به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۱۰ ساعت ۱۷:۱۶
کد مطلب : ۲۰۲۸۰۸
تقاضای ۷۰ درصدی ابطال بلیت

کاهش شدید قیمت بلیت هواپیما به مشهد

گروه اقتصادی: دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی با اعلام این خبر که بیش از ۹۰ درصد پروازهای خارجی در مسیر مشهد لغو شده است گفت: افت شدید قیمت بلیت هواپیما احتمال لغو برخی پروازها را تقویت کرده است.
کاهش شدید قیمت بلیت هواپیما به مشهد
به گزارش ایرنا، دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی با اعلام این خبر که بیش از ۹۰ درصد پروازهای خارجی در مسیر مشهد لغو شده است گفت: افت شدید قیمت بلیت هواپیما احتمال لغو برخی پروازها را تقویت کرده است.مجید فرقانی شنبه دهم اسفند افزود: با توجه به افت شدید قیمت بلیت هواپیما که ناشی از کاهش چشمگیر تقاضاست، شاهد وارد آمدن خسارت به شرکت‌های هواپیمایی هستیم.وی ادامه داد: کاهش تقاضا باعث شده است بلیت پروازهایی که طبق مصوبه سازمان هواپیمایی و انجمن شرکت‌های هواپیمایی بطور مثال ۹ میلیون ریال است، هم اکنون ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار ریال به فروش برسد.فرقانی گفت: ادامه روند کاهش قیمت بلیت هواپیما احتمال لغو پروازها را به دلیل مقرون به‌صرفه نبودن درپی دارد.فرقانی با بیان اینکه نرخ تمام‌ شده جابه‌جایی هر مسافر چندین برابر قیمت کنونی بلیت هواپیماست افزود: طبق برآوردهای سازمان‌های متولی، هر ساعت پرواز ۱۰۰ دلار هزینه دارد که این میزان در مسیرهای بین‌المللی متفاوت و بیشتر است.وی ادامه داد: با توجه به لیست هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر شرکت‌های هواپیمایی شامل قطعات، سوخت، خدمات فرودگاهی و امثال آن، افت شدید قیمت بلیت هواپیما خسارات جبران‌ناپذیر وارد کرده است.روزانه ۱۸۰ پرواز ورودی و خروجی در روزهای غیرپیک در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد انجام می‌شود.هم اکنون ۳۳۰ دفتر خدمات مسافرتی و جهانگردی در استان خراسان رضوی فعالیت دارد که بیش از ۶۰ درصد آنها در مشهد دایر است.
بیش از ۷۰ درصد مردم متقاضی ابطال خدمات سفر خود هستند
دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی گفت: آنچه اکنون با آن مواجهیم، نشان‌دهنده این است که حداقل بالای ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم متقاضی ابطال خدمات خود هستند.مجید فرقانی در خصوص درصد لغو خدمات سفر در استان با شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: هنوز نمی‌توان درصدی را در این‌باره مشخص کرد؛ چراکه تعداد مراجعان برای استرداد آن‌قدر زیاد است که آژانس‌ها با حجم زیادی از مراجعه مواجه شدند و اگر بخواهیم آماری بگوییم، تا انتهای این هفته می‌توان درباره درصد ابطال تورهای نوروزی و یا پروازهای از قبل خریداری شده برای نوروز عددی ارائه داد. اما آنچه اکنون با آن مواجهیم، نشان‌دهنده این است که حداقل رقمی بالای ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم متقاضی ابطال خدمات خود هستند.
