به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۰۹ ساعت ۱۲:۰۸
کد مطلب : ۲۰۲۵۴۰
ترکیه: در تاریخ، 16 بار با روسیه جنگیده‌ایم، بازهم خواهیم جنگید

۳۳ سرباز ترکیه در حمله هوایی جنگنده‌های روسیه كشته شدند

گروه بین‌الملل: در یک حمله هوایی جنگنده‌های روسیه در ادلبِ سوریه، ده‌ها تن از سربازان ترکیه کشته شده‌اند؛ ترکیه می‌گوید «خون نیروهای قهرمان‌ ترکیه بر زمین نخواهد ماند» و اقدامات این کشور در سوریه ادامه خواهد یافت.
از اوایل ماه دسامبر و آغاز حملات ارتش سوریه به استان ادلب در تاکنون حدود ۹۵۰ هزار نفر از مردم آواره شده‌اند
 
از اوایل ماه دسامبر و آغاز حملات ارتش سوریه به استان ادلب در تاکنون حدود ۹۵۰ هزار نفر از مردم آواره شده‌اند  
به گزارش ایسنا، المیادین به نقل از خبرنگاران خود در سوریه گزارش داد که در این حمله هوایی که در جنوب ادلب رخ داده است، دست‌کم ۳۷ سرباز ترکیه کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شده‌اند. مقام‌های ترکیه طی شش ساعت پس از وقوع این حمله، کشته شدن ۳۳ سرباز ترک را تأیید کردند.این خبرگزاری به نقل از منابع نزدیک به معارضان دولت سوریه مدعی شد که این حمله توسط ارتش سوریه انجام شده است.دقایقی بعد از اخبار اولیه در مورد این حملات، فرماندار انتاکیه (منطقه‌ای در جنوب ترکیه و در نزدیکی مرز سوریه) به الجزیره گفت که شمار کشته‌شدگان این حمله به ۲۲ نفر افزایش یافته است. استاندار هاتای نیز این آمار را تأیید کرد. ساعتی بعد نیز استاندار هاتای ترکیه گفت که در پی جان باختن هفت تن دیگر، شمار کشته‌شدگان حمله هوایی به محل استقرار نیروهای ترکیه در ادلب به ۲۹ نفر رسیده است. وی همچنین اعلام کرد که در حال حاضر ۳۶ تن از نیروهای ترکیه در بیمارستان‌ها تحت درمان هستند.او ساعاتی بعد نیز از افزایش شمار کشته‌شدگان ارتش ترکیه به ۳۳ نفر خبر داد.به گفته برخی مقام‌های ترک، مجروحان از طریق گذرگاه مرزی جلوه‌گوزو به ترکیه منتقل شده‌اند.المیادین نیز خبر داده که چهار بالگرد ارتش ترکیه برای انتقال مجروحان و اجساد کشته‌شدگان این کشور وارد حریم هوایی سوریه شده است.
بر اساس گزارش آناتولی ترکیه، در پی این حمله، رجب طیب اردوغان - رئیس‌جمهور ترکیه - جلسه اضطراری شورای امنیت ملی این کشور را برای بررسی مسائل مربوط به سوریه و ادلب برگزار کرده است.در ادامه تحولات ساعات اخیر در سوریه و ترکیه، آناتولی خبر داد که مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه با ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرده است. مقامات وزارت امور خارجه ترکیه و سازمان ناتو
هنوز درباره محور این گفت‌وگوی تلفنی اظهارنظری نکرده‌اند.

ترکیه: در تاریخ، 16 بار با روسیه جنگیده‌ایم، بازهم خواهیم جنگید
مسعود حاکی کاسین مشاور اردوغان گفت: ما 16 بار با روسیه در گذشته جنگیده ایم، بازهم خواهیم جنگید. انتقام ما بسیار وحشتناک خواهد بود. 25 میلیون مسلمان روسیه را از درون تکه تکه خواهند کرد.
سخنگوی دولت ترکیه هم گفت: همه مواضع زمینی و هوایی رژیم [سوریه] اکنون هدف نظامی و دشمن جمهوری ترکیه محسوب می‌شوند. ترکیه فردا ائتلاف ناتو را به یک نشست مشورتی در خصوص اوضاع ادلب فرا خواهد خواند. خون قهرمانان ما هدر نخواهد رفت و فعالیت‌های ما در سوریه ادامه خواهد یافت.
سیاست آنکارا در خصوص مهاجران سوری تغییر نکرده، اما ترکیه دیگر قادر به جلوگیری از ورود آنها نخواهد بود

