به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۱۴ ساعت ۲۱:۰۷
کد مطلب : ۲۰۳۴۸۱

انتخابات مقدماتی آمریکا؛ پیشتازی بایدن در سه‌شنبه بزرگ

گروه بین الملل: شمارش آراء در بزرگترین روز کمپین ریاست جمهوری دموکرات‌های آمریکا موسوم به "سه‌شنبه بزرگ" نشان می‌دهد که این رقابتی دو نفره میان نامزدهایی است که جناح‌های رقیب این حزب به شمار می‌روند؛ جو بایدن و برنی سندرز.
انتخابات مقدماتی آمریکا؛ پیشتازی بایدن در سه‌شنبه بزرگ
به گزارش ایسنا، نتایج انتخابات درون حزبی دموکرات‌های آمریکا در ۱۴ ایالت به صورت همزمان که به رأی‌گیری "سه‌شنبه بزرگ" معروف است، به تدریج منتشر می‌شود. در این روز ۱۳۵۷ امتیاز انتخاباتی تقسیم می‌شود که تقریبا یک سوم کل امتیازات موجود برای کسب نامزدی این حزب است.تاکنون در مجموع جو بایدن توانسته ۴۵۳ امتیاز، سندرز ۳۸۲ و الیزابت وارن ۵۰ امتیاز به دست آورد. شمارش ۷۶ درصد از آراء در ایالت کالیفرنیا با ۴۱۵ امتیاز از پیروزی سناتور برنی سندرز حکایت دارد. شمارش ۶۹ درصد از آراء در کلورادو با ۶۶ امتیاز هم پیروزی برنی سندرز را نشان می‌دهد.شمارش ۹۱ درصد از آراء در ایالت ماساچوست با ۹۱ امتیاز پیروزی جو بایدن را نشان می‌دهد.شمارش آرای ایالت یوتا با ۲۹ امتیاز از پیشتازی برنی سندرز حکایت دارد. شمارش ۹۷ درصد از آراء در ایالت آلاباما از پیروزی جو بایدن حکایت دارد. این ایالت ۵۲ امتیاز دارد.با توجه به شمارش ۱۰۰ درصدی آراء در ایالت آرکانزاس، جو بایدن در این ایالت به پیروزی رسید. امتیاز این ایالت ۳۱ است.  با توجه به شمارش آراء در ایالت تگزاس، جو بایدن در این ایالت به پیروزی رسید. امتیاز بالای ایالت تگزاس که ۲۲۸ است، در واقع موجب می‌شود بزرگترین پیروزی رقابت درون حزبی سه‌شنبه به بایدن برسد.با توجه به شمارش ۱۰۰ درصد آراء در ایالت تنسی، جو بایدن در این ایالت پیروز رقابت درون حزبی شد. با توجه به شمارش ۱۰۰ درصد آراء در ایالت کارولینای شمالی، جو بایدن در این ایالت به پیروزی دست یافت.با توجه به شمارش ۱۰۰ درصد آراء در ایالت مینه‌سوتا، جو بایدن در این ایالت به پیروزی رسید.با توجه به شمارش ۱۰۰ درصد آراء در ایالت ورمونت، سناتور برنی سندرز در این ایالت پیروز شد. با توجه به شمارش ۱۰۰ درصد آراء در ایالت‌های ویرجینیا و اوکلاهاما، جو بایدن در این دو ایالت به پیروزی دست یافت.ایالت ورمونت دارای ۱۶ امتیاز، ویرجینیا ۹۹ امتیاز، کارولینای شمالی ۱۱۰ و آلاباما ۵۲ امتیاز دارند. ورمونت و ویرجینیا امتیازات خود را براساس سهم هر نامزد از آراء تقسیم می‌کنند؛ بنابراین هنوز سهم مشخص هر کدام از این دو نامزد روشن نیست. سندرز سناتور اهل ورمونت است. اوکلاهاما ۳۷ امتیاز، ورمونت ۱۶ امتیاز، مینه‌سوتا ۷۵ امتیاز و تنسی ۶۴ امتیاز دارد.

بعضی از ایالت‌ها کل امتیاز را به نامزدی که بیشترین آراء را کسب کرده می‌دهند و برخی دیگر آن را براساس میزان آراء تقسیم می‌کنند. بزرگترین سوال در رای‌گیری سه‌شنبه این بود که آیا جو بایدن، معاون سابق ریاست جمهوری در دولت اوباما، قادر به جمع‌آوری امتیاز کافی برای کند کردن شتاب حرکت سناتور سندرز به سوی کسب نامزدی هست یا خیر.در همین حال دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به راحتی در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان در این ایالت‌ها برنده شده است.به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، همچنین در تازه‌ترین پیش بینی گفته می‌شود که بایدن در ایالت آلاباما هم پیروز خواهد شد. شمارش آرا در ایالت های رأی‌دهنده تازه شروع شده اما به نظر می رسد که بایدن تا اینجا شب خوبی را سپری کرده باشد.پیشتر نظرسنجی شبکه سی‌بی‌اس نشان داد، تقریبا نیمی از رأی‌دهندگان در ویرجینیا در چند روز گذشته در مورد نامزد دلخواه خود به نتیجه رسیدند و ۵۲ درصد آن‌ها به جو بایدن رأی دادند. اکثریت آن‌ها گفتند احساس می‌کنند که بایدن بهترین نامزد برای شکست دادن دونالد ترامپ خواهد بود؛ در حالی که سندرز در این زمینه ۲۲ درصد عقب بود.روز سه‌شنبه همچنین دو ایالت بزرگ تگزاس و کالیفرنیا -با ۲۲۸ و ۴۱۵ امتیاز- به نامزد مورد نظر خود برای رقابت با دونالد ترامپ در ماه نوامبر رأی دادند. کسر بزرگی از رأی‌دهندگان تگزاس و کالیفرنیا جوان و لاتین‌تبار هستند که متمایل به حمایت از سناتور اهل ورمونت بوده‌اند؛ بنابراین جو بایدن چندان نمی‌تواند روی پیروزی بزرگ در آنجا حساب کند.کمپین جو بایدن بعد از پیروزی او با فاصله زیاد در رأی‌گیری روز شنبه در کارولینای جنوبی بار دیگر جان گرفت. در سه ایالت اول که رأی‌گیری کردند -آیووا، نیوهمپشایر و نوادا- سندرز در دو ایالت نیوهمپشایر و نوادا اول شد و آیووا را با اختلاف خیلی کم به پیت بوتجج واگذار کرد.با این حال در روزهای اخیر دو نامزد میانه‌رو دیگر این عرصه، پیت بوتجج و سناتور ایمی کلوبشار، با کناره‌گیری از رقابت‌ها حمایت خود را از کمپین بایدن اعلام کردند. از سوی دیگر نام مایکل بلومبرگ، میلیاردر و شهردار سابق نیویورک هم برای اولین بار روی برگه‌های رأی ظاهر شده است.هم‌زمان با انتخابات دموکرات‌ها، جمهوری‌خواهان نیز در برخی ایالت‌ها انتخابات دارند. دونالد ترامپ با انتشار عکسی در توئیتر خود،‌ از پیروزی در انتخابات مقدماتی پنچ ایالت مین، تنسی، ماساچوست، اوکلاهما و آلاباما خبر داد.
برچسب ها: جو بایدن آمریکا