به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۰۹ ساعت ۱۳:۲۶
کد مطلب : ۲۰۲۶۲۲

تبعیض در تست کرونا میان مسئولان و مردم

تبعیض در تست کرونا میان مسئولان و مردم
گروه جامعه: مسئولان رایگان تست کرونا داده‌اند و روزی نیست که خبر تست مثبت برخی از آنان در رسانه‌های کشور منتشر نشود. اما مردم عادی تست کرونا را فقط با تب بالای ۳۷ و نیم درجه باید بدهند. بین مقامات و مردم دیگر چه تبعیض‌هایی وجود دارد؟

خبرگزاری ایرنا در گزارشی تحت عنوان "تبعیض در تست کرونا؛ مردم با مسئولان چه فرقی می‌کنند؟" از وجود تبعیض میان مردم و مسئولان در اصول مراقبت و بهداشت کرونا خبر داده و می‌نویسد در نخستین روزهایی که کرونا در ایران شیوع پیدا کرده وقتی ماسک معمولی و ژل ضدعفونی در داروخانه‌ها نایاب شده بین نمایندگان مجلس ماسک و ژل توزیع شده است.
 
مجلس خبرگان رهبری هشتمین اجلاس سالانه خود را به زمان دیگری موکول کرده و مجلس شورای اسلامی تا ۱۰ روز آینده تعطیل اعلام شده است. این در حالی است که متولیان اماکن زیارتی و مذهبی با وجود توصیه‌ها و مصوبات وزارت بهداشت فعالیت‌های خود را محدود نکردند. اماکن زیارتی در شهرهای مذهبی ایران از جمله قم که کانون ویروس کرونا اعلام شده کماکان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. در شهر قم نخستین بار آلودگی به ویروس کرونا و فوت بیماران به دلیل ابتلا به ویروس کرونا ثبت شده است. قرنطینه نشدن این شهر باعث گسترش ویروس کرونا در بسیاری نقاط کشور و کشورهای همسایه از جمله عراق شد. علی‌اکبر حسینی‌نژاد، مشاور تولیت حرم حضرت معصومه در قم گفته است: «تعطیل کردن حرم چه ضرورتی دارد؟ مردم خودشان باید مراقب باشند.»

تبعیض در انجام تست 
اما بیشترین تبعیض‌ها در انجام تست تشخیص کرونا مشاهده شده است. مسئولان که حتی علائم ابتلا به کرونا هم نداشته‌اند تست داده‌اند. روابط عمومی مجلس با شیوع سریع کرونا از اعضای خود خواست به سرعت تست بدهند. کارشناسان بهداری بلافاصله برای انجام تست ویروس کرونا به مجلس آمدند. یک پزشک به ایرنا گفته است تست کرونا هزینه بالایی دارد و تست اعضای شورای شهر و نمایندگان مجلس آن هم در حالیکه هنوز علائمی از ابتلا به کرونا نداشتند "غیراخلاقی" است چونکه در شرایط کمبود کیت تشخیص کرونا ضرورت آن برای بیماران نیازمند است.

اما آیا شهروندان معمولی ایرانی می‌توانند به مراکز درمانی مراجعه کنند و مثل مقامات تست کرونا را انجام دهند؟ پزشکی که با ایرنا صحبت کرده گفته است: «برای اینکه بیمار مشکوک به کرونا بستری شود، باید در درجه اول تب بالای ۳۷/۵ داشته باشد و دوم افت سطح اشباع اکسیژن خونش کمتر از ۹۰ باشد. اگر این موارد را داشته باشد، جزو موارد مشکوک به کروناست سپس از این بیمار تست PCR می‌گیرند.» آنچه در رسانه‌های کشور به صورت شفاف بیان نمی‌شود این است که مسئولان آمار دقیق مبتلایان به کرونا و فوت‌شدگان و قربانیان را هم تاکنون رسما به اطلاع مردم نرسانده‌اند و این موضوع سبب شده که اعتماد به مسئولان و آماری که منتشر می‌‌کنند کم‌تر شده است.

با شیوع ویروس کرونا بلافاصله بهای ماسک در ایران چندین برابر شد. دولت برای مقابله با "احتکار" و کمبود ماسک دست به کار شده و خرید و توزیع آن را بر عهده گرفت. وزارت کشور برای سامان دادن وضعیت توزیع ماسک بین شهروندان تصمیم گرفت تمام ماسک تولیدی کشور را خریداری کند.  اما چاره‌جویی‌هایی چون خرید ماسک از خارج  و وارد کردن کیت‌های تشخیص ویروس کرونا با توجه به گسترش وسیع این ویروس جدید در کشور به تنهایی کافی نیست و مقامات برای نجات مردم و مدیریت صحیح بحران کرونا بایستی از جامعه جهانی کمک بگیرند.