همچنین المیادین گزارش داده است که مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا در گفت‌وگو با همتای ترک خود، حمله اخیر در ادلب را مورد بحث و گفت‌وگو قرار داده است. پنتاگون اعلام کرده که واشنگتن در حال مذاکره راهکارهای همکاری با ترکیه و جامعه بین‌المللی است.همزمان با این تحولات، برخی منابع مدعی شده‌اند که این حملات توسط ارتش روسیه انجام شده است. پیش‌تر رسانه‌های روس اعلام کرده بودند که تعدادی از جنگنده‌های این کشور در منطقه ادلب، توسط نیروهای ترکیه هدف قرار گرفته‌اند. ساعاتی بعد آناتولی این خبر را به نقل از منابع آگاه تکذیب کرد و نوشت: براساس اطلاعات دریافتی از منابع موثق، گزارش‌های رسانه‌های روسیه مبنی بر هدف قرار گرفتن جنگنده‌های این کشور توسط نیروهای ترکیه در ادلب صحت ندارد.از سوی دیگر، خبرنگار الجزیره با استناد به منابع دیپلماتیک در وزارت امور خارجه ترکیه گزارش داده که یک هیأت روس در آنکارا درباره وضعیت ادلب با مقام‌های ترک گفت‌وگو کرده است.به نوشته الجزیره، طرف ترکی بر لزوم برقراری آتش‌بس فوری و اهمیت اجرای کامل توافقنامه سوچی تأکید کرده است.وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ترکیه با حمله به ارتش سوریه از شبه‌نظامیان در ادلب حمایت می‌کند و آنکارا «همچنان به نقض قراردادهای سوچی درباره ادلب می‌پردازد».

همچنین، برخی رسانه‌ها از آماده‌باش نیروهای ترکیه در خاک سوریه خبر داده‌اند. در پی این تحولات، پدافند هوایی سوریه در پایگاه هوایی حمیمیم، دو موشک شلیک‌شده از خاک ترکیه را رهگیری کرده‌اند.ساعتی بعد از این اعلام حمله به نیروهای ترک در حومه ادلب، منابع خبری از شنیده شدن دو صدای انفجار در نزدیکی شهر لاذقیه، طی بامداد جمعه خبر دادند. پس از آن، خبرگزاری رسمی سوریه گزارش داد که در حمله جنگنده‌های اسرائیلی به «قنیطره»، دست‌کم سه سرباز سوری زخمی شده‌اند.به گزارش ایسنا به نقل از آناتولی، فخرالدین آلتون - رئیس دفتر ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه - در واکنش به حملات اخیر به نیروهای ترک مستقر در ادلب، گفته است: خون نیروهای قهرمان‌ ترکیه بر زمین نخواهد ماند. اقدامات ما در سوریه تا شکستن دست‌ متجاوزان به پرچم کشورمان ادامه خواهد یافت. به رژیم نامشروعی که نیروهای کشورمان را هدف قرار داده است، پاسخ قاطع و متقابل نشان خواهیم داد.او افزوده است: جامعه بین‌المللی، به ویژه طرف‌های روند آستانه، به وظایف و مسئولیت خود عمل کنند. نمی‌توانیم اجازه دهیم حوادث رواندا و بوسنی و هرزگوین، در ادلب تکرار شود.

در ادامه این تحولات، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه با رابرت اوبراین - مشاور امنیت ملی کاخ سفید آمریکا - به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. هنوز در خصوص جزئیات این گفت‌وگوی تلفنی، گزارشی ارائه نشده است.
همچنین، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) حملات اخیر به ادلب را محکوم کرد.سخنگوی ناتو در مصاحبه با آناتولی، محور گفت‌وگوی تلفنی مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه و ینس استولتنبرگ، دبیرکل این سازمان را تشریح کرد و گفت: دبیرکل ناتو در این گفت‌وگو حملات دولت اسد و روسیه به ادلب را محکوم کرده و از آنها خواست حقوق بین‌المللی را رعایت و از تلاش‌های سازمان ملل برای برقراری صلح حمایت کنند.به گفته اوانا لونگسکو، «دبیرکل ناتو تاکید کرده که تمام طرف‌ها باید تنش را کاهش دهند و اقدامی را که موجب وخامت بیشتر این وضعیت بسیار خطرناک و شرایط وحشتناک انسانی در منطقه می‌شود، انجام ندهند».صبح جمعه یعنی ساعاتی بعد از وقوع درگیری مرگبار در ادلب، خلوصی آکار - وزیر دفاع ترکیه - همراه با فرماندهان نیروهای زمینی و هوایی ارتش این کشور به مرز ترکیه با سوریه رفتند و از  مرکز فرماندهی عملیات ادلب در این استان بازدید کردند.

