به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۱۶ ساعت ۰۸:۴۴
کد مطلب : ۲۰۳۶۴۸

در دیدارجمعه اعضای اوپک پلاس منتظرچه باشیم؟

گروه اقتصادی: وپک و متحدانش که به گروه اوپک پلاس معروف هستند، روز جمعه به منظور مذاکره درباره کاهش بیشتر تولید نفت در بحبوحه تقاضای ضعیفتر که ناشی از شیوع بیماری کووید ۱۹ است، در وین دیدار خواهند کرد.
در دیدارجمعه اعضای اوپک پلاس منتظرچه باشیم؟
به گزارش ایسنا، بیماری کووید ۱۹ که در ۷۲ کشور جهان شیوع پیدا کرده است، دورنمای اقتصاد جهانی و تقاضا برای نفت را تهدید می کند. در حالی که به نظر می رسد چین در آستانه مهار این اپیدمی است، شمار موارد ابتلا به آن در خارج از چین افزایش پیدا کرده و طبق اعلام دانشگاه جان هاپکینز، تا روز چهارشنبه ۹۴ هزار و ۸۷۵ مورد تایید شده ابتلا به این بیماری وجودی داشته است که ۸۰ هزار و ۲۷۰ نفر آنها در چین هستند.وزیران نفت اوپک روز پنجشنبه دیدار کردند و در یک اقدام بی سابقه بدون اینکه ابتدا توافق روسیه را جلب کنند، کاهش تولید چشمگیری را تصویب کردند.
تصویب کاهش کم سابقه تولید در نشست اوپک
وزیران نفت اوپک در نشست روز پنجشنبه خود با اجرای دور جدیدی از کاهش چشمگیر تولید به منظور حمایت از قیمتهای نفت موافقت کرده و زمینه را برای مذاکرات دشوار با متحد اصلی خود روسیه که هنوز با این طرح موافقت نکرده است، هموار کردند.اوپک که متشکل از ۱۴ عضو است، روز پنجشنبه تصمیم گرفت تولید خود را در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ به میزان ۱.۵ میلیون بشکه در روز کاهش دهد و اعلام کرد که این گروه سیاست تولید خود را در نشست رسمی بعدی که ۹ ژوئن برگزار می شود، بازبینی خواهد کرد.تصور می شود کاهش پیشنهاد شده که فراتر از انتظار تحلیلگران بوده است، مشروط به موافقت روسیه خواهد بود. این به معنای آن است که فعالان بازار اکنون به دیدار تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک در روز جمعه چشم خواهند دوخت.در آستانه نشست اوپک پلاس، تحلیلگران نگران بودند که اتحاد انرژی میان عربستان سعودی و روسیه در خطر انحلال قرار گیرد، زیرا مسکو در هفته های اخیر هیچ تمایلی به کاهش بیشتر تولید نشان نداده و ظاهرا تنها موافق ادامه توافق فعلی کاهش تولید بوده است.قیمتهای نفت که پس از نشست اوپک ابتدا افزایش داشتند، روند معکوسی پیدا کردند و قیمت نفت برنت با ۰.۶ درصد کاهش، به ۵۰ دلار و ۸۶ سنت در هر بشکه و نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۰.۲ درصد کاهش، به ۴۶ دلار و ۶۸ سنت در هر بشکه رسید.بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران پس از نشست اوپک اظهار کرد که تهران همچنان از کاهش تولید معاف خواهند ماند. وی همچنین گفت: همه چیز به توافق فردا با تولیدکنندگان غیراوپک بستگی دارد و اگر آنها این پیشنهاد را نپذیرند توافقی در کار نخواهد بود.سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی نیز برای رسیدن به توافق در نشست روز جمعه ابراز امیدواری کرد.
همکاری اوپک و غیراوپک چگونه تا اینجا رسید؟
تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک برای نخستین بار در اواخر سال ۲۰۱۶ موافقت کردند برای تقویت قیمتها تولیدشان را محدود کنند و این توافق را در ژانویه سال ۲۰۱۷ به اجرا گذاشتند.این پیمان در دسامبر سال ۲۰۱۹ تمدید شد و این گروه موافقت کرد که عرضه خود را به میزان ۱.۷ میلیون بشکه در روز تا پایان مارس محدود نگه دارد. عربستان سعودی تصمیم گرفت به تنهایی تولیدش را ۴۰۰ هزار بشکه در روز دیگر کاهش دهد تا اعضای گروه را به پایبندی به توافق تشویق کند.کمیته فنی مشترک اوپک در فوریه توصیه کرد به منظور مقابله با فشارهای نزولی بر قیمتهای نفت، ۶۰۰ هزار بشکه در روز دیگر به کاهش تولید اضافه شود. روسیه در آن زمان اعلام کرد هنوز درباره حمایت از این توصیه تصمیم نگرفته و همچنان به این رفتار ادامه داده است.
تجدیدنظر منفی اوپک در برآورد رشد تقاضا برای نفت در ۲۰۲۰
اوپک در بیانیه ای که پس از پایان نشست وزیران خود در وین منتشر کرد، ارزیابی خود از رشد تقاضا برای نفت در سال میلادی جاری را به دلیل شیوع ویروس کرونا مورد تجدیدنظر قرار داد و پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت امسال تنها ۴۸۰ هزار بشکه در روز رشد می کند؛ در حالی که برآورد این گروه در دسامبر ۱.۱ میلیون بشکه در روز بود.در بیانیه اوپک آمده است: بیماری کووید ۱۹ تاثیر منفی شدیدی روی پیش بینیهای تقاضا برای نفت و رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۰ به خصوص در سه ماهه اول و سه ماهه دوم داشته است.  اوپک در گزارش ماهانه خود که در ۱۲ فوریه منتشر شد، پیش بینی کرده بود رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۰ به ۹۹۰ هزار بشکه در روز می رسد که ۲۳۰ هزار بشکه در روز پایینتر از پیش بینی قبلی این گروه بود.
خروج اکوادور از اوپک رسما تایید شد
اوپک در بیانیه پایانی نشست وزیران خود خروج اکوادور از عضویت این گروه از اول ژانویه سال ۲۰۲۰ را رسما تایید کرد.منابع آگاه  به پلاتس اظهار کردند که اوپک از اکوادور خواسته بود در تصمیمش برای ترک این گروه تجدیدنظر کند. همچنین گزارشهایی از تردید اکوادور برای خروج از اوپک منتشر شد اما منابع آگاه اظهار کردند انتظار ندارند این تولیدکننده نفت به این زودی از تصمیم خود برگردد.اکوادور که برای نخستین بار در سال ۱۹۷۳ به اوپک پیوست و سپس در فاصله ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۷ از این گروه خارج شد، در اکتبر با اعلام تصمیم خود برای خروج از عضویت اوپک تا پایان سال، این گروه را غافلگیر کرد. این تولیدکننده آمریکای جنوبی دلیل این تصمیم را نیاز به درآمد بالاتر اعلام کرد که توافق کاهش تولید اوپک مانع آن بود.خوزه آگوستو، وزیر انرژی جدید اکوادور در نشست هفته جاری اوپک شرکت نکرد. بر اساس آخرین آمار، اکوادور در فوریه ۵۵۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کرد. سهمیه تولید این کشور تحت توافق اوپک در سال ۲۰۱۹، حدود ۵۰۸ هزار بشکه در روز بود.
نواک روز جمعه برای مذاکرات اوپک پلاس به وین بازمی گردد
الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، روز پنجشنبه به خبرنگاران در مسکو گفت که روز جمعه برای مذاکره با تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک به وین بازخواهد گشت.بر اساس گزارش رویترز، وی حاضر نشد پیش از این دیدار درباره موضع روسیه اظهارنظر کند. نواک روز پنجشنبه در جلسه معمول هیات دولت در مسکو حضور یافت.عربستان سعودی و سایر اعضای اوپک روز چهارشنبه موفق نشدند حمایت روسیه برای کاهش بیشتر تولید را جلب کنند.
وزیر دارایی روسیه: آماده افت بیشتر قیمتهای نفت هستیم
آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه اظهار کرد: اگر اوپک و متحدانش در اجلاس جاری وین درباره کاهش عرضه به توافق نرسند، روسیه برای افت احتمالی قیمتهای نفت آماده است.وی گفت: روسیه یک بازیگر کلیدی در توافق کاهش عرضه جهانی نفت است و هنوز هیچ توافقی با مسکو حاصل نشده است.
قزاقستان: کشورهای اوپک پلاس هنوز درباره تمدید پیمان نفتی به توافق نرسیده اند
نورلان نوگایف، وزیر انرژی قزاقستان روز پنجشنبه اظهار کرد که صادرکنندگان نفت اوپک و غیراوپک هنوز درباره موضوع تمدید توافق کاهش تولید به توافق نرسیده اند.خبرگزاری تاس به نقل از وی نوشت: طرفین در حال حاضر فعلا درباره تمدید توافق فعلی تا پایان سه ماهه دوم امسال بحث می کنند و فعلا معلوم نیست بازار چه واکنشی نشان خواهد داد.