مردم برای استرداد وجه خدمات مسافرتی خود کمی صبر کنند
وی درباره دستورالعمل ساز و کار «لغو سفر» و ابلاغ آن به آژانس‌های مسافرتی سطح استان، ضمن اشاره به این که اکنون شرایط اضطرار اعلام شده است، بیان کرد: در قراردادهای تور، بندی داریم که به آن «شرایط اضطرار» می‌گویند و طبق این بند اکنون چنین شرایطی اعلام شده و اگر کسی بخواهد اقدام به ابطال کند، دفاتر خدمات مسافرتی بدون هزینه باید این ابطال را انجام دهند. در بحث بلیت نیز سازمان هواپیمایی کشوری به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ کرده که مراجعه مسافران برای ابطال باید پاسخ داده شود و بدون جریمه ابطال صورت گیرد. اما موضوعی که وجود دارد این است که سازمان هواپیمایی کشوری تاریخی را معین کرده که از آن تاریخ، کسانی که بلیت خریداری کردند، می‌توانند این کار را انجام دهند و متاسفانه مردم به این تاریخ‌ها توجهی نکرده و همه برای باطل کردن بلیت خود مراجعه می‌کنند.دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی ادامه داد: موضوع اصلی آن است با توجه به هجومی که برای استرداد ایجاد شده، باید شرایط به نوعی مدیریت شود؛ زیرا از آن‌جا که آژانس‌ها وجوه دریافت کرده از مسافر را برای خدمات به شرکت‌های هواپیمایی، اماکن اقامتی و دیگر خدمات پرداختند، امکان این که به یکباره هزینه را بازگردانند، وجود ندارد و لذا مردم باید مقداری صبر کنند تا آژانس‌ها بتوانند قادر به این کار شوند و شرایط نیز کمی عادی‌تر شود تا در نهایت مردم به حق و حقوق خود برسند.فرقانی خاطرنشان کرد: اطمینان می‌دهیم کسانی که خرید داشته‌اند، در صورتی که متقاضی استرداد هستند، اگر کمی صبر داشته باشند، قطعا به حق و حقوق خود خواهند رسید و هیچ مشکلی از طرف آژانس‌های مسافرتی وجود نخواهد داشت. همچنین موضوع استرداد چه در مسیر داخلی و چه بین‌المللی تفاوتی ندارد و تابع قوانین و مقررات دستگاه‌های متولی ماست. در مسیر بین‌المللی با توجه به این که شرکت‌های هواپیمایی پروازهای خود را لغو کردند، به خاطر شرایط اضطرار، کل وجوه مسافر برای خرید بلیت قابل استرداد است. همچنین برای خرید دیگر خدمات مثل هتل و... با توجه به بخش‌نامه‌های میراث فرهنگی قابل استرداد خواهد بود و مردم به حق خود می‌رسند. اما همان‌طور که گفته شد، باید مقداری صبر کرد که دفاتری که این خریدها را انجام دادند، بتوانند وجوه را از طرف‌های قرارداد دریافت کرده و به مردم بپردازند.
زیان غیر قابل پیش‌بینی تاسیسات گردشگری در شرایط انتشار ویروس کرونا
وی در خصوص برآورد میزان خسارت آژانس‌ها و دیگر تاسیسات گردشگری تصریح کرد: به عقیده من عدد و رقم دادن در این مورد هنوز زود به نظر می‌رسد؛ اما به واقع ضرر و زیان بسیاری به طور کلی در صنعت گردشگری ایجاد شده که بخشی از تاسیسات این حوزه آژانس‌ها، هتل‌ها، اماکن پذیرایی هستند و همچنین افرادی که خدمات وابسته را ارائه می‌دهند همچون راهنمایان تور، صاحبان ماشین‌های توریستی، اتوبوس‌ها و تمام مواردی که به نوعی به صنعت گردشگری وابسته بودند. لذا زیان هنگفتی به وجود آمده و این امر قابل پیش‌بینی به ویژه در شرایط آخر سال نبود. اما اگر بخواهیم عدد و رقم ارائه کنیم، احساس می‌کنم تا پایان هفته با جمع‌بندی از دفاتر مسافرتی، تعداد تورهای لغو شده، بلیت‌های استردادشده و...، باید این آمار را اعلام کنیم.دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی گفت: این آمار از دیگر مراجع نیز قابل پیگیری است؛ همچون سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت میراث فرهنگی که البته آمار آن‌ها و به خصوص آمار وزارت میراث فرهنگی باید با سرجمع شدن اطلاعات از دفاتر خدمات مسافرتی باشد.
بیش از ۹۰ درصد پروازهای خارجی در مسیر مشهد لغو شده است
فرقانی همچنین در خصوص پروازهای خارجی به مقصد و از مبداء مشهد، خاطرنشان کرد: تقریبا تمام پروازها کنسل شده است؛ به جز یک یا دو مورد استثنایی که هنوز پابرجاست، همچون پروازهایی که در مسیر افغانستان داریم و ضمنا مرز افغانستان تقریبا سه روز است که بازگشایی شده؛ اما در دیگر مسیرها تقریبا می‌توان گفت ۹۰ تا ۹۵ درصد پروازها باطل شده است.