به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۱۱ ساعت ۱۳:۵۹
کد مطلب : ۲۰۲۹۳۲

کرونا چه بلایی که سر کسب و کارهای کوچک آورد

گروه اقتصادی: شیوع ویروس کرونا علاوه بر تهدیدهایی که برای سلامتمان دارد، کسب‌وکارهای مختلف را نیز تحت تأثیر قرار داده است. برخی از این کسب‌وکارها به‌صورت روزانه مراجعانی داشتند و برخی دیگر در زمان‌های خاصی مانند عید نوروز و اعیاد دیگر، مورد توجه قرار می‌گرفتند. این روزها از چلوکبابی‌ها گرفته تا تالارها، همه تحت تأثیر این ویروس هستند.
کرونا چه بلایی که سر کسب و کارهای کوچک آورد
توصیه این روزهای پزشکان به مردم این است که تا می‌توانند از خانه‌های خود خارج نشوند و از حضور در مراکز پرازدحام پرهیز کنند. هر جا انسان باشد، ممکن است ویروس کرونا هم وجود داشته باشد. ویروسی که همزمان با شروع سال نو چینی از شهر ووهان چین شروع به گسترش کرد، حالا خودش را به ایران رسانده و نوروز امسال در ایران، متفاوت از سال‌های قبل خواهد بود.مردمی که هر سال این روزها در تب و تاب خرید سال نو بودند، در خانه مانده‌اند و بسیاری از کسب‌وکارهایی که روزانه مشتری‌های زیادی داشتند یا رونق اصلی کارشان در یک ماه پایانی سال و شب عید بوده، دچار تغییر و تحولاتی شده‌اند.
مهمان ناخوانده تالارهای شهر
ماه‌های رجب و شعبان به‌دلیل اعیاد مذهبی، متقاضیان بیشتری برای برگزاری جشن ازدواج دارند. همزمانی این مناسبت‌ها با نوروز می‌توانست رونق بیشتری را به تالارهای پذیرایی بیاورد، اما مهمان ناخوانده این روزهای کشور یعنی ویروس کرونا روی برگزاری جشن‌ها و مهمانی‌ها تأثیرگذار بوده است. توصیه‌های پزشکان مبنی بر حذف رفت‌وآمدهای غیر ضروری برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس باعث شده برخی افراد و خانواده‌ها درباره برگزاری جشن‌ها و مهمانی‌های خود تجدیدنظر کنند.خسرو ابراهیمی‌نیا، رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی و تجهیز مجالس تهران درباره وضعیت این روزهای تالارها به ایرناپلاس گفت: انتخاب پرسنل تالارها و رستوران‌های همکار، پیش از این نیز تحت نظر وزارت بهداشت و بازرسان اتحادیه انجام می‌شد. پس از نظر مسائل بهداشتی، نگرانی وجود ندارد و برای برگزاری مراسم، آمادگی داریم. با این حال، اگر افراد مایل به لغو برگزاری مراسم خود باشند، هزینه رزرو آنها عودت داده می‌شود. همچنین تالارها این آمادگی را دارند که در صورت درخواست تغییر تاریخ، با مشتریان همکاری‌های لازم را داشته باشند.
ویروسی که زیبایی سال نو را گرفت
شب عید است و افراد زیادی تمایل دارند سال نو را با چهره‌ای متفاوت شروع کنند و آرایشگاه‌ها نسبت به زمان‌های دیگر شلوغ‌تر هستند. اما شیوع کرونا مانع کسب درآمد آرایشگاه‌ها شده است. شهربانو عابدی، رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه به ایرناپلاس گفت که از اعضای صنف خود، خواسته است تا موارد و الزامات مورد توصیه وزارت بهداشت و دستگاه‌های ذی‌ربط را به‌طور جدی رعایت کنند و برای آگاهی از راه‌های پیشگیری و آخرین وضعیت بیماری جدید ویروس کرونا (کووید۱۹)، فقط به اطلاعیه‌ها و پیام‎های وزارت بهداشت توجه کنند.
وی افزود: برای این منظور، آرایشگرها لازم است مانند گذشته، قبل و بعد از  خدمات، وسایل و لوازم آرایشگاه را به‌طور دقیق ضدعفونی کنند و حتی‌المقدور از وسایل یک‌بارمصرف استفاده شود.عابدی با توجه به شیوع ویروس کرونا به آرایشگرها توصیه کرد از به‌کارگیری کارکنان مشکوک به ابتلا ویروس کرونا در واحدهای صنفی خودداری کنند و این افراد تا پایان درمان کامل در واحد صنفی حضور نیابند. همچنین متصدیان سالن‌ها، نظارت بر کار پرسنل در هنگام ارائه خدمات، ‌رعایت نکات بهداشتی و ضدعفونی سطوح و تجهیزات و همچنین شست‌وشوی مکرر دست‌ها را داشته باشند و از پذیرش مشتریان مشکوک به ویروس کرونا نیز خودداری نمایند.رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه با اشاره به رونق سالن‌های زیبایی در ایام پایان سال و شیوع ویروس کرونا در این بازه زمانی گفت: کارآفرینان ‌و کارکنان سالن‌ها چشم به ایام پایانی سال داشتند و متأسفانه این ویروس در رکود کاری سالن‌ها تأثیر زیادی داشته و باتوجه به لغو مراسم تالارها، بالطبع وقت و رزرو آرایشگاه هم کنسل خواهد شد.امیدوارم با رعایت نکات بهداشتی و توصیه‌های وزارت بهداشت، هرچه زودتر این ویروس ریشه‌کن شود و کسب‌وکار این بانوان زحمتکش رونق پیدا کند.
کرونا و آجیل شب عید
آجیل عید یکی از اقلام مورد تقاضای این روزها است که به گفته رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار، مردم برای خرید آن زودتر از سال‌های قبل اقدام کردند، اما این موضوع تأثیری بر قیمت‌ها نخواهد گذاشت چرا که برای مغازه‌دار مقرون‌به‌صرفه نیست که با افزایش قیمت، بازار فروش خود را از دست بدهد.مصطفی احمدی، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار پیش از این درباره تأثیر شیوع ویروس کرونا بر بازار آجیل شب عید گفت: هر سال در اسفندماه برای شب عید فروش آجیل و خشکبار داشتیم، اما امسال به دلیل شیوع این بیماری نسبت به سال گذشته آجیل بیشتری خریداری می‌شود. وقتی اعلام شد که نمایشگاه‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا دیگر برگزار نمی‌شوند، مغازه‌های آجیل‌فروشی فروش بیشتری دارند.
احتیاطی که فروش چلوکبابی‌ها را به کمتر از یک‌چهارم رساند
در روزهایی که مردم ترجیح می‌دهند از خانه خارج نشوند، صرف وعده‌های غذایی بیرون از خانه نیز کاهش پیدا کرده تا جایی که به گفته رئیس اتحادیه چلوکباب و چلوخورش، فروش اعضای این اتحادیه به کمتر از یک چهارم برسد و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، پرداخت حقوق اسفند پرسنل با چالش مواجه خواهد شد.محمدرضا باباخانی، رئیس اتحادیه چلوکباب و چلوخورش پیش از این گفته بود: چون این ویروس از طریق لمس و تنفس منتقل می‌شود، مردم از خریدن غذای حاضری در بیرون از خانه اجتناب می‌کنند که البته احتیاط‌ شرط عقل است و نمی‌توان به آنها خرده گرفت.
شوینده به‌اندازه کافی هست
یکی دیگر از بازارهایی که در ایام نزدیک عید رونق بیشتری دارد، بازار انواع شوینده‌ها و پاک‌کننده‌هاست که البته در ایام شیوع ویروس کرونا، تقاضای بیشتری نیز پیدا کرده است. علیرضا رضایی قهرودی، رئیس اتحادیه عطاران، سقط فروشان و عمده‌فروشان مواد شوینده و پاک‌کننده در این رابطه  افزایش تقاضا برای این کالاها گفت: کسب‌وکار اعضای اتحادیه، تحت تأثیر منفی قرار نگرفته و  مانند قبل ادامه دارد.وی درباره تأمین شوینده‌ها و پاک‌کننده‌ها گفت: هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد، اما برخی از مردم برای خرید این اقلام هجوم آورده‌اند. به همین دلیل، اجناس فروشگاه‌ها زودتر تمام می‌شود و تعداد دفعات سفارش‌ها بیشتر شده است. نگرانی بابت تأمین کالا وجود ندارد و مردم نیازی به خرید بیش از نیاز ندارند.
 
 
 
223231