به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۰۰
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۱۴ ساعت ۱۴:۰۶
کد مطلب : ۲۰۳۴۵۸

خاصیت ضدعفونی کنندگی سرکه

گروه جامعه: زمانی که محققان آمریکایی، پاک کننده‌های تجاری را در برابر جایگزین‌های غیرسمی مانند سرکه و بیکربنات سودا (جوش شیرین) مورد آزمایش قرار دادند، دریافتند که سرکه قادر به از بین بردن طیفی از پاتوژن‌های خانگی است.
خاصیت ضدعفونی کنندگی سرکه
سرکه حاوی حدود ۵ درصد اسید استیک است؛ این اسید می‌تواند باکتری‌ها و ویروس‌ها را از طریق تغییر شیمیایی پروتئین‌ها و چربی‌های تشکیل دهنده و نابود کردن ساختار‌های سلولی آنها، از بین ببرد.در عین حال، برخی مطالعات حاکی از آن است که سرکه می‌تواند ویروس آنفلوانزا را نیز نابود کند. مطالعه صورت گرفته توسط محققان انگلیسی نشان می‌دهد، سرکه مالت مانند مایع سفیدکننده و مایع ظرفشویی، به سرعت ویروس آنفلوانزا را غیرفعال می‌کند.محققان کالج پزشکی آلبرت اینشتین واقع در آمریکا نیز در تحقیقات خود دریافتند، سرکه می‌تواند مایکوباکتریوم توبرکلوزیس - مولد بیماری سل - را نابود کند. باکتری سل به سختی از بین می‌رود و این توانایی سرکه نشان می‌دهد، می‌توان از آن برای نابود کردن باکتری‌های دیگر نیز استفاده کرد.
چگونه از سرکه برای تمیز کردن خانه استفاده کنیم؟
اما برای جرم زدایی و ضدعفونی سطوح مختلف آشپزخانه، حمام، قفسه‌های فروشگاهی یا حتی اتاق‌های بیمارستان می‌توان از سرکه استفاده کرد؟پروفسور پیتر کالیگنن، پزشک متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه ملی استرالیا تأکید کرد: باید سطوح را نخست با آب داغ و مایع شوینده تمیز کنیم؛ بعد مشخص کنیم که آیا واقعا همه سطوح به ضدعفونی کردن نیاز دارند؟مواد ضدعفونی کننده به تنهایی می‌توانند در ۱۰ دقیقه، حدود ۹۹ درصد باکتری‌ها را از بین ببرند. اگر در یک محیط، یک میلیون باکتری وجود داشته باشد، پس از ضدعفونی کردن، همچنان ۱۰ هزار باکتری باقی می‌ماند.اما تمیز کردن سطوح این امکان را فراهم می‌کند تا مواد ضدعفونی کننده مانند سرکه اثربخشی بیشتری داشته باشند.اگر عمل تمیز کردن در ابتدا انجام شود، تعداد باکتری‌های باقی مانده به ۱۰۰۰ باکتری کاهش می‌یابد؛ در این صورت، پس از ضدعفونی کردن با سرکه و نابودی ۹۹ درصد باکتری ها، تنها ۱۰ باکتری باقی می‌ماند.
اگر می‌خواهید علاوه بر تمیز کردن، سطح مورد نظر را ضد عفونی کنید:
ابتدا از آب گرم با مقداری شوینده برای تمیز کردن سطح استفاده کنید.
در گام بعدی سعی کنید به جای استفاده از ضدعفونی کننده‌های تجاری، از مواد کمتر سمی و زیست تخریب پذیر مانند سرکه و پد‌های الکلی استفاده کنید.مطمئن شوید نوع ضدعفونی کننده‌ای که استفاده می‌کنید، به سطح مورد نظر آسیبی وارد نمی‌کند؛ به عنوان مثال، سرکه بدلیل خاصیت اسیدی بودن برای همه سطوح مناسب نیست.
خاصیت ضدعفونی کنندگی سرکه
به صورت مشخص و در رابطه با خاصیت های ضدعفونی کنندگی سرکه سیب، عصر ایران نوشته است: بعضی از دردها و مشکلات معده زمینه باکتریایی دارند. در این صورت سرکه سیب می تواند در از بین بردن آن موثر باشد. نوشیدن یک قاشق غذاخوری سرکه در از بین بردن باکتری های معده موثر است. سرکه سیب همچنین اسپاسم روده را نیز بهبود می بخشد.اسیدهای آمینه سرکه سیب مانند یک پادزهر اسید لاکتیک موجود در بدن را از بین می برد. اسید لاکتیک بر اثر تمرین های ورزشی یا فعالیت های سخت در بدن ساخته می شود. همچنین در سرکه سیب آنزیم هایی وجود دارد که خستگی بدن را رفع می کند. نوشیدن یک لیوان آب خنک همراه با 2 قاشق سرکه سیب اثری جادویی در از بین بردن خستگی دارد.میکروب ها در محیط اسیدی سرکه مدت زمان زیادی زنده نمی مانند. به همین خاطر زمانی که در ناحیه گلو احساس درد و سوزش می کنید، مقداری سرکه سیب بنوشید. همچنین می توانید یک دوم فنجان آب را با یک دوم فنجان سرکه ترکیب کنید و ساعتی یکبار آن را قرقره کنید.
سرکه سیب به دلیل داشتن بتا کاروتن که آنتی اکسیدانی قوی است، رادیکال های آزاد بدن را از بین می برد و به این ترتیب تا حدود زیادی از بروز سرطان جلوگیری میکند. رادیکال های آزاد سلول های بدن را تخریب و آنها را به پیری زودرس دچار می کنند. علاونه بر بتاکاروتن، یک فیبر غذایی به نام پکتین نیز در سرکه سیب وجود دارد که با مواد سرطان زای موجود در روده ترکیب می شود و به دفع سریع آن از بدن کمک می کند.
برچسب ها: سرکه ضدعفونی