به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۰:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۱۸ ساعت ۰۸:۵۸
کد مطلب : ۲۰۳۹۳۰

چگونه پرونده‌ برانکو چالش قرمزها شد؟

گروه ورزشی: جمعه شب یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های ایرانی‌ها در فیفا رقم خورد و بعد از شکست تراکتور در پرونده آنتونی استوکس، پرسپولیسی‌ها هم متحمل شکست بزرگی شدند؛ شکست در پرونده سنگین برانکو ایوانکوویچ.
چگونه پرونده‌ برانکو چالش قرمزها شد؟
«پرسپولیس به پرداخت یک میلیون و ۵۵ هزار یورو به‌علاوه ۵ درصد سود دیرکرد در پرونده برانکو ایوانکوویچ، سرمربی پیشین خود محکوم شد». این موضوع حالا به بزرگ‌ترین دغدغه پرسپولیسی‌ها تبدیل شده است و احتمالا یکی از سخت‌ترین روزهای این باشگاه را رقم خواهد زد. علاوه بر این موضوع باید در نظر داشت که پرسپولیس در پرونده بودیمیر هم مقصر شناخته شده است و احتمالا به‌زودی با حکم سنگینی در پرونده گابریل کالدرون روبه‌رو خواهد شد، اما چه اتفاقی رخ داد که پرسپولیس در پرونده برانکو محکوم شناخته شد؟
شروع پرونده از پیش باخته برانکو؛ دوشنبه‌ای که هرگز نرسید
بعد از پایان لیگ هجدهم بود که شایعاتی مبنی بر جدایی برانکو ایوانکوویچ از پرسپولیس به گوش رسید. طبق ادعای ایرج عرب، برانکو ایوانکوویچ پیش از اینکه نامه فسخ را به باشگاه پرسپولیس ارسال کند، وسایل خود را به جمع کرده و به کشور دیگری فرستاده بود. اما ابهامات و پرسش‌ها پیرامون رفتار مدیران وقت پرسپولیس از این‌جا آغاز می‌شود که چرا پرداخت‌ها به برانکو در زمان مناسب انجام نگرفت تا پرسپولیس چند هفته بحرانی را تجربه نکند و درنهایت مجبور به تغییر مربی نشود؟ ایرج عرب، مدیرعامل پیشین ادعا می‌کند که سهم خودش را انجام داده و پرداختی ۵۰۰ هزار یورویی به برانکو داشته است.اما طبق قاعده او باید می‌دانست که قرارداد برانکو بسیار سنگین‌تر از این حرف‌ها است و درصورت پرداخت نکردن مطالبات، مراجع قانونی این حق را برای سرمربی پیشین پرسپولیس قائل خواهند شد تا قرارداد خود را فسخ کند و با دست بالاتر نسبت به قرمزها اردوی آن‌ها را ترک کند. درنهایت دوشنبه‌ای که ایرج عرب، هر روز مقابل درهای باشگاه وعده‌اش را می‌داد هرگز نرسید و برانکو از پرسپولیس جدا شد. اگرچه ایرج عرب و تیم مدیریتی پرسپولیس توانست با گابریل کالدرون که کیفیت بالایی داشت به توافق برسد، اما مشکلی که او زیربنای آن را فراهم کرد سرآغاز مشکلاتی شد که حالا گلوی پرسپولیس را فشار می‌دهد. مدیران وقت پرسپولیس با پرداخت نکردن دستمزد برانکو به‌صورت کامل، گام را برای محکومیت در این پرونده برداشتند و اگر آن‌ها رفتار عاقلانه‌تری را از خود بروز می‌دادند، پرونده برانکو پیش از اینکه به مرحله هشدار برسد، حل شود. 
بودیمیر؛ شکل دیگری از رفتار ناآگانه قبلی‌ها
ماریو بودیمیر خرید زمستانی فصل گذشته پرسپولیسی‌ها بود؛ بازیکنی که قرار بود مشکل پرسپولیس گلزنی را در خط حمله پرسپولیسی‌ها حل کند، اما تنها توانست آمار دو گل را به ثبت برساند و حالا این بازیکن با شکایت خود، پرسپولیس را حدود ۵۰۰ هزار یورو محکوم کرده است. در کنار جریمه مالی این موضوع در حکم او وجود دارد که در صورتی که پرسپولیسی‌ها طلب را او پرداخت نکند از سه پنجره نقل‌وانتقالاتی محروم خواهند شد.پرسپولیسی‌ها در حالی باید این مبلغ را به بودیمیر پرداخت کند که قرارداد این بازیکن پیش از پیوستن به پرسپولیس سالیانه ۱۴/۴۰۰ یورو بوده است و بعد از پرسپولیس هم قراردادش سالیانه ۲۱/۶۰۰ دلار است. به دلیل این تفاوت قیمت‌ها است که این پرسش مطرح می‌شود که چرا مدیران پرسپولیس در حالی که مشخص بود این بازیکن به مراتب حقوق کم‌تری دارد، با او این قرارداد سنگین را بسته‌اند؟ 

شکست در شکایت و ناکامی در توافق با انصاری‌فرد
از همان ابتدا مشخص بود که پرسپولیس در برانکو ایوانکوویچ بازنده است و محمدحسن انصاری‌فرد بعد از حضور در باشگاه پرسپولیس این وعده را داد که با برانکو به توافق خواهد رسید. او حتی در سوم دی ماه اعلام کرده بود که «نمایندگان ما با آقای برانکو در حال مذاکره هستند و به توافقات نسبتا خوبی رسیده‌ایم و قراردادی (توافقی) با او امضا خواهیم کرد.»باوجود این صحبت‌ها که هیچ‌وقت رنگ واقعیت به خود ندید، انصاری‌فرد در آبان ماه این موضوع را مطرح کرده بود که ممکن است پرسپولیس از برانکو به‌دلیل فسخ یک‌طرفه شکایت کند. او در صحبت‌های خود اعلام کرده بود که پرونده این شکایت‌ها ممکن است حدود یک تا دو سال طول بکشد. اما در حالی که کم‌تر از پنج‌ماه از صحبت‌های انصاری‌فرد ‎گذشته بود، رای پرونده اعلام شد و حالا پرسپولیس مجبور است مبلغ سنگینی را به سرمربی پیشین خود پرداخت کند. این تخمین اشتباه از زمان صدور رای در پرونده برانکو ایوانکوویچ حالا مشکلاتی را در باشگاه پرسپولیس به‌وجود آورده است و باشگاه‌ پرسپولیس را با یک کوه انبوه از بدهی مواجه کرده است. 
راه حل پرسپولیسی‌ها چه خواهد بود؟
باتوجه به رفتارهای گذشته باشگاه‌های ایرانی و تلاش حداکثری برای وقت خریدن و به تعویق انداختن پرونده‌ها، پرسپولیسی‌ها به این احکام اعتراض خواهند کرد و تلاش می‌کنند که زمان پرداخت بدهی‌ها را به تعویق بیندازند. این سیاست از آن‌جایی مورد توجه باشگاه‌ها قرار می‌گیرد که به‌دلیل مسائل حقوقی درصورت محکومیت احتمالی دوباره با جریمه مالی تقریبا مشابه روبه‌رو خواهند شد و این مسئله است که نظر مدیران ورزشی ایران را برای تعویق انداختن احکام از این طریق جلب کرده است.پرونده برانکو ایوانکوویچ یک باخت بزرگ را در پرونده تمام مدیرانی ثبت کرد که درگیر این مسئله بودند؛ در حالی که این باشگاه می‌توانست با به‌کارگیری سیاست‎‌های مناسب این موضوع را به شکل دیگری حل کند و پرسپولیس شرایط راحت‌تری را تجربه کند، اما هر کدام از مدیران با شیوه‌ای برگزیدند، پرسپولیس را در مخمصه‌ای بزرگ قرار دادند.
برچسب ها: برانکو پرسپولیس