کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

به نیت آمریکایی‌ها شک داشته و داریم

رسانه‌های بیگانه از کرونا سوءاستفاده نکنند

12 اسفند 1398 ساعت 16:45

گروه سیاسی: سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعای مقامات‌ آمریکا برای کمک به ایران در مقابله با کرونا گفت: به نیت آمریکایی‌ها شک داریم و خیلی روی این کمک‌ها حساب نمی‌کنیم. آماده دریافت کمک‌های لفظی هم نیستیم.


به گزارش ایرنا، «سید عباس موسوی»در نشست خبری با اصحاب رسانه که به شکل ویدئو کنفرانس برگزار شد، ضمن تبریک ولادت حضرت علی(ع) و روز پدر و ابراز امیدواری برای سرلوحه قرار گرفتن منش حضرت امیرالمونین (ع) گفت: متاسفانه در داخل کشور با بیماری کرونا مواجه هستیم اما دولت و ملت با تلاش در حال مبارزه با این مهمان ناخوانده  هستند.سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: از زمانی که ویروس کرونا در چین شایع شد، این آمادگی در دنیا ایجاد شد و از زمانی که حالت ایپدمی (همه‌گیر) پیدا کرد، وضعیت اضطراری یافت که مانند هر بحران دیگری، نیازمند همدلی و هم‌افزایی جهانی است که همه کشورها باید آن را مدنظر قرار دهد که کشوری نمی‌تواند بگوید من تنها هستم، ایزوله خواهم شد و مشکلی برای من پیش نمی‌آید.وی ادامه داد: دیدیم که این بیماری شیوع یافته است. ایران هم با همکاری و درگیری همه نهادها از جمله وزارت خارجه درگیر این مساله است از مسائل بهداشتی، کنسولی، مراودات اقتصادی و تجاری و... که نباید وقفه‌ای در این باره ایجاد شود.سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان اینکه کشورهای دوست به ما کمک‌های زیادی کرده‌اند، گفت: برخی کشورها هم اعلام آمادگی کردند و ما نیز به کشورهای دیگر کمک خواهیم کرد چرا که مساله جهانی است که باید حل و فصل شود.
رسانه‌های بیگانه از کرونا سوءاستفاده نکنند
موسوی اظهار کرد: برخی هم دل مردم را خالی می‌کنند به ویژه برخی رسانه‌های فارسی زبان خارج نشین که به آنها توصیه می‌کنیم روحیه مردم را تضعیف نکنند. توصیه می‌کنیم مردم با نشاط به مقابله این بیماری بروند و این رسانه‌ها مانند ارباب‌هایشان از این مساله سوء استفاده نکنند.
به نیت آمریکایی‌ها شک داشته و داریم
موسوی درباره ادعای مایک پمپئو وزیر خارجه‌آمریکا مبنی بر کمک به ایران و دادن پیام رسمی از طریق کانال سوییس گفت: در نیت آمریکایی‌ها شک داشته و داریم. اگر آنها قصد و نیت خیر داشتند، قبل از آنکه موضوع رسانه‌ای کنند، این کمک را رسانه‌ای نکرده و دنبال اهداف تبلیغاتی نبودند. ما مواضع آمریکایی‌ها را رصد می‌کنیم و دیدیم که چقدر  علیه ایران و توانمندی ما و تضعیف مردم اقدام کردند و هنوز هم این اقدامات ادامه دارد.  سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در کنار این اقدامات، مدعی کمک به مردم هستند، تصریح کرد: وقتی که به نیت آمریکایی‌ها شک داریم خیلی روی این کمک‌ها حساب نمی‌کنیم و آماده دریافت کمک‌های لفظی هم نیستیم. همان کانال بشردوستانه سوییس هم دیدید برای همان هم دولت آمریکا به‌رغم تبلیغات سنگ‌اندازی می‌کند.
مکانیزم ماشه از همان ابتدا موضوعی مرده بود
موسوی درباره آخرین تحولات برجام هم خاطرنشان کرد: مکانیزم ماشه یا بردن پرونده ایران به شورای امنیت از همان ابتدا موضوعی مرده بود و از سوی برخی کشورها قابل پیگیری نیست. قوام درونی و ساختار حقوقی برجام اجازه چنین کاری را به کشورها نمی‌دهد که پشت آن، کم‌کاری‌ها و بی عملی‌هایشان را با اقدام فرار به جلو که ماهیت حقوقی و قانونی ندارد، پیش ببرند. این مساله در جلسه اخیر کمیسیون مشترک مطرح نشد و استدلالات حقوقی ایران از جمله نامه ۱۷ صفحه‌ای ظریف به بورل به آنها تشریح شده است.  سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: برجام قرار بود هم دستاوردهای اقتصادی و هم دستاوردهای سیاسی و امنیتی داشته باشد که برای همگان مشهود است. امیدواریم این توافق با همین وضعیت ادامه یابد. لازم است هر چه زودتر اروپایی‌ها به تعهداتشان برگردند و اقداماتی انجام دهند که ایران به تعهداتش به طور کامل پایبند بماند.
از زمان شیوع کرونا وزارت خارجه از نهادهای فعال بوده است
موسوی درباره همکاری‌های منطقه‌ای وزارت امور خارجه در مقابله با کرونا ابراز داشت: از زمان شیوع این بیماری، وزارت خارجه از نهادهای فعال بوده است و در تمامی جلسات و کمیته‌ها چه ستادهای تبلیغاتی و چه ستادهای اصلی و اجرایی حضور دارد. علاوه بر این ما از همان ابتدا ستاد ویژه‌ای در وزارت امور خارجه تشکیل دادیم که چند کار از جمله مسائل کنسولی را پیگیری می‌کند تا شهروندان به راحتی به کشور برگردند.سخنگوی دستگاه دیپلماسی صدور روادید را از دیگر اقدامات وزارت امور خارجه عنوان کرد و گفت: سعی کردیم ورودی‌ها را کنترل کنیم تا این بیماری ریشه کن شود و برخی ورودی‌ها و صدور ویزاها را کم کردیم.  وی ادامه داد:  در همکاری با کشورهای همسایه به آنها اطمینان دادیم محصولات ایران بهداشتی است و از قرنطینه عبور کردند تا صادرات و واردات ما قطع نشود.موسوی عنوان کرد: طبیعی است تمام توان خود را به کار ببریم تا با طیب خاطر، کشورها و مردم با یکدیگر ارتباط داشته باشند تا در این شرایط، مراودات قطع نشود.وی اضافه کرد: از موارد دیگر، بحث تبلیغاتی است که متاسفانه به‌رغم تمام شفافیت‌های موجود، شبانه‌روزی آمار و گزارش می‌دهند. برخی از طریق امپراتوری رسانه‌ای در حال خدشه‌دار کردن اقدامات هستند که وظیفه ما صیانت از این اقدامات است.  
مسیرهای صلح در افغانستان از طریق اجماع بین‌الافغانی طی شود
موسوی درباره توافق طالبان و ایالات متحده و آینده مذاکرات ایران و طالبان یادآور شد: طالبان به عنوان گروهی که در افغانستان حضور دارد و نقش‌آفرینی می‌کند، واقعیت انکارناپذیر است. آنچه ایران بر آن تاکید دارد این است که تمام مسیرهای صلح در افغانستان باید از طریق اجماع بین‌الافغانی باشد و تمام احزاب و گروه‌های افغانی در آن حضور داشته باشند و با هدایت دولت مرکزی هم باشد.  سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که دولت ایران با اطلاع دولت افغانستان، تماس‌هایی با طالبان داشته است، گفت: آنچه در مورد همکاری و مذاکره طالبان و آمریکا که منجر به توافق در قطر شد، از هر تلاش برای ثبات و امنیت در افغانستان حمایت می‌کنیم ولی به نیت آمریکا تردید داریم. اصل حضور آمریکا در منطقه غیرقانونی است و حق ورود به این منطقه و مسائل داخلی کشورهای منطقه را ندارند و این اقدام‌شان هم بدعت است.  وی اضافه کرد: این مساله ناشی از شکست آمریکا در ورود به منطقه است که هم موجب تداوم بی‌ثباتی و جنگ در منطقه شده است و هم به قول محمد جواد ظریف، برای بزک کردن شکست‌هایشان به این نوع اقدامات روی آورده‌اند.موسوی تصریح کرد: این اقدام را احترام به حاکمیت ملی افغانستان نمی‌دانیم بلکه آمریکایی‌ها برای تامین منافع نامشروع خود این اقدام را کردند. ما به دنبال توافق همه‌گیر با تمامی دولت هستیم.  
ایران گفت‌وگوهای خود با طالبان را ادامه می‌دهد
موسوی خاطرنشان کرد: ما گفت‌وگوهای خود را با طالبان مانند گذشته و با اطلاع دولت افغانستان ادامه می‌دهیم و توافق طالبان و آمریکا هم بر این گفت‌وگوها اثری نخواهد داشت.وی همچنین درباره تاثیر تحریم‌ها بر نقل و انتقالات دارویی و دستورالعمل سفارتخانه‌های ایران برای تامین دارو گفت: از وقتی که این اتفاق در کشور رخ داده است، تمام امکانات خود را بسیج کرده و در تعامل با وزارت بهداشت سعی کردیم نیازهای کشور را لیست کرده و تامین کنیم. عمده‌ترین نیاز کیت‌های تشخیص و بعد برخی اقلام دارویی بود که آنها را احصا کرده و به سفارتخانه‌هایمان داده‌ایم.  موسوی اضافه کرد: اغلب نیازهای ما در داخل کشور موجود است و نیاز خاصی نداریم ولی کشورهای دوست اعلام آمادگی کردند به ما کمک کنند. کشورهای ترکیه، چین و صلیب سرخ به ما کمک کرده‌اند. برخی از کشورهای منطقه نیز گفته‌اند آماده همکاری هستند.سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: دولت چین به شکل کامل در کنار ملت ایران ایستاده است و در این راستا چندین محموله دارویی فرستاده و یک هیات علمی برای ساخت و یافتن واکسن به ایران اعزام کردند.  وی گفت: علاوه بر این تیم تحقیقاتی و علمی چین هم به کشور ما آمده‌اند تا آخرین یافته‌های خود را به ما بدهند و این نمونه خوب در همکاری بین‌المللی است. اگر همه با این جدیت و حسن نیت کارشان را ادامه دهند، قطعا جهان بهتری خواهیم داشت.موسوی ادامه داد: همکاری‌هایی هم با کشورهای منطقه وجود دارد که در صورت نیاز، اطلاع‌رسانی خواهد شد.سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد آخرین تحولات ادلب و زمان برگزاری اجلاس سران روند آستانه در تهران هم گفت: این نشست که در قالب روند  آستانه است باید در ایران برگزار شود و در حال پیگیری جزئیات بودند که با تحولات اخیر به سمت دیگری رفت.وی اضافه کرد: ما معتقدیم تنها راه حل اساسی در سوریه رویکرد سیاسی و استفاده از راهکارهای سیاسی است که تاکنون چیزی مهمتر از روند آستانه نیست و لازم است همگان به این روند بازگردیم. این روند چند سالی کار کرده است و توافق خوبی در این مدت میان سه کشور بازگردد. اگر به این روند بازگشته و به توافقات آن عمل کنیم در مورد سوریه و ادلب به راه‌حل‌های خوبی دست پیدا می‌کنیم که مرضی‌الطرفین خواهد بود و همه از آن رضایت داشته باشند. وی با بیان اینکه طرف اصلی دولت قانونی سوریه است که همکاری خوبی دارند و همگان باید با این کشور همکاری داشته باشند، تصریح کرد: هنوز تاریخ اجلاس تهران با حضور سه کشور ترکیه، روسیه و ایران مشخص نشده است و هر وقت نهایی شد، اطلاع خواهیم داد. موسوی در مورد احتمال درگیری ایران و ترکیه در ادلب اظهار داشت: ما نگرانی خود را اعلام کردیم و راه حل فوری را آتش بس فوری در ادلب و برگزاری نشست سه جانبه سه کشور ضامن صلح اعلام کردیم که در سطوح مختلف برگزار شود. ما منتظر نهایی شدن نشست سران در تهران هستیم که در این زمینه امیدواریم این مساله با توافقات انجام شده، نهایی شود. وی اضافه کرد: رایزنی‌ها و تماس‌ها میان سه کشور از سوی مقامات مختلف ادامه دارد و امیدواریم که به این وضعیت خاتمه داده و از خونریزی در منطقه جلوگیری شود. 
حضور نظامی فرانسه در تنگه هرمز اقدامی غیرسازنده است
این دیپلمات ارشد درباره حضور نظامی فرانسه در تنگه هرمز خاطرنشان کرد: هر گونه حضور نیروهای بیگانه در منطقه موجب بی‌ثباتی آشفتگی و اقدامی غیرسازنده است. امنیت این منطقه از هزاران سال گذشته تامین می‌شود. ایران و عمان همکاری نزدیکی برای تامین امنیت این آبراهه حیاتی دارند.موسوی با بیان اینکه ما حضور نیروهای نظامی بیگانه را عامل ناامنی و بی ثباتی در منطقه حساس خلیج فارس می‌دانیم، ابراز داشت: با خروج این نیروها و همکاری و هم‌افزایی کشورهای منطقه شاهد منطقه امن باثبات و پر رونق خواهیم بود. ما مخالف نیروهای خارجی در قالب اسم‌ها و ائتلاف‌های مختلف در منطقه هستیم.
کمبود نیازهای پزشکی ایران به دلیل کمک به چین نیست
موسوی درباره کمک‌های بهداشتی و پزشکی ایران به چین و اینکه گفته می‌شود کمبودهای بهداشتی و پزشکی در ایران به خاطر این کمک‌ها است، بیان کرد: کمبود نیازهای پزشکی ایران به خاطر کمک به چین نیست. ایران از تولیدکنندگان ماسک‌های پزشکی و تخصصی در دنیا است. ما کمک‌هایی کرده یا شرکت‌های ایران به چین فروخته‌اند. اینکه کمک‌های ایران موجب کمبود شده،حرف های نادرست هستند و دیدید که وقتی مردم ایران با مشکلاتی روبه‌رو شدند، دیدید که چین‌ کمک‌های زیادی به ما کردند.
پیگیر حل اختلاف ترکیه و سوریه هستیم
موسوی درباره میانجیگری ایران میان ترکیه و سوریه یادآور شد: یکی از اقدامات ایران در این زمینه، تماس‌ با طرف های درگیر بوده است. درخواست کردیم رایزنی‌های مختلف در سطوح مختلف و در قالب‌های مختلف انجام شود و ایران تا حصول نتیجه و بازگشت آرامش به منطقه پیگیری هایش را ادامه می‌دهد و امیدواریم پیگیری‌های ما نتیجه‌بخش باشد.رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره زمان برگزاری نشست سران در تهران عنوان کرد: هنوز تاریخ این نشست نهایی شده و در حال رایزنی هستیم تا هرچه زودتر تاریخ نشست سران در تهران نهایی شود. وی درباره روند آستانه و تداوم آن گفت: ما هنوز تنها راه حل در سوریه را گفت‌وگو می‌دانیم و مکانیزم آستانه را مهمترین سازوکار برای حل اختلافات در سوریه می‌دانیم و تلاش می‌کنیم این مکانیزم در سطوح مختلف از جمله سطح سران هرچه زودتر شکل بگیرد و این گفت‌وگوها انجام شود. اگر در کنار این مساله، در قابل تلاش‌های دیگر منجر به کاهش تنش و خونریزی شود، ما حتما آن راه‌ها را خواهیم رفت.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که آیا در رابطه با کیت‌های تخصصی مشکلی وجود دارد، گفت: ما نیازهای وزارت بهداشت را به کشورهای دوست اعلام کرده ایم و هزاران کیت وارد کشور شد و هرگاه مجددا اعلام نیاز صورت بگیرد مجددا اقدام خواهیم کرد.
 خشونت‌ها و اختلافات مذهبی در هند را با نگرانی دنبال می‌کنیم 
موسوی در رابطه با موضع ایران در قبال اعمال خشونت علیه مسلمانان هندوستان نیز گفت: ایران با نگرانی اخبار هند در خصوص جنگ ها و اختلافات مذهبی را دنبال می کند و عمیقا متاسف هستیم. ما هند را کشوری با تساهل و نسامح مذهبی می‌شناسیم و انتشار این اخبار بسیار نگران کننده است. این دیپلمات ارشد با ابراز امیدواری برای پایان یافتن هرچه زودتر خشونت‌ها علیه مسلمانان در هند گفت: این امید بر اساس درایتی  است که در مقامات این کشور سراغ داریم. هم این اخبار نگران کننده است و ایران از طریق کانال‌های رسمی موضوع را دنبال می‌کند و سایر کشورهای اسلامی هم تحرکاتی داشتند که امیدواریم هرچه زودتر این خشونت‌ها پایان پذیرد.


کد مطلب: 203112

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/203112/رسانه-های-بیگانه-کرونا-سوءاستفاده-نکنند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir