به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۱۴ ساعت ۰۸:۵۳
کد مطلب : ۲۰۳۳۵۹

المپیک ژاپنی زیر تیغ ویروس چینی

گروه ورزشی: برگزاری المپیک 2020 توکیو تحت الشعاع ویروس کرونا قرار گرفته است.
المپیک ژاپنی زیر تیغ ویروس چینی
کرونا گویا قصد ندارد به این زودی ها از سر دنیا دست بردارد.ویروسی جدید با قدرت شیوع بالا که پس از فتح مناطق گوناگونی از جهان،قرار است زهرش را به بزرگترین رویداد ورزشی جهان یعنی المپیک بریزد. کرونا تا کنون چندین رویداد انتخابی را برای همین رقابت های المپیک که تابستان 1399 در توکیو قرار است برگزار شود را لغو کرده و هنوز عاقبت آن ها مشخص نیست و تورنمنت هایی چون لیگ برتر ایران، لیگ قهرمانان آسیا و سری آ هم قربانیان فوتبالی کرونا هستند.در این میان حالا تکلیف مسئولان عالی ورزش جهان هم بخاطر این ویروس نامشخص است و هنوز معلوم نیست که در نهایت تکلیف برگزاری المپیک 2020 چه خواهد شد.
لندن آماده میزبانی
پس از اینکه گسترش ویروس کرونا در شرق آسیا بسیار چشم گیر شد، از احتمال تغییر میزبان رقابت های المپیک سخن به میان آمد و بلافاصله لندن که در سال 2012 میزبان المپیک بود،اعلام آمادگی کرد تا به جای توکیو این رقابت ها را برگزار کند.با این حال ژاپنی ها قاطعانه اعلام کرده اند که میزبانی را به لندن نمی دهند و خود می خواهند آن را هرطور که هست برگزار کنند.
اتمام حجت به سبک باخ
پس از حرف و حدیث های مختلف در خصوص عدم برگزاری المپیک به علت گسترش ویروس کرونا و یا امکان تغییر میزبان این رقابت ها،توماس باخ رییس کمیته بین المللی المپیک در یکی از آخرین اظهارنظر های خود با صراحت خبر از میزبانی ژاپن در این رویداد بزرگ ورزشی داد.باخ در این خصوص گفت: کمیته برگزاری بازی‌های المپیک ملزم به برگزاری این رویداد در موعد مقرر و در تابستان سال 2020 خواهد بود.کمیته برگزاری ملزم است با رعایت کلیه نکات و موضوعات مورد نظر، این رقابت‌ها را در سطح قابل قبول و طبق برنامه برگزار کند.این اظهار نظر در حالی انجام شده است که تا کنون مرگ 8 نفر و ابتلای بیش از 900 نفر به کرونا در ژاپن تایید شده و دانشگاه‌ها و همچنین مدارس این کشور تعطیل هستند. با این وجود کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کرد این ویروس برگزاری المپیک را تحت الشعاع قرار نخواهد داد و در این تصمیم اثرگذار نیست. البته باید دید در ادامه میزان گسترش ویروس کرونا در کشور ژاپن به چه ترتیبی خواهد بود و آیا دولت این کشور موفق به مهار کرونا خواهد شد یا خیر.
احتمال تعویق وجود دارد
علی رغم اینکه هم ژاپنی ها و هم کمیته بین المللی المپیک قویا با تغییر میزبان این رقابت ها مخالف هستند، اما این امکان وجود دارد که تاریخ برگزاری رقابت های المپیک تغییر کند.در حال حاضر این مسابقات برای 24 ژولای تا 9 آگوست (3 مرداد تا 19 مرداد 1399) برنامه ریزی شده اما طبق ادعای رسانه های انگلیسی ممکن است مسابقات به عقب بیفتد.سیکو هاشیموتو، رئیس کمیته المپیک ژاپن اعلام کرده است آنها به دنبال کنترل گسترش ویروس کرونا هستند و ممکن است بازی‌های المپیک را به این خاطر به زمان دیگری در سال جاری موکول کنند.دیک پاوند نایب رییس پیشین کمیته ملی المپیک هم در این خصوص می گوید: اگر لازم باشد، قطعاً می‌توانیم بازی‌ها را دو ماه عقب بیندازیم.باید خیلی کارها را شروع کرد. باید حفاظ‌های ایمنی را کشید، غذا تأمین کرد، دهکده المپیک و هتل‌ها را آماده کرد و اهالی رسانه‌ هم باید بروند به ژاپن تا استودیوهای‌ خود را برپا کنند. کارزار جدیدی آغاز شده است و باید آن را جدی بگیریم. در بازه برگزاری المپیک و قبل و بعد از آن، مردم از خود می‌پرسند، آیا ایمنی این رویداد آن‌قدر تأمین می‌شود که بتوانیم با اطمینان به توکیو برویم یا نه؟ به نظرم اگر نشود بازی‌های ۲۰۲۰ در توکیو برگزار شود، شاید بهتر باشد کل برنامه را لغو کنیم.
المپیک مقابل سکوهای خالی؟
این احتمال وجود دارد تا المپیک 2020 توکیو به اولین المپیک بدون تماشاگر تاریخ تبدیل شود. در شرایطی که باتوجه به قراردادهای مالی سنگینی که با شبکه های تلویزیونی و اسپانسرها برای این رقابت ها امضا شده، لغو بازی های المپیک ضرر سنگینی برای همگان خواهد بود.  به همین دلیل اخیرا پیشنهاد شده است در صورت عدم رفع تهدید ویروس کرونا، بازی های المپیک پشت درهای بسته انجام شود و فقط دوربین های تلویزیونی در ورزشگاه ها حاضر باشند و هیچ تماشاگری وارد استادیوم ها و سالن های محل برگزاری این بازی ها نشود.در همین راستا کمیته بین‌المللی المپیک قصد دارد با هماهنگی سازمان بهداشت جهانی حضور تماشاگر را در ورزشگاه‌های میزبان المپیک 2020 ممنوع کند و این بازی‌ها بدون حضور تماشاگر برگزار شود. اتفاقی که می تواند المپیک توکیو را به خاص ترین المپیک تاریخ تبدیل کند.البته روز گذشته هم وزیر المپیک ژاپن برای اولین بار پیشنهاد تعویق بازیهای المپیک توکیو را ارائه داد. سیکو هاشیموتو وزیر المپیک ژاپن اعلام کرد در قرارداد میزبانی ژاپن با کمیته بین المللی المپیک "بندی" وجود دارد که این کشور می تواند بازیهای المپیک توکیو را به زمستان ۲۰۲۰ موکول کند. اما اینکه چنین تصمیمی در نهایت گرفته و عملی شود، هنوز مشخص نیست و گذر زمان مشخص می کند که المپیک توکیو چه سرنوشتی خواهد داشت.