به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۵ ساعت ۱۶:۱۳
کد مطلب : ۲۰۳۲۳
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی:

انتقال آب کارون، دز و کرخه خلاف منافع ملی

گروه جامعه: عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، با انتقاد از انتقال حجم انبوه آب از سرشاخه‌های کارون، دز و کرخه به استان‌های همجوار، گفت: این طرح غیر کارشناسی شده و سلیقه‌ای که تبعات سوء انسانی و اجتماعی و تولیدی غیر قابل کنترل بر آن مترتب است طرحی خلاف منافع ملی در شرایط تحریم‌های جهانی ارزیابی می‌‌شود.
انتقال آب کارون، دز و کرخه خلاف منافع ملی
محمدباقر شریعتی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اینکه ایران جزء کشورهای خشک و نیمه خشک جهان است، گفت: میانگین بارندگی سالانه ایران کمتر از یک سوم میانگین جهانی و حدود 251 میلیمتر است، وقوع 70 درصد بارندگی‌ها در 25 درصد سطح کشور و 75 درصدی نزولات آسمانی در فصول غیر آبیاری و بویژه تبخیر3 برابری نسبت به میانگین جهانی، همه این شاخص‌های طبیعی جبری، ایران را جزء کشورهای خشک و نیمه خشک جهان قرار داده است.

نماینده بهبهان و آغاجاری در مجلس افزود: به استناد این محدودیت‌های طبیعی، اجداد ایرانی ما قدر آب را بخوبی پاس می‌داشتند، اهمیت آب در رویش و تداوم حیات تمدن‌ها بحدی بود که ایرانیان باستان، خالق بهترین سازه‌های آبی و مبتکر قنات و پیشتاز در بهره‌برداری بهینه از آب بوده‌اند. ایران خود صادر کننده تکنولوژی روز بهره‌برداری بهینه از آب بوده است، چه بسیار شهرها که درپرتو کار و تلاش ایرانیان سخت کوش از رهگذر مهندسی سازه قنات که سازگار با روح طبیعت بوده است خلق گردیده‌اند و هنوز به حیات درخشان خود در پناه آن آب حیات بخش، ادامه می‌دهند.

شریعتی اظهار کرد: ایرانیان مبدع سازه‌های آبی بوده‌اند، اما معلوم نیست چرا برخی از هموطنان بجای ادامه ابداعات نیاکان خود در زمینه تامین آب، به فکر عاریه گرفتن آب جاری سهم استان‌های همجوار می‌باشند، آسانترین راه (انتقال آب) بهترین و اقتصادی‌ترین راه نیست، ایرانیان نه مردمی تنبل، بلکه خلاق بوده‌اند. این نماینده مجلس نهم با بیان اینکه می‌توان آب اصفهان و یزد را بجای رو به خشکی بردن کرخه، دز و کارون، با اعمال تدابیری، مدیریت و مهندسی کرد، گفت: چون در ایران از یک نوع آب که عمدتا تصفیه است همزمان هم در شرب و هم غیر شرب استفاده می‌کنند، آب را تفکیک و از این رهگذر مصرف آن‌را را مدیریت کرد.

وی افزود: می‌توان از طریق بازیافت آب، قسمتی از نیاز آب مصرفی را تامین کرد، همچنین باید صد در صد مصارف کشاورزی استان‌های اصفهان و یزد، تکنولوژی تحت فشار قطره‌ای و کوزه‌ای و سایر روش‌های نوین کم مصرف باشد و نه‌تنها روش
انتقال حجم انبوه آب از سرشاخه‌های کارون، دز و کرخه، خشکیدن مزارع و دشت‌های اطراف کارون تا خرمشهر و آبادان و نابودی تالاب‌های پایین دست را به ارمغان می‌آورد
غرق آبی ممنوع گردد، بلکه از روش آبیاری بارانی هم امتناع ورزند. هدایت و جمع‌آوری آبهای سطحی فصلی بالادست دشت‌ها و حوزه‌های زاینده رود از طریق احداث بندها و سد‌های کوچک و سدهای بزرگ به منظور مهار آب بسیار فراوان فصول بارشی و هدایت آن جهت مصارف کشاورزی استان‌های اصفهان و یزد، باید اولویت کاری مسئولین ذیربط باشد.

