به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۱۰ ساعت ۰۳:۱۸
کد مطلب : ۲۰۲۶۵۹

ایران پیشنهاد کمک آمریکا درباره کرونا را رد كرد

ایران پیشنهاد کمک آمریکا درباره کرونا را رد كرد
گروه سیاسی: وزیر امور خارجه آمریكا برای کمک‌رسانی به ایران در مقابله با ویروس کرونا و تبادل اطلاعات پیشنهاد داده است و در واكنش سخنگوی وزارت امور خارجه ایران این پیشنهاد آمریکا را نپذیرفت و آن را یک "ادعا، تبلیغات سیاسی و فریب" خواند.

وزیر امور خارجه آمریكا از پیشنهاد این کشور به ایران برای کمک‌رسانی در مقابله با ویروس کرونا و تبادل اطلاعات خبر داد و گفت که مقامات تهران به این پیشنهاد به دیده تردید نگاه کرده و از آن استقبال نکردند.
رویترز از دوبی ساعتی پیش در گزارشی به نقل از خبرگزاری مهر نوشت که عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز جمعه نهم اسفند (۲۸ فوریه)، این پیشنهاد آمریکا را "مسخره" دانسته است. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پیشنهاد آمریکا برای کمک در مورد جلوگیری از شیوع ویروس کرونا را یک "ادعا و تبلیغات وسیع و حرکتی ریاکارانه" دانست که به گفته او با "اغراض سیاسی و برای فریب افکار عمومی‌ جهان" صورت گرفته است.
تازه‌ترین آمار رسمی‌‌ وزارت بهداشت ایران تا لحظه تنظیم این گزارش نشان می‌دهد به دلیل ابتلا به کرونا تا کنون ۳۴ نفر فوت شده و ۳۸۸ نفر هم مبتلا به این ویروس هستند. به گفته مقام‌های مسئول ۷۳ نفر نیز تاکنون بهبود قطعی یافته‌اند. این واکنش موسوی در سایت وزارت امور خارجه و رسانه‌های داخل ایران هم منتشر شده است. او گفته است: «ادعای کمک به ایران برای مقابله با کرونا از سوی کشوری که با تروریسم اقتصادی خود باعث فشارهای گسترده بر مردم ایران شده و حتی راه خرید دارو و تجهیزات پزشکی را مسدود کرده است، ادعایی مضحک و یک بازی سیاسی - روانی است.» موسوی اضافه کرده که وزارت امور خارجه ایران برای تامین نیازهای دارویی و بهداشتی کشور و نیز مقابله با ویروس کرونا با بسیاری از کشورها در تماس است و موفق شده تا کنون بخش "قابل توجهی از نیازهای کلیدی کشور" را تامین کند. به گفته او، اقلام دریافتی ایران شامل مواردی از جمله ۱۰۰ هزار کیت تشخیص، ماسک‌های ویژه جراحی، دستگاه‌های تنفس مصنوعی است که از طریق کشورهای دوست ایران تامین شده و محموله‌های دیگری هم در راه است.

چین، ایران و ایتالیا فعلا در صدر کشورهای درگیر کرونا هستند. کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی‌ و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت که در جلسه امروز ستاد مقابله با کرونا در تهران حضور داشته، با استناد به آمار روزانه دریافتی از آزمایشگاه‌های تشخیص ویروس کرونا، روند شیوع و گسترش ویروس کرونا را "صعودی" دانست و اعلام کرد آمار ابتلا در روزهای آینده بیشتر هم خواهد بود.

براساس آمار رسمی‌ وزارت بهداشت، آمار مبتلایان از دیروز هشتم اسفند تا پیش از ظهر امروز، جمعه نهم اسفند، ۱۴۳ مورد قطعی بوده که به تفکیک استان‌ها و شهرها، تهران با ۶۴ مورد، گیلان ۲۵ مورد، قم ۱۶ مورد، اصفهان ۱۰ مورد، اردبیل ۱ مورد، البرز ۳ مورد، سمنان ۲ مورد، کردستان ۲ مورد، قزوین ۲ مورد، آذربایجان شرقی ۴ مورد، خوزستان ۳ مورد، گلستان ۲ مورد و مازنداران با ۹ مورد گزارش شده است. جهانپور میانگین سنی "بستری‌شدگان قطعی" بیماری کووید- ۱۹ را بیش از ۵۰ سال و میانگین سنی فوت‌شدگان را بالای ۶۰ سال اعلام کرد. در همین حال ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران، اعلام کرد: «در بدبینانه‌ترین حالت، آمار مبتلایان ممکن است ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر باشد.» این عضو شورای شهر تهران گفت که شاید برخی بدون آنکه خودشان بدانند، به این ویروس مبتلا شده باشند.
برچسب ها: کرونا