مخالفان بشار اسد یک شهر مهم در شمال غربی کشور را تصرف کردند
به گفته فعالان مخالف حکومت سوریه، نیروهای شورشی مورد حمایت ترکیه روز پنجشنبه ۸ اسفند شهر استراتژیک سراقب در شمال غربی سوریه را از نیروهای دولتی بازپس گرفتند و در نتیجه مسیر بزرگراهی که دمشق را به شهر حلب در شمال کشور متصل می‌کند، قطع کردند.
نیروهای دولتی چند روز پیش توانسته بودند این بزرگراه را برای اولین بار از سال ۲۰۱۲ در کنترل خود بگیرند.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نیروهاس دولتی سوریه با وجود از دست دادن شهر سراقب در جنوب پیشروی چشمگیری کرده و با تصرف بیش از ۲۰ روستا کنترل تمامی نواحی جنوبی استان ادلب را در دست گرفتند.  بازپس گیری شهر سراقب توسط شورشیان که در حاشیه بزرگراه‌ ام ۵ قرار دارد برای نیروی‌های دولتی سوریه که با حمایت روسیه برای تصرف کامل ادلب می‌جنگند، شکست مهمی است. هفته گذشته دولت سوریه به دست گرفتن کنترل بزرگراه‌ ام ۵ را یک پیروزی بزرگ در جنگ داخلی سوریه اعلام کرده بود.
تحت تاثیر حملات نیروهای دولتی به ادلب بزرگترین بحران بشری در طول جنگ داخلی سوریه به وجود آمده است. به گفته سازمان ملل متحد از زمان آغاز این حملات در اوایل ماه دسامبر تاکنون حدود ۹۵۰ هزار نفر از مردم آواره شده و حداقل ۳۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.
اکثر این آوارگان در هوای سرد زمستان به سوی اردوگاه‌های پناهجویی در جوار مرز با ترکیه حرکت کرده‌اند که ازدحام زیاد و امکانات کمی دارند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه که اخبار جنگ داخلی این کشور را جمع‌آوری و منتشر می‌کند گفت شورشیان پس از بمباران شدیدی که ارتش ترکیه انجام داد، توانسته‌اند شهر سراقب را تصرف کنند. ترکیه از برخی گروه‌های شورشی سوریه حمایت می کند. یک فعال محلی در شهر سراقب در شبکه‌های اجتماعی نوشت که این شهر اکنون به طور کامل در کنترل شورشیان است.
دیده‌بان حقوق بشر سوریه افزود که از روز چهارشنبه تاکنون حدود ۶۰ نفر از نیروهای دو طرف کشته شده‌اند و نیروهای دولتی با حمایت هوایی روسیه برای بازپس گیری این شهر دست به ضد حمله زده‌اند.
رسانه دولتی سوریه نیز از درگیری‌های شدید در اطراف شهر سراقب گزارش داده و گفتند شورشیان از بمب‌گذاری انتحاری استفاده کرده و نیروهای ترکیه منطقه را توپ باران کرده‌اند. این رسانه افزود یک واحد از نیروهای شورشی برای «نمایش تبلیغاتی خود را به بزرگراه رساندند ولی نیروهای دولتی مشغول مقابله با آنها هستند». عصر روز پنجشنبه رسانه دولتی سوریه قطع این بزرگراه توسط شورشیان را تایید کرد و افزود که نبرد در منطقه ادامه دارد. دیده‌بان حقوق بشر سوریه افزود که نیروهای دولتی سوریه با تصرف ۲۰ روستای دیگر تمامی نواحی جنوبی منطقه تحت کنترل شورشیان را بازپس گرفته و یک پاسگاه دیده‌بانی دیگر ترکیه را محاصره کرده‌اند.
رسانه ارتش سوریه نیز گفت نیروهای دولتی که در نواحی شمالی حماه در حال پیشروی بودند روز پنجشنبه به نیروهایی که در جنوب ادلب پیشروی می ‌نند رسیدند و در نتیجه مناطق گسترده‌ای به تصرف نیروهای دولتی درآمده است. اگر نیروهای دولتی بتوانند به پیشروی خود به سمت شمال ادامه دهند در نهایت خواهند توانست کنترل کامل بزرگراه‌ ام ۴ را در دست بگیرند که نواحی ساحلی سوریه را به غرب این کشور متصل می‌کند.
ارتش ترکيه در هفته‌های اخیر هزاران نیروی تازه نفس با سلاح‌های سنگین به ادلب اعزام کرده که هدف آن کمک به شورشیان مورد حمایت این کشور و تحکیم مواضع خود در پاسگاه‌های دیده‌بانی در شمال ادلب است. طی هفته‌های گذشته در درگیری بین نیروهای دولتی ترکیه و سوریه ۱۸ سرباز ترکیه کشته شدند.
وزارت دفاع ترکیه روز پنجشنبه گفت در جریان حملات هوایی روز گذشته در ناحیه ادلب دو سرباز این کشور کشته و دو نفر نیز مجروح شده‌اند. ترکیه با حمله به مواضع نیروهای دولتی سوریه به این حملات واکنش نشان داد و به گفته وزارت دفاع ترکیه در این حملات یک سلاح ضد هوایی، سه تانک و چند خودرو مهندسی و حامل مهمات نابود شده‌اند.
برچسب ها: ادلب سوریه ترکیه