نماینده بهبهان و آغاجاری در مجلس، تاکید کرد: هزینه این تمهیدات بیشتر از هزینه انتقال آب سرچشمه‌های کارون و کرخه نخواهد بود. وی خاطر نشان کرد: میانگین بارندگی زاگرس مرکزی بیشتر از میانگین بارندگی متوسط ایران است، لذا مهار آب‌های ناشی از بارش‌های فراوان جوی امکان پذیر می‌باشد، از این رو همت و تدبیر و پرهیز از تنبلی و صرف نظر از بردن آب‌های جاری به استان‌های همجوار و بویژه بارور نمودن خلاقیت جوانان تحصیل کرده چاره ساز است.

این نماینده مجلس، گفت: اقتصاد تک محصولی ملت ما را در پیش بینی چالش‌های بزرگ طبیعی ایران یعنی تمهیدات جبران کم آبی، ابتکار، کار و تلاش، تولید و توسعه و صادرات شایسته هوش ایرانیان محروم ساخت، امیدوارم از طریق تحقیقات دامنه‌دار در راستای شناسایی بهترین و کارآمدترین راهکارهای تامین آب استان‌های مرکزی، چالش کم آبی مرتفع گردد و هم‌افزایی استان‌های همجوار جانشین تنش و افتراق موجود گردد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی به آثار و تبعات انتقال حجم انبوه آب از سرشاخه‌های کارون، دز و کرخه اشاره کرد و افزود: هزینه انتقال یکی از تونل‌ها نزدیک به 7هزار میلیارد تومان است، بی شک اگر این مبلغ هنگفت صرف توسعه کشاورزی خوزستان شود علاوه بر احیای اراضی کشاورزی خوزستان منجر به اشتغال زایی کم نظیری درجنوب غرب کشور خواهد بود. وی ادامه داد: انتقال آب بدون مطالعات زیست محیطی، اقتصادی و انسانی در مقصد و مبدا، تبعات جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت، همچنین طرح انتقال آب تحت لوای آب شرب توجیه ظاهری شده آن است، اما حجم انتقال آب، ‌گویای تامین آب جهت مصارف کشاورزی اصفهان و یزد است.

شریعتی خاطر نشان کرد: انتقال حجم انبوه آب از سرشاخه‌های کارون، دز و کرخه، خشکیدن مزارع و دشت‌های اطراف کارون تا خرمشهر و آبادان و نابودی تالاب‌های پایین دست را به ارمغان می‌آورد، لذا این طرح غیر کارشناسی شده و سلیقه‌ای که تبعات سوء انسانی و اجتماعی و تولیدی غیر قابل کنترل بر آن مترتب است طرحی خلاف منافع ملی در شرایط تحریم‌های جهانی ارزیابی می‌گردد.

نیما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۵ ۱۹:۵۵
بنظر میرسد مدافعان طرحهای انتقال اب از سرچشمه های رود کارون در محاسبات خود دچار اشتباه شده اند و با اولویت منافع محلی بر منافع ملی و بی توجهی به نظرات کارشناسان بی غرض و نادیده گرفتن اعتراضهای بحق مردم استانهای ذی نفع،بر اجرای طرحهایی اصرار میورزند که فاقد ارزیابی های جامع زیست محیطی، فنی و اجتماعی میباشند. بی شک اجرای طرحهایی که فاقد پشتوانه های مطالعاتی علمی و به روز و پذیرش مردمی در جوامع ذی نفع باشند نتایج مثبتی نخواهند داشت . (164448)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۵ ۲۱:۰۷
انتقال اب زاينده رود به يزد و شهركرد كه موجب بدبخت شدن كشاورزان اصفهاني شده و از نظر توريستي هم شهر زيباي اصفهان را نابود كرده اشكالي ندارد!!!!!!!!!!! (164503)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۵ ۲۳:۱۳
بهتر نیست ایشان به جای وارد شدن به مباحثی که به ایشان و حوزه انتخابیه شان چندان ربطی ندارد قدری هم در مورد عقب ماندگی شدید حوزه انتخابیه شان از قافله پیشرفت و توسعه سخن به میان آورند و همت مصروف نمایند ؟
!!!!!!!!!!!!!!! (164590)