به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۳۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ساعت ۱۹:۱۱
کد مطلب : ۲۰۴۲۳

دولت یازدهم چگونه مردم را خانه​دار ميکند؟

گروه اقتصادي: اصلی ترین طرح مسکن دولت یازدهم برای خانه دار کردن مردم در وزارت راه و شهرسازی تدوین شد و قرار است برای تایید نهایی به بانک مرکزی ارسال شود.
دولت یازدهم چگونه مردم را خانه​دار ميکند؟
بر اساس این طرح متقاضیان می توانند به میزان 6 برابر سپرده خود، تسهیلات بانکی برای خرید مسکن دریافت کنند. ارائه تسهیلات قابل توجه با اتکا به پس انداز مردم، مهمترین بخش از طرح مسکن اجتماعی مورد نظر وزارت راه و شهرسای در دوره جدید است که عباس آخوندی از همان روز نخست فعالیتش بر آن تاکید کرد. آخوندی در مراسم معارفه اش و پس از آنکه از شیوه تامین مالی طرح مسکن مهر و آثار تورمی آن انتقاد کرد بلافاصله نسبت به از میان رفتن فرهنگ پس انداز برای خانه دار شدن هشدار داد. وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد که خرید خانه بزرگترین اتفاق اقتصادی خانوار است و مردم برای رسیدن به آن باید به پس انداز روی بیاورند. آخوندی بعدها از ضرورت شکستن انحصار بانک مسکن در ارائه تسهیلات خانه، سخن گفت و طرح تشکیل صندوق پس انداز مسکن در سایر بانک ها را پیشنهاد داد. وزیر راه و شهرسازی روز گذشته در حاشیه جلسه دولت از تدوین طرح ارائه تهسلات مسکن به میزان 6 برابر ودیعه، خبر داد و اعلام کرد که بزودی این طرح برای بررسی بیشتر به بانک مرکزی ارسال می شود.

طرح مسکن اجتماعی مورد نظر وزارت راه که به عنوان جایگزین مسکن مهر بر سر زبان ها افتاده است، اتکای اصلی خود را بر سپرده و پس انداز متقاضیان و کمک تسهیلاتی دولت در نرخ سود بانکی، گذاشته است. مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی در مورد شیوه حمایت در مسکن اجتماعی می گوید: تکیه اصلی باید روی پس انداز باشد. با این هدف انحصار صندوق پس انداز مسکن برای بانک مسکن شکسته خواهد شد تا همة بانک ها بتوانند صندوق های مشابه صندوق پس انداز مسکن تشکیل دهند. اهداف دولت برای حمایت از اقشار خاص برای خانه دارشدن در نحوة حمایت از این صندوق ها خلاصه خواهد شد. مثلاً، اگر دولت علاقه مند است به اقشار خاصی برای صاحب خانه شدن کمک کند، می تواند به نرخ سود تسهیلات دریافتی آنان یارانه پرداخت کند.

حسین عبده تبریزی گفت: اگر دولت منابعی داشته باشد، بهترین روش کمک به اقشار هدف آن است که امکان دریافت تسهیلات بلندمدت را برای ایشان فراهم آورد. بنابراین، اولین وظیفة هر دولت در بخش مسکن آن است که بازار رهن، یعنی بازار تسهیلات بلندمدت خرید مسکن، را گسترش دهد دولت می تواند منابع مالی خود را متوجه اقشاری کند که توان پرداخت نرخ های بالای سود به بانک ها را ندارند. پس، اقدام دولت در این زمینه می تواند پرداخت تفاوت سود باشد. به علاوه، دولت می تواند از طریق نظام مالیاتی، خرید مسکن توسط اقشار ضعیف تر را تسهیل کند. در مواردی حتی دولت ممکن است برای خرید مسکن به اقشار ضعیف کمک مستقیم کند.

وی ادامه داد: نسخه ای که برای توسعة خانه دارشدن مردم می توان پیچید نسخه ای بین المللی است که مبتنی بر تجارب گسترده در جهان است و به روش های من درآوردی نیاز ندارد. آن چه روشن است، آن که دولت هرگز نباید کارفرما باشد و خود شروع به ساخت مسکن کند. وظیفة دولت در این مورد ایجاد فضای مناسب کسب وکار برای بخش خصوصی و در مورد مسکن اجتماعی کمک به مردم برای ارتقای توان آنان در پرداخت اقساط وام مسکن خانة خود است. بدین ترتیب، مسکن اجتماعی از محل پول پرقدرت تأمین مالی نخواهد شد و تورم بالاتر و ضایع شدن حق مردم از طریق کاهش ارزش پول اتفاق نخواهد افتاد. این کارشناس بازارهای مالی تاکید کرد: در شرایط تورمی جاری، بانک ها آماده نیستند با اقساط طویل المدت تسهیلات اعطا کنند. بازار رهن می باید تقویت شود تا بانک ها بتوانند با نرخ های مناسب تسهیلات مسکن اعطا کنند. بازار ثانویه رهن در این مورد می تواند تقویت شود و دولت از محل منابع خود، تفاوت سود اقشار ضعیف تر را برای مسکن اجتماعی پرداخت کند
مرجع : اقتصادایران آنلاين

علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ۱۹:۲۸
مسکن مهر که میزان تولید رو افزایش می داد تورم زا است اما این طرح که مستقیما تقاضا رو بالا میبره تورم زا نیست؟
واقعا یه نفر نیست به این آقایان بگه که افزایش تقاضا تورم زا است نه افزایش تولید؟ (164867)
كاميار - پارس آباد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۷ ۰۱:۳۶
عليرغم اينكه خودم نيز به دولت فعلي راي داده ام و تاثير دولت روحاني را تا به اين لحظه بالاخص بر شغل و كسب مثبت ميدانم ولي فكر ميكنم بعضي از افراد نزديك به وزراي دولت فعلي نميتوانند اين حقيقت را كه دولت احمدي نژاد در موضوع مسكن " بسيار بسيار موفق " عمل كرده بپذيرند شايد هم مي پذيرند و طفره ميروند هرچند كه معايب دولت قبل نيز كم نبود (165104)
مهدی 92
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ۱۹:۴۰
یک سوال
وقتی مردم 6 برابر ودیعه خود وام میگیرند باعث تورم نمیشود ؟ (164879)
ناصر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ۲۲:۲۳
پول را كه نبايد دولت مستقيم بدهد دست مردم كم درامد يا بعضي ها كه مثل داستان وام اشتغال عوض اشتغالزايي رفتن دادن عمل زيبايي . اون 6 برابر بايد پرداختش شرط داشته باشه اونم عقد قرارداد خريد خانه نه چيز ديگه دولت بايد گروهي رو تشكيل بده كه نحوه خريد خانه براي مردم را تسهيل كنه وبا فروشندگان خانه وسازندگان آن تعامل لازم صورت گيرد. (164984)
يا علي مدد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۷ ۰۱:۴۳
راست ميگي من هم موافقم !!!!!!!
بايد پول را بدهند. . . . . بدهند دست توليد كننده ها بعد توليد كننده ها گازوئيلي را كه 4000 تومان ارزش داره به قيمت 300 تومن بسوزونند كنسرو لوبيا توليد كنند !!!!!!! اسمش بشه حمايت از توليد!!!
و در واقع ويتاميني بر وجود افراد بيسواد در عرصه سياست كه با سرمايه اين نوع از توليد كنندگان فوق الذكر شايد سرپا هستند!
عزيزم يارانه اگر به دست مردم ميرسيد كه باكي نبود
خوبي يارانه به نقدي بودنشه
چرا وقتي ميلياردها و توليدكنندهايي از جنس مفت خوران سرمايه مملكت سوز ، خرح ميكنند تورم نميشه. . . . ولي وقت هر تك تك افراد ملت رسيد. . . .
مردم را نميشه گول زد اگه ميشد ميتونستن به اسم پردرآمدها قطع كنند (165106)
۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ۱۹:۴۵
من چند سال پیش مبلغ 15 میلیون تومان به مدت 6 ماه در حساب قرض الحسنه ام در بانک مسکن سپرده گذاری کردم ولی به دلیل شرایط مالی بد نتوانستم خانه ای خریداری کنم و بعد از 6 ماه مبلغ 15 میلیون را از حساب برداشت کردم، اکنون که برای دریافت وام رفته بودم گفتند چون در حسابت پولی نبوده فقط مبلغ 8 میلیون به من وام تعلق می گیرد. واقعا این بانک ها سر مردم کلاه می گذارند. همان 15 میلیون را اگر امسال به من وام می دادند به اندازه 5 میلیون چند سال پیش هم نیست. چرا بانک ها به مردم دروغ می گویند!!!!؟ (164883)
۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ۲۰:۱۱
طرح خوبیه اما نباید گذاشت طبق معمول دست یه عده خاص بیفته و یا با رانت انجام بشه واز دلال بازی بین کارفرما و پیمانکار هم جلو گیری بشه.
در ضمن معلوم نکردند نسبت به اقشار کم درامد وقشر ضعیف این بالانس برای وام وجود داره یا نه بودجه مشخصی داره.؟ (164905)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ۲۰:۳۷
چرا بعضی ها چندتاچندتا خانه دارندوبعضی ها ندارند
مشکن ازنیازهای بنیادین است (164925)
۱۳۹۲/۰۸/۱۷ ۰۱:۴۸
عالي بود حرف دل منو گفتي
علتش ايه كه دولت با دلالان و بسازبفروشها همدسته (165110)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ۲۰:۴۷
موفق باشید (164933)
۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ۲۱:۵۹
اقای عبده تبریزی یک فرد اقتصادی آزمون پس داده هستند اما این طرح به نظر میاد قیمت مسکن را افزایش وحشتناکی دوباره بده ایکاش قبل از مطرح کردنش برای رسانه ها مطمئن شوند که شباهتی به طرح های دولت کریمه احمدی نژاد نداشته باشه (164974)
۱۳۹۲/۰۸/۱۷ ۰۱:۴۷
اي كاش ايراد دولت احمدي نژاد را ميگفتي نه اينكه كلي گويي كني
هرچند كه ايراد زيادي هم داشت (165109)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ۲۳:۴۱
بدبخت روحانی .دولت از احمدینژاد با اونهمه کاستیها گرفته .با پول نداشته مردم رو هم خونه دار کنه ؟.تحریمها رو برداره خیلی هنر کرده. . . . . (165056)
مانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ۲۳:۵۷
کاش این وام رافقط برای ساخت مسکن میدادچون ان موقع مسکن زیادمی شدتقاضاکم می شدمسکن گران نمی شددرغیراینصورت پول زیاددست مردم فقط قیمت خانه رابه نفع مالکین حاضربالا می بردماازخانه دارشدن دور میشویم درکشورهای دیگرازنظرمسکن اشباع شده هستندفقط پول برای خریدمی خواند (165065)
كاميار مجيدي پارس آباد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۷ ۰۱:۴۶
مجلس يا دولت ميتواند با حذف آسان دلالان تاثير بسيار زيادي را روي قيمت مسكن و حتي خودرو بگذارد مثلا براي هر كد ملي فقط يك خانه يا يك خودرو
و براي مسكن يا خودروي دوم يا سوم شرايط تععين كند
اين درست نيست يك عده در عذاب نيازهاي اوليه باشند و ديگري از عذاب همنوعان سود ببرند عدالت بايد رعايت و اجرا بشه (165107)