به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۱۲ ساعت ۱۷:۱۲
کد مطلب : ۲۰۳۰۲۲
حاوی کیت‌های تشخیص ویروس کرونا، ماسک و دستگاه‌های تنفسی

سازمان جهانی بهداشت ۷٫۵ تن تجهیزات مبارزه با کرونا به ایران فرستاد

گروه بین‌الملل: یک تیم شش نفره سازمان جهانی بهداشت با ۷٫۵ تن تجهیزات پزشکی، از جمله کیت‌های تشخیص ویروس کرونا، ماسک و دستگاه‌های تنفسی از امارات راهی تهران شد.
تجهیزات سازمان جهانی بهداشت برای ایران در حال بارگیری در دبی امارات
تجهیزات سازمان جهانی بهداشت برای ایران در حال بارگیری در دبی امارات
رابرت بلنچارد، نماینده سازمان جهانی بهداشت در دبی گفت این هیئت و تجهیزاتی به ارزش ۳۰۰ هزار دلار، روز دوشنبه توسط یک هواپیمای نظامی اماراتی راهی ایران شد. وی گفت درخواست‌ها برای تجهیزات مقابله با کرونا در جهان افزایش یافته و این سازمان با کمبود مواجه است.
در میان تیم شش‌نفره سازمان جهانی بهداشت پزشکان، کارشناسان آزمایشگاهی و بیماری‌های همه‌گیر وجود دارند. بر اساس آخرین آمار رسمی جمهوری اسلامی، تا روز دوشنبه ابتلای قطعی ۱۵۰۱ نفر در ایران به ویروس کرونا ثابت شده و ۶۶ نفر نیز درگذشته‌اند. آمار درگذشتگان در ایران بالاترین میزان بعد از چین است. هم‌اکنون ۱۲۹ نفر در خود امارات، کویت، بحرین، قطر و عمان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که بخش اعظم آنها از ایران بازگشته بودند. قرار بود هفته گذشته تیم سازمان جهانی بهداشت و کمک‌های مورد نیاز به ایران ارسال شود، اما به‌خاطر مشکل ممنوعیت پرواز کشورهای همسایه به ایران، این کار با تأخیر روبه‌رو شده بود.

آخرین آمار رسمی قربانیان کرونا در ایران: ۶۶ نفر
معاون وزیر بهداشت، خبر داد که آمار ابتلا به ویروس کرونا در ایران تا ظهر امروز دوشنبه ۱۲ اسفند «با ۵۲۳ مورد جدید، به ۱۵۰۱ نفر رسیده است.» به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا رئیسی، همچنین با اشاره به ۵۴ مورد مرگ بیماران مبتلا به کرونا تا روز گذشته در کشور، افزود: «آمار فوتی‌ها نیز با ۱۲ مورد افزایش به ۶۶ مورد رسید.» وی که در پایان جلسه بررسی وضعیت کرونا در کشور سخن می‌گفت، ادامه داد: «تاکنون نیز ۲۹۱ نفر از مبتلایان به کرونا ویروس، بهبود یافته‌اند.»

انتقاد شدید نماینده رشت:
آمارهای رسمی کرونا «چیزی شبیه شوخی» است

نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی، می‌گوید وضعیت استان گیلان و به‌ویژه رشت از نظر شیوع ویروس کرونا در استان‌های مختلف ایران «بحرانی‌تر از سایر مناطق درگیر» است و «تمام بیمارستان‌های رشت پُر از بیماران مشکوک به کرونا است.»
غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، آمارهای رسمی اعلام‌شدهٔ درگذشت بر اثر کرونا در ایران را «چیزی شبیه شوخی» عنوان کرد و گفت: «از رسانه‌ها درخواست می‌کنم بیشتر به گیلان بپردازند. چون وضعیت گیلان بسیار وخیم‌تر از قم و حتی دیگر نقاط ایران است.» نماینده رشت با درست ندانستن آمارهای رسمی در ادامه گفت که ضدعفونی در بعضی شهرها از جمله رشت دیر و «حدود ۱۰ روز بعد از درگیر شدن صدها تَن از شهروندان با این ویروس» انجام شده است. به گزارش «تابناک»، او ضمن انتقاد از این موضوع گفت که «مثلاً برای ضدعفونی کردن شهرها به چه دستورالعمل ویژه‌ای نیاز بود که ۱۰ روز بعد از شیوع بیماری نسبت به آن مبادرت کردند؟» جعفرزاده با ذکر این‌که «کادر درمان بیمارستان‌های گیلان از کمبود شدید امکانات اولیه در رنج هستند» اضافه کرد: «وضعیت به‌گونه‌ای است که در حال حاضر بر سر در بیمارستان رازی، که به‌عنوان مرکز اصلی پذیرش بیماران کرونا در گیلان در نظر گرفته‌شده بود، نوشته‌اند به دلیل پُر شدن ظرفیت، بیماران جدید را پذیرش نمی‌کنند.»
او تأکید کرد که «مسئولان امر تمام واقعیت ماجرا را هم بیان نمی‌کنند» و افزود که «براساس شواهد و قرائن و اطلاعاتی که به ما رسیده تعداد افراد درگیر و فوت‌شده براثر این بیماری بیشتر از رقمی است که اعلام می‌شود.» این نماینده مجلس همچنین از «دفن غیربهداشتی افراد فوت‌شده بر اثر کرونا در روستاهای گیلان» خبر داد و اضافه کرد «در حالی که طبق گزارش‌های دهیاران و اعضای شوراهای روستا تعدادی از مردم روستاهای گیلان با علائم مشابه کرونا طی این مدت فوت کرده و بدون آنکه علت فوت آن‌ها ثبت شود، دفن شده‌اند.» به گفته جعفرزاده موضع‌گیری‌های «اشتباه» مسئولان باعث شده است تا مردم هم چندان جدی با موضوع برخورد نکنند و حتی تعدادی از آن‌ها به مسافرت رفتند که تنها حدود ۷۰۰هزار نفر طی روزهای گذشته به گیلان سفر کردند.
سخنگوی وزارت بهداشت امروز یکشنبه اعلام کرد با جان باختن ۱۱ تن دیگر از مبتلایان به ویروس کرونای جدید، شمار قربانیان به ۵۴ تن رسیده و تعداد مبتلایان به این ویروس نیز به ۹۷۸ تن افزایش یافته است. این آمار در حالی اعلام می‌شود که پیش از این برخی از نمایندگان مجلس ایران با تشکیک در آمار اعلام شده از سوی مسئولان وزارت بهداشت، آنها را به پنهان‌کاری متهم کرده‌اند. نماینده رشت پیش از این هم گفته بود به طور مشخص از آرامستان‌هایی چون «بهشت زهرا»، «تازه‌آباد» و «باغ رضوان» رشت، آماری در خصوص قربانیان کرونا گرفته که این «آمار، خیلی بیشتر از این حرف‌هاست». پیش از او، احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم در مجلس، که گفته می‌شود خود نیز به کرونا مبتلا شده، در مجلس شورای اسلامی گفته بود که در شهر قم دست‌کم «۵۰ تن» بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته‌اند. وی با بیان این که در شهر قم، روزانه «ده نفر» بر اثر ابتلا به کرونا از بین می‌روند، از آن چه پنهان‌کاری دولت و وزارت بهداشت در مورد شمار مبتلایان و قربانیان این بیماری در ایران نامید، به شدت انتقاد کرده بود.

سازمان بهداشت همگانی سوئد خواستار توقف پروازها به ایران شد
سازمان بهداشت همگانی سوئد از دولت خواسته است تمام پروازها به ایران یا از ایران را متوقف کرده و مجوز پرواز هواپیماهای ایران‌ایر برای ورود به کشور را لغو کند. این سازمان علت این درخواست را «عدم کنترل دولت ایران بر شیوع کرونا به خارج از کشور» عنوان کرده است. روز جمعه سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که شیوع ویروس از ایران باعث مبتلا شدن ۹۷ نفر در ۱۱ کشور خارجی شده است. از آن زمان به بعد هم گزارش‌هایی از موارد جدید ابتلای ایرانیانی که به خارج سفر کرده یا خارجی‌هایی که از ایران بازگشته‌اند در کشورهایی مانند جمهوری آذربایجان، ارمنستان، آمریکا و غیره منتشر شده است. ایران رسماً شمار مبتلایان به کرونا را در روز دوشنبه ۱۵۰۱ نفر و شمار جان‌باخته‌ها را ۶۶ نفر اعلام کرده است. تاکنون ۱۴ نفر در سوئد به کرونا مبتلا شده‌اند، اما هنوز کسی درنگذشته است. سازمان بهداشت همگانی سوئد می‌گوید ورود گروه‌های بزرگی از مسافران ایران در شرایط کنونی وضعیت را برای کنترل شیوع کرونا در سوئد دشوار کرده و ریسک شیوع عمومی آن را افزایش می‌دهد. حدود ۸۰ هزار ایرانی در سوئد اقامت دارند و ایران‌ایر هم‌اکنون هفته‌ای دو پرواز رفت و برگشت به سوئد دارد.