به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۸:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۲۰ ساعت ۱۵:۴۲
کد مطلب : ۲۰۴۳۷۳
رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت: مهم نیست که آمار ما را باور نمی‌کنید!

نماینده مشهد: اعلام آمار فوتی‌های کرونا مثل اعلام نرخ تورم است!

گروه جامعه: نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از دولت که «اشتباه می‌کند واقعیت‌ها را به مردم نمی‌گوید» نحوه اعلام آمار جان‌باختگان کرونا را به ارائه آمار تورم تشبیه کرد!
نماینده مشهد: اعلام آمار فوتی‌های کرونا مثل اعلام نرخ تورم است!
رضا شیران خراسانی، به خبرگزاری ایلنا گفت همان‌ طور که برای اعلام نرخ تورم در کشور «کالاهایی که تورم‌شان بالا بود را حذف می‌کردیم»، امروز هم شماری از مرگ‌ومیرها را از دایره قربانیان کرونا بیرون می‌گذارند. بنا بر همین گزارش، فقط کسانی را جزء قربانیان کرونا محسوب می‌کنند که «از همان ابتدا جواب تست‌شان مثبت شود»، اما اگر کسی تست نداده باشد «مرگ‌شان بر اثر آنفلوآنزا ثبت می‌شود».
جهانپور: مهم نیست که آمار ما را باور نمی‌کنید!
این در حالی است که کیانوش جهانپور رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت در خصوص آمارهای متناقض منتشر شده در فضای مجازی درباره شیوع کرونا در کشور توضیحاتی ارائه کرد و گفت: مهم نیست که آمار ما را باور نمی‌کنید!
...

براساس آمار وزارت بهداشت تاکنون ۸۰۴۲ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۲۷۳۱ نفر بهبود یافتند و ۲۹۱ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. به گزارش ایلنا، پس از گذشت ۲۱ روز از شیوع ویروس کرونا در ایران، آمار مبتلایان به این ویروس به ۸۰۴۲ نفر رسیده است که از این تعداد ۲۷۳۱ نفر بهبود یافتند و ۲۹۱ نفر نیز جان خود را از دست دادند، از طرفی مصرف الکل‌ با هدف پیشگیری از ابتلا به کرونا جان ۲۰ نفر را تاکنون گرفته است. به گفته رئیس بخش مسمومیت‌های بیمارستان لقمان در حالی که این نوع مسمومیت‌های الکلی نادر تلقی می‌شود، وارد یک پیک از این نوع مسمومیت شده‌ایم، بطوریکه از هفته گذشته به یکباره، روزانه شاهد بستری شدن میانگین ۳ تا ۵ نفر در بیمارستان هستیم، این در حالی است که مصرف الکل هیچ تاثیری در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا ندارد و فