کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

باز هم لرستان، باز هم سیلاب

9 اسفند 1398 ساعت 14:33

گروه جامعه: سیلاب بار دیگر لرستان را تهدید کرد. هر چند خسارات سیل هفته گذشته در لرستان به مراتب از خساراتی که در ابتدای امسال وارد کرد کمتر بود، ولی باز هم آب خروشنده، چنگ و دندان خود را نشان اهالی لرستان داد، منازل و جاده هایی را ویران و خانواده هایی را آواره کرد.


هم اکنون بیش از ۱۷۵ روستای لرستان در محاصره سیلاب قرار گرفته اند. این حجم از سیلاب طی یک سال در لرستان کم سابقه است. در میانه سال آبی قبلی که مصادف با فروردین امسال بود، لرستان سیل ویرانگری را تجربه کرد و سه شهر دلفان، معمولان و پلدختر، آسیب زیادی دید و هم اکنون هم حجم زیاد بارش و سیلاب در چند روز گذشته باعث خسارت زیادی به شبکه راه های استان شده به طوریکه راه ارتباطی ۲۴۳ روستا مسدود شده است. پل های زیادی در مسیرها آسیب دیده اند و ۲۸۵ نقطه در مسیر دچار رانش و ریزش شده اند.ولی این بار هواشناسی به موقع همه را آگاه کرده بود و مردم به خوبی از هشدار هواشناسی درباره وقوع سیل آگاه شده بودند. سازمانهای امدادی ضمن هشدار به مردم لرستان، از آنها خواستند به مناطق امن پناه ببرند. اهالی لرستان به خوبی معنی این هشدارها را می دانند.آنها سریعا خود را به مکانهای امن رساندند ولی واقعیت این است که دل کندن از خانه و کاشانه و سپردن آن به دست امواج ویرانگر سیل، مسئله ساده ای نیست. هشدارها به اندازه ای زیاد بود که حتی مدیرعامل شرکت آب منطقه لرستان خطاب به مردم گفت: مردم شهرستان پلدختر، معمولان، چگنی، روستاهای ساحل رودخانه کشکان و منازل مسکونی ساحلی خرم آباد و دورود همچنین روستاهای مسیر رودخانه تیره تا پایان سیلاب های احتمالی منازل خود را ترک و به مناطق امن پناه ببرند.تقریبا تمام پیش بینی درباره سیل ویرانگر، محقق شد و دوباره سیلاب، لرستان را تکان داد. شدت بارشها به حدی بالا بود که تاسیسات زیادی نابود شد و دوباره برخی امکانات مواصلاتی از جمله  پل دوآب ویسیان به کلی زیر آب رفت و نابود شد.

در این رابطه مدیرکل راهداری لرستان اظهار کرد: بخشی از باند رفت محور خرم‌آباد - پلدختر در منطقه مورانی اکنون بطور کلی تخریب شده و تردد در این منطقه به طور کلی امکان پذیر نیست.عباس شرفی ادامه داد: بخشی از سازه عرشه پل «کیان آباد» شهرستان پلدختر بر اثر بارش شدید باراین و جاری شدن سیل تخریب شده و ارتباط جاده ای قطع در این محور نیز قطع است.همچنین بر اثر بارندگی و طغیان کشکان، چهارخطه دوم جاده روستا پاعلم به اندیمشک مسدود شد و سیل بخشی از این جاده را تخریب کرد و جاده زیر آب رفت.اهالی لرستان از این سیلاب ویرانگر، خسارات زیادی دیدند و گزارش سازمانهای امدادی حاکی از امدادرسانی به ۷۰۰ سیل زده اهل لرستان است.  رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، مرتضی سلیمی درباره امدادرسانی به این مردم گفت: آماده سازی طرح عملیاتی نحوه مقابله با سیلاب، استقرار نماینده سازمان امداد و نجات در لرستان، اعزام تیم جست و جو و نجات در سیلاب از استان همدان به شهرستان پلدختر، پیش بینی ٨۵ نقطه جهت اسکان اضطراری، استقرار بالگردهای امدادی در سطح استان و استان های معین، تقویت و شارژ انبارهای امدادی شعب و فراخوان تیم های نجات در آب های خروشان فدراسیون قایقرانی و استقرار در پلدختر از جمله اقدامات جمعیت هلال احمر در استان لرستان است.

گاز شهر معمولان در لرستان قطع شد و تا وصل مجدد آن، شهروندان زیر باران و در معرض خطر سیلاب، به خود لرزیدند. معمولان همان شهری است که در فروردین ماه امسال، تصاویر وحشتناکی از زیر آب رفتن بخشی از خانه ها که در ساحل رودخانه کشکان ساخته شده بودند، ایران را تکان داد. خانه هایی که تا بالای سقف آنها، آب جریان داد و مردم مستاصل از خشم طبیعت، مجبور شده بودند روی پشت بام بروند تا جان خود را حفظ کنند. به صورت معمول، این شهر به همراه شهر پلدختر کانون بحران سیلاب در لرستان به شمار می رود.در این بین، دولت طبق وظیفه ذاتی خود، مسئولیت اصلی بازسازی تخریب های سیل را بر عهده دارد. از این رو واعظی رئیس دفتر ریاست جمهوری برای بسیج امکانات امدادی کشور برای کمک رسانی به سیلزدگان لرستانی دستورات لازم را صادر کرد.در تماس تلفن واعظی با موسی خادمی استاندار لرستان، او وضعیت استان لرستان طی بارش‌های چند روز اخیر را شرح داد و گفت: تشکیل ستادهای بحران در استان در اولین فرصت، استقرار ۴۰۰ اکیپ در قالب نیروهای امدادی در نقاط خطر پذیر، تهیه مایحتاج مردم، ایجاد کمپ‌های اسکان و جابجایی مردم از نقاط حادثه‌خیز را از جمله اقدامات پیشگیرانه در استان بود.همچنین  خساراتی ناشی از بارشهای دو روز اخیر بر زیرساخت‌های استان لرستان وارد شده است که منجر به تخریب راه‌های ارتباطی، پل‌ها و منازل مسکونی در برخی از شهرستان‌ها شده است.
بخشی از عملیات زیرساختی در استان که پس از سیل فروردین ماه جاری انجام گرفته بود به دلیل ناتمام ماندن برخی پروژه‌ها و بارش‌های این چند روز دچار آسیب‌های جدی شده است که گزارش جامع و کامل از میزان خسارات، طی ارزیابی نهایی تهیه و ارائه خواهد شد.

البته سیلاب لرستان به جز خساراتی که بر جا گذاشت و مردمی را خانه خراب کرد، ولی برکاتی هم داشت که از جمله آن برکات، ورود دو برابری آب به سدهای خوزستان در پایین دست است.با گذشت ۴۸ ساعت از وقوع بارش و سیلاب در حوضه‌های آبریز منتهی به خوزستان، تاکنون ۱.۱ میلیارد مترمکعب سیلاب وارد سدهای استان شده که در حدود ۲ برابر دیروز است؛ از این میزان سهم حوضه کارون ۳۹۵ میلیون مترمکعب، حوزه دز ۳۸۹ میلیون مترمکعب، حوضه کرخه ۲۹۳ میلیون مترمکعب و حوضه مارون ۲۹۳ میلیون مترمکعب است.شدت سیلاب در خوزستان به حدی بود که ورودی ساعتی سیلاب در حوزه دز با چهار هزار و ۱۰۰ مترمکعب درثانیه بوده که بعد از آن در کرخه سه هزار و ۴۰۰ مترمکعب درثانیه، کارون یک هزار و ۹۹۶ مترمکعب درثانیه و مارون ۴۳۱ مترمکعب درثانیه ثبت شده است.هم اکنون متوسط ورودی آب به سد کاورن۴  سه هزار مترمکعب درثانیه و خروجی از سد گتوند  ۲۰۰ مترمکعب در ثانیه است.


کد مطلب: 202636

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/202636/باز-هم-لرستان-سیلاب

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir