کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

صنعت جهانی سینما در محاصره کرونا

13 اسفند 1398 ساعت 15:52

گروه فرهنگی: با تعطیلی سینماهای چین و کاهش درآمدهای گیشه در ایتالیا و کره جنوبی و با توجه به چشم‌انداز غیرقابل پیش بینی ویروس کرونا، صنعت سینما با زیان حداقل ۵ میلیارد دلاری مواجه شده است.


به گزارش هالیوود ریپورتر، در سال ۲۰۱۹ مجموع فروش گیشه بین‌المللی سینما به ۳۱.۱ میلیارد دلار و گیشه جهانی به رکورد ۴۲.۵ میلیارد دلار رسید اما این آمارهای امیدوارکننده در سال جدید به سرعت جای خود را به نگرانی‌های جدی به سبب شیوع ویروس کرونا داده است، موضوعی که به تدریج در حال تبدیل شده به یک بحران جهانی است.این ویروس تاکنون ۹ هزار نفر را در سطح جهان آلوده کرده و جان بیش از ۳ هزار نفر را نیز گرفته است که بخش عمده‌ای از تلفات آن از کشور چین محل اصلی انتشار این ویروس بوده است. سالن‌های سیما چند هفته‌ای است که به طور کامل در چین تعطیل شده اما ویروس کرونا تاثیرات قابل توجهی در شمار مخاطبان سینمایی در کره جنوبی، ایتالیا و حتی ژاپن به عنوان سومین بازار بزرگ سینمایی جهان داشته است. برخی تحلیلگران معتقدند شیوع ویروس کرونا با کاهش درآمدهای گیشه و توقف تولیدات سینمایی حداقل زیان ۵ میلیارد دلاری را برای صنعت سینما به همراه خواهد داشت و این رقم می‌تواند با کاهش مخاطبان در دیگر کشورها از جمله آمریکا  افزایش بیشتری هم داشته باشد. تاکنون ۱۰۰ مورد ابتلا به ویروس کرونا و شش کشته در آمریکا گزارش شده است. در چین که دومین بازار بزرگ سینمای جهان پس از آمریکاست، ۷۰ هزار سالن سینما همچنان تعطیل است و ادامه این روند و لغو اکران‌ها درآمدهای استودیوهای فیلمسازی چینی و حتی هالیوودی را به شدت کاهش داده است.میزان بلیت‌های فروخته شده در سینماها طی تعطیلات سال نوی چینی از تاریخ ۲۴ ژانویه تا ۲۳ فوریه تنها ۴.۲ میلیون قطعه بود این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال ۲۰۱۹ میلادی ۱.۷۶ میلیارد قطعه بلیت فروخته شده بود! پیش‌بینی می‌شود زیان سینمای چین تا پایان ماه فوریه چیزی در حدود ۲ میلیارد دلار و یا بیشتر باشد و این در حالی است که انتظار نمی‌رود شرایط حاکم بر سینماها تا چند هفته آینده و حتی ماه‌ها به روال عادی بازگردد. در هفته گذشته میزان فروش گیشه در سینماهای کره جنوبی (پنجمین بازار بزرگ سینمایی جهان) با ۸۰ درصد کاهش رو به رو شد و فیلم «مرد نامرئی» با فروش ۱.۱ میلیون دلاری صدرنشین فروش شد. بر اساس اعلام مسئولان سینمای کره جنوبی، فروش سینماهای این کشور در ماه فوریه با ۷۰ درصد کاهش به ۸۵ میلیون دلار نزول یافت و ۷.۳ میلیون نفر به سینما رفتند. اما آمارها در بازه زمانی مشابه سال ۲۰۱۹ حاکی از فروش ۱۵۸ میلیون دلاری و ۲۲.۳ میلیون مخاطب است. 

یکی از مسئولان کمیته فیلم کره جنوبی می‌گوید شرایط بسیار وخیم‌تر از سال ۲۰۱۵ و شیوع ویروس سارس است و در آن سال مخاطبان ۴۰ درصد ریزش داشتند اما چیزی به عنوان تعطیلی سینماها نداشتیم و بازار سینما پس از یک ماه احیا شد اما این موضوع درباره شیوع ویروس کرونا صدق نمی‌کند و بسیار غیرطبیعی است که شمار مخاطبان روزانه سینما در کره جنوبی به کمتر از ۱۰۰ هزار نفر برسد!«CGV» که بزرگترین مجموعه سینماهای زنجیره‌ای در کره است تمامی ۹ سالن خود را در شهر دئگو تعطیل کرده است که چهارمین شهر بزرگ کره است. 
همچنین با توجه به تعطیلی و یا کاهش نمایش‌ها، اکران‌ بسیاری از فیلم‌های داخلی در کره به تعویق افتاده است. به عنوان مثال قرار بود نسخه سیاه و سفید فیلم برنده اسکار «اَنگل» ساخته «بونگ جو هو» از روز چهارشنبه اکران عمومی شود اما نمایش آن به پس از بین رفتن خطر ویروس کرونا موکول شد. در ایتالیا نیز حدود نیمی از سینماها به ویژه در بخش شمالی و ثروتمند کشور تعطیل شده است و دولت ایتالیا محدودیت‌های سختی برای مقابله با شیوع این ویروس اتخاذ کرده است. تاکنون ۱۶۹۴ مورد ابتلا در ایتالیا گزارش شده که جان ۳۴ نفر را گرفته است.درآمدهای گیشه سینمای ایتالیا نیز در هفته نخست پس از تعطیلی بخشی از سالن‌ها، ۴۴ درصد کاهش داشته است و مجموع فروش هفته گذشته نیز در مقایسه با با مدت مشابه سال گذشته ۷۶ درصد نزول داشته است. سینمای ایتالیا سال گذشته توانسته بود فروش سالانه خود را ۱۴ درصد افزایش دهد و آمارهای گیشه در ماه ژانویه ۲۰۲۰ و پیش از شیوع ویروس کرونا نیز با ۲۲ درصد رشد، نوید سالی درخشان را برای سینمای ایتالیا می‌داد. در ژاپن که تاکنون بیش از ۲۷۵ مورد ابتلا و شش مرگ گزارش شده است، بیم از شیوع ویروس به تدریج گریبان سینما را نیز گرفته و آمارها از کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی فروش حکایت دارد.در ایران که بیشترین شمار کشته‌شدگان خارج از چین را به نام خود ثبت کرده نیز سینماها کاملا تعطیل است و دیگر کشورهای منطقه خلیج فارس چون کویت، امارات و عربستان سعودی و ... نیز با کاهش درآمدهای حاصل از فروش فیلم‌ در سینما رو به رو شده‌اند.با افزایش موارد ابتلا به کرونا در آمریکا، شرایط سینمای آمریکا نیز به زودی دستخوش تغییراتی خواهد شد. 


کد مطلب: 203287

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/203287/صنعت-جهانی-سینما-محاصره-کرونا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir