساعت 21:44

گروه اقتصادی: تحلیل‌گران در میانه نگرانی فزاینده درباره پیامدهای ویروس کورونا هشدار می‌دهند انتشار این ویروس مرگبار به سراسر جهان می‌تواند آسیبی اقتصادی در مقیاس بحران مالی سال ۲۰۰۸ ایجاد کند.


به گزارش گاردین، در حالیکه کشورها اقداماتشان برای مهار انتشار ویروس جدید کورونا را با ممنوعیت‌های مسافرتی، بستن مدارس و به تاخیر انداختن رویدادهای عمده ورزشی و کنفرانس‌های تجاری تشدید می‌کنند، سقوط بازارهای مالی در سراسر جهان روز پنجشنبه ادامه یافت.بازارها در سراسر اروپا در واکنش به اوج‌گیری هزینه‌های اقتصادی این همه‌گیری، به شدت سقوط کردند و بدترین هفته را از هنگام بحران بدهی‌های منطقه یورو و کمک مالی اضطراری به یونان در میانه سال ۲۰۱۱ از سر گذراندند.شاخص سهام FTSE 100 با حدود ۲ درصد سقوط به زیر ۷۰۰۰ رسید و شرکت‌های مسافرتی و گردشگری مانند بریتیش ایرویز و ایزی‌جت بیشترین ضرر را دادند. در همین قیمت نفت به کمترین مقدارش در ۱۳ ماه اخیر رسید و سرمایه‌گذاران در مرکز تجاری لندن به سوی خرید اوراق قرضه دولتی و سایر دارایی‌هایی رفتند که در زمانه تنش مالی ایمن شمرده می‌شوند.

پژوهش شرکت مشاوره کاپیتال اکونومیکز نشان می‌دهد که اگر شیوع ویروس کورونا به صورت پاندمی (همه‌گیری جهانی) تمام‌عیار درآید و اختلال شدید تجارت جهانی را باعث شود، بحران‌های بازارها و ارز می‌تواند به حد یک بحران مالی جهانی برسد و GDP جهانی را تا ۰.۵ درصد کاهش دهد.بانک سرمایه‌گذاری گولدمن ساکس هم روز پنجشنبه هشدار داد در صورت انتشار جهانی ویروس کورونا میزان رشد درآمد شرکت‌های آمریکایی ممکن به صفر برسد.بانک‌های عمده هم ممکن است به علت ناتوانی شرکت‌ها در بازپرداخت بدهی‌هایشان به شدت زیر فشار قرار گیرند. هم اکنون میزان بدهی‌ها از حدی که پیش از بحران مالی ۲۰۰۸ دیده شد، فراتر رفته و  به حد بی‌سابقه ۱۸۸ تریلیون دلار رسیده است. صندوق بین‌المللی پول به طور مکرر درباره اوج‌گیری میزان بدهی جهانی و شکنندگی سیستم مالی به خصوص در چین هشدار داده است. بر اساس گزارش این صندوق تا ۴۰ درصد بدهی شرکتی در چین غیرقابل تعویض شده است که یادآور وضعیت پیش از سقوط مالی ۲۰۰۸ است.کاپیتال اکونومیکز می‌گوید رشد اقتصادی چین در بهترین حالت امسال به ۳ درصد سقوط می‌کند. به گفته این تحلیل‌گران حتی در صورت تاثیر محدود این همه‌گیری بر اقتصاد جهان، رشد اقتصاد جهانی در سال جاری میلادی بر خلاف تخمین قبلی ۲.۹ درصد به ۲.۵ درصد کاهش خواهد یافت.


کد مطلب: 202524

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/202524/سقوط-بازارهای-سهام-وحشت-کورونا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir