به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۰:۰۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۱۳ ساعت ۰۸:۵۳
کد مطلب : ۲۰۳۱۸۹
امنیت پایین؛ بلای جان داور، بازیکنان و کادر تیم‌ها

لیگ دسته دوم فوتبال؛ لیگ فراموش شده!

گروه ورزشی: لیگ دسته دوم فوتبال ایران با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند.
لیگ دسته دوم فوتبال؛ لیگ فراموش شده!
به گزارش ایسنا، امنیت نامناسب در بازی‌ها، نظارت بر عملکرد داوری، امکانات رفاهی پایین و رسیدگی به شکایات؛ اینها ترجیع بند معضلات این فصل از رقابت‌های لیگ دسته دوم فوتبال ایران است. حمله به داور و فیلم‌بردار در دیدار خیبر خرم و شهید قندی یزد، غیبت ناظر داوری در دیدار استقلال ملاثانی و آوالان کامیاران و تبعیض در پیگیری جرایم، مهمترین نقدهایی است که توسط مسئولان تیم‌های این بخش از فوتبال ایران بیان شده است.
مشکلات رفاهی (زمین نامناسب، نبود هتل و امکانات ضعیف حمل و نقل)
تیم‌های حاضر در لیگ دسته دو یا در شهرستان‌ها هستند و یا در مرکز استان‌ها حضور دارند. تیم‌های مراکز استان از امکانات رفاهی مناسبی برخوردار هستند و قادر به میزبانی تمام و کمال از تیم‌ میهمان هستند. اما یکی از مشکلات اصلی این لیگ مربوط به تیم‌هایی است که در شهرستان‌ها حضور دارند. زمین نامناسب، نبود هتل در نزدیکی زمین مسابقه و نبود فرودگاه، همه و همه از زیرساخت‌های لازمی است که طبق ابلاغیه سازمان لیگ، تیم‌ها برای میزبانی باید از آن برخوردار باشند اما اینچنین نیست.
نظر مسئولان چند تیم حاضر در لیگ دسته دوم در این رابطه اینچنین است:
محمد مظهری، مدیرعامل تیم فوتبال پاس همدان: کیفیت زمین در بسیاری از تیم‌های لیگ دو بسیار پایین است و این درحالی است که ما در همدان امکانات رفاهی لازم برای تیم‌های میهمان را همیشه مهیا کرده‌ایم.
محمود انصاری، سرپرست تیم فوتبال شهید قندی یزد: برخی از تیم‌های حاضر در این لیگ قادر به ایجاد شرایط رفاهی برای تیم میهمان نیستند. زمین نامناسب، نبود هتل و نبود فرودگاه از اصلی‌ترین مشکلات در لیگ دسته دو است. داریوش هرمزی، سرمربی تیم فوتبال استقلال ملاثانی: برخی از تیم‌ها در لیگ دسته دوم از حداقل شرایط برای برگزاری مسابقات برخوردار نیستند اما به دلیل روابطی که دارند، مجوز برگزاری بازی‌ها را دریافت می‌کنند.
 امنیت پایین؛ بلای جان داور، بازیکنان و کادر تیم‌ها
رخ دادن برخی موارد در فوتبال به چشم هواداران این ورزش در هر جای دنیا آشنا است. جیمی جامپ‌ها، درگیری بین هواداران و بازیکن‌ها، اعتراض به داور و مواردی مانند آن حکایت آشنایی است اما برخی اتفاق‌ها تا یک حدی طبیعی جلوه خواهد کرد و زمانی که شدت آن‌ها افزایش یابد، قابل درک نخواهد بود. برخی از این اتفاقات در لیگ دسته دو از کنترل خارج شده است و نیاز به رسیدگی جدی از طرف فدراسیون و مسئولان در این سازمان دارد. دو نمونه از این اتفاقات به شرح زیر است:
۱- حواشی دیدار دو تیم شهید قندی یزد و خیبر خرم آباد در هفته هفدهم رقابت‌های لیگ دسته دوم از زبان سرپرست شهید قندی: پس از پایان بازی، بازیکنان خیبر خرم آباد به طرف داور و تصویربردارها صدا و سیما حمله‌ور شدند. اعتراض آن‌ها به عملکرد داور در حین بازی بود و زمانی که فیلمبردارها از این اتفاقات شروع به فیلم برداری کردند، به آن‌ها هم هجوم آوردند. ما تصاویر ضبط شده توسط فیلم بردارها را به کمیته انضباطی ارایه کرده‌ایم و منتظر رای آن‌ها هستیم.
۲- سرمربی تیم فوتبال استقلال ملاثانی درباره حواشی و درگیری‌های اخیر در بازی مقابل آوالان کامیاران در هفته هجدهم رقابت‌های لیگ دسته دوم گفت: بعد از شکست برابر کامیاران و هنگام خروج اتوبوس تیم ما از ورزشگاه‌ کامیاران، یک نیسان آبی جلوی درب ورزشگاه پارک کرد و مانع خروج تیم ما شد. بعد از حل این مشکل و هنگام خروج ما از آبادان، سرمربی تیم کامیاران با خودرو شخصی خود جلوی اتوبوس ما را برای بار دیگر گرفت تا از آبادان خارج نشویم. البته که این تمام ماجرا نبود و در طول بازی به علت آسیب دیدگی پزشک تیم ما (به دلیل برخورد سنگ به سر او) تصمیم بر شکایت از تیم رقیب گرفتیم و عوامل تیم کامیاران به منظور گرفتن رضایت اجباری، مانع خروج تیم ما شدند. رخ دادن این مسائل علاوه بر ایجاد ترس برای بازیکنان و کادر تیم ما، مانع قضاوت صحیح داور در بازی نیز خواهد شد.
مهرداد شفیعی راد، مسئول کمیته برگزاری لیگ دسته دوم، در توضح این اتفاقات گفت: این مسائل در تمام سطح‌های فوتبال رخ می‌دهد. کارشناسان فوتبال، جامعه شناسان و روان شناسان باید در این قضیه ورود کرده و با آسیب شناسی این موضوع، مشکل مذکور را حل کنند. شکایت تیم شهید قندی درحال طی کردن روند قانون است.
غیبت ناظر بازی
یکی از مباحث حاشیه ساز و پر تنش در فوتبال روز دنیا، بحث داوری است. بارها پیش آمده که عملکرد داور بازی به قدری بد بوده است که بعد از اتمام بازی از طرف فدراسیون فوتبال محروم شده است. هر بازی یک ناظر داوری دارد که بر عملکرد داورهای زمین نظارت می‌کند. حال تصور کنید این ناظر در بازی حاضر نشود. چه کسی قضاوت داور را زیر نظر خواهد داشت؟به گفته سرمربی تیم فوتبال استقلال ملاثانی، دیدار تیم‌های استقلال ملاثانی و آوالان کامیاران در هفته نوزدهم رقابت‌های لیگ دسته دو، با غیبت ناظر بازی برگزار شد. هرمزی درباره این موضوع گفت: در بازی با کامیاران، ناظر داوری بازی (آقای حاج بابایی) غایب بود. او حتی وارد زمین نیز نشد تا بر عملکرد داور نظارت داشته باشد.مسئول کمیته برگزاری لیگ دسته دوم با بیان اینکه مسئولیت ارسال ناظر بازی با سازمان لیگ است گفت: من از این موضوع خبردار نبود و رسیدگی خواهم کرد اما در ۹۵ درصد بازی‌ها ناظر بازی قطعا ارسال می‌شود و خیلی کم پیش آمده است که بازی بدون ناظر برگزار شود.
رسیدگی به شکایات
در تمام لیگ‌های فوتبال، اتفاقاتی رخ می‌دهد که تیم‌ها یا اشخاص از تیم یا شخصی دیگر شکایت می‌کنند و مسئولان مربوطه بعد از بررسی دقیق رای خود را به خواهان (شاکی) و خوانده (متشاکی) اعلام می‌کنند و طبق قانون زمان معینی برای اعتراض به رای صادر شده وجود دارد. کم پیش آمده است که روند شکایت در مرحله بررسی متوقف شود و اعلام رای نشود.سرپرست تیم فوتبال شهید قندی یزد درباره رسیدگی به شکایات در لیگ دسته دوم گفت: بعد از حواشی دیدار تیم ما مقابل  خیبر خرم آباد، ما فیلم‌های صدا و سیما را به کمیته انضباطی دادیم و خواهان رسیدگی به این موضوع شدیم اما با گذشت مدت زیادی، هنوز خبری از محرومیت خیبر خرم آباد نشده است.مدیرعامل  تیم فوتبال پاس همدان درباره این موضوع گفت: من به جرات می‌گویم که رسیدگی به شکایات بسیار ضعیف است. بنده به شخصه شکایت خود را به کمیته انضباطی بردم و هنوز هیچ خبری از اعلام رای آن‌ها نشده است.سرمربی تیم فوتبال استقلال ملاثانی نیز درباره ارائه شکایت خود، از اتفاقات دیدار برابر تیم آوالان کامیاران، به کمیته انضباطی گفت: ما شکایات خود را به کمیته انضباطی ارائه داده ایم اما از نحوه تصمیم گیری و عملکرد آن‌ها بی‌خبر هستیم. من درخواست دارم نظارت‌ها را جدی‌تر کنند. نظارتی که در حال حاضر روی بازی‌های ما انجام می‌شود در شان تیم‌ها نیست. وقتی نظارت و امنیت کافی در بازی‌ها حاکم نباشد، ذهن داور درگیر آن می‌شود که اگر اشتباهی انجام دهد ممکن است برایش دردسر ایجاد کنند. در این شرایط داور نمی‌تواند قضاوت خوبی داشته باشد.
مشکل اصلی لیگ دسته دو چیست؟
انصاری (سرپرست شهید قندی یزد): برخی از تیم‌های حاضر در لیگ دسته دو قادر به ایجاد شرایط رفاهی برای تیم میهمان نیستند.مظهری (مدیرعامل  پاس همدان): سخت گیری‌ها در اعمال جرایم زیاد است و عدالت در این موضوع رعایت نمی‌شود.مهرداد شفیعی راد (مسئول کمیته برگزاری لیگ دسته دوم): هرساله جنس مشکلات عوض می‌شود. ناهنجاری‌ها درون ورزشگاه‌ در افراد کم سن و سال بیشتر شده است. توهین به داور، بازیکنان و مربی‌ها ، خشونت و پرتاب سنگ و مواردی مانند آن بیشتر از گذشته شده است و این مشکلا لذت فوتبال ما را کاهش می‌دهد. همه جای دنیا مردم از فوتبال لذت می‌برند اما در ایران این مسائل لذت فوتبال را کاهش می‌دهد.
کلام آخر
مشکلات رفاهی، امنیت، نظارت و رسیدگی، همه و همه معضلات جدی و پر اهمیتی هستند. لیگ دسته دوم نیز سومین لیگ معتبر در کشور است و تا لیگ برتر فاصله چندانی ندارد. بارها از کارشناسان کشور سوال شده که مشکلات فوتبال ما چگونه حل خواهد شد و آن‌ها کلید حل آنها را در فوتبال پایه و دسته‌های پایین‌تر دانسته‌اند. اما باید به این موضوع هم توجه کرد، اگر مسائل لیگ های پایین‌تر از لیگ برتر (تا حد امکان) برطرف شود، طبیعتا نقایص لیگ برتر نیز اصلاح خواهد شد. چرا که نگاه‌ها بر لیگ دسته اول، دسته دوم و دسته سوم بسیار کمتر از لیگ برتر است. پس اگر رسیدگی و نظارت بر این سه لیگ بالاتر برود، لیگ برتر به جایگاه والاتری دست خواهد یافت.