به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۰۹ ساعت ۱۳:۱۷
کد مطلب : ۲۰۲۶۱۶

ویروس كرونا از ایران به اتریش و نیوزلند رفت

ویروس كرونا از ایران به اتریش و نیوزلند رفت
گروه بین‌الملل: یک روزنامه اتریشی از احتمال ابتلای یک عضو تیم همراه وزیر خارجه اتریش به کرونا در سفر به ایران خبر داد. نیوزلند نیز اعلام کرد، اولین مورد کرونایی این کشور که در حال حاضر در قرنطینه است به‌تازگی از ایران بازگشته است.

به گزارش دویچه‌وله، روزنامه "کوریر" اتریش می‌نویسد، یک دیپلمات اتریشی که با هیأت همراه الکساندر شالنبرگ، وزیر خارجه اتریش به تهران سفر کرده بود به دلیل ابتلای احتمالی به ویروس کرونا در بیمارستان "قیصر فرانس یوسف" وین قرنطینه شده است. شالنبرگ هفته گذشته در تلاش برای نجات برجام (توافق اتمی) در سفری رسمی به تهران رفت و با تنی چند از مقام‌های ایران، از جمله حسن روحانی و محمدجواد ظریف، رئيس‌جمهور و وزیر خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.  به علاوه، به گزارش خبرگزای فرانسه، نیوزلند نیز از نخستین مورد احتمالی ابتلا به کرونا در این کشور خبر داده که مربوط به زنی در دهه ۶۰ سالگی می‌شود که اخیرا از ایران بازگشته است. این زن که شهروند نیوزلند است اکنون در قرنطینه به سر می‌برد و خانواده‌ او نیز برای انجام معاینات به بیمارستان فراخوانده شده‌اند. آخرین آمار رسمی مقام‌های ایران در مورد بیماران کرونایی از ۲۴۵ مبتلا و ۲۶ فوتی حکایت دارد.
 
کیانوش جهانپور، رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت ایران در توییتی تأکید کرده که شیب ابتلا به کرونا در روزهای آینده "کماکان صعودی" است. او از مردم خواسته است، از مراوادات و سفرهای غیر ضروری چشم‌پوشی کرده و بهداشت فردی را رعایت کنند. در همین حال قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی قم از کرونایی شدن محمدرضا قدیر، رئیس این دانشگاه و دو معاونش و همچنین ۱۰ پزشک و پرستار قمی خبر داده است. به گزارش ایسنا، علی ابرازه گفته است: «در صورتی که مسائل بهداشتی به‌درستی در قم رعایت نشود شاید نیاز به تخت ما، به دو تا سه هزار هم برسد. تاکنون ۱۸ نفر بر اثر این بیماری در قم جان خود را از دست داده‌اند که بالای ۵۵ سال سن داشته‌اند.» او ظرفیت بیمارستان‌های کامکار و فرقانی قم را "تکمیل" نامید و یادآور شد: «در صورتی که این بیماری در قم به اوج خود برسد، یک بیمارستان صحرایی را آماده‌سازی خواهیم کرد.»

قرنطینه قم کار فرهنگی درستی نیست
علی ابرازه "قرنطینه خانگی به مدت یک تا دو ماه و در ایام نوروز" را "راهکار مؤثر" برای جلوگیری از شیوع این ویروس دانست و در مورد قرنطینه کردن قم گفت: «این کار از نظر "فرهنگی" مناسب نیست.» سازمان بهداشت جهانی شیوع کرونا در ایران را هشدارآمیز خوانده است. تدروس آدهانوم، رئيس سازمان بهداشت جهانی هشدار داده که تا کنون ایران بیش‌ترین تلفات ناشی از این بیماری در خارج از چین را داشته و ممکن است با شیوعی "بدتر" از آن چه که تا کنون اعلام شده روبرو باشد. مایک رایان، مدیر برنامه‌های فوریت سلامت این سازمان نیز در اظهاراتی مشابه گفته است: «گمان نمی‌کنم این موضوع ربطی به مراقبت‌های بالینی داشته باشد، بلکه بیش‌تر به نظارت مربوط است.»

محمدعلی وکیلی، عضو هیأت‌رئيسه مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی‌اش در توییتر از آزمایش ۳۰ نفر در مجلس در مورد ابتلا به بیماری "کووید۱۹" خبر داده که تا کنون چهار تن از آن‌ها "کرونا مثبت" گزارش شده‌اند. به مردم ایران توصیه شده که حتی‌المقدور در خانه‌های خود بمانند. فریدون محمدی، رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در مورد سفرهای نوروزی گفت: «تصمیم‌گیری درباره این که آیا سفرهای نوروزی انجام شود یا نه به عهده وزارت بهداشت خواهد بود.» ابتلا به ویروس جدید کرونا که "سارس ـ کووـ دو SARS-CoV-2" نام گرفته از دسامبر سال گذشته در چین گزارش شد. از آن زمان تا کنون بیش از ۸۳ هزار نفر در جهان به این بیماری دچار شده‌اند که از این میزان ۷۸هزار و ۸۲۴ نفر مربوط به چین می‌شود. دوهزار و ۸۵۸ بیمار کرونایی در جهان تا کنون جان خود را از دست داده و ۳۶هزار و ۴۳۶ نفر بهبود یافته‌اند. در فهرست ابتلا به کرونا بعد از چین، کره جنوبی و سپس ایتالیا و بعد ایران قرار می‌‌گیرد. در آلمان تا کنون ۲۱ مورد ابتلا بدون فوتی گزارش شده است. بیش‌ترین میزان مرگ‌ومیر ‌نسبت به ابتلا مربوط به ایران است.
 
 
برچسب ها: ویروس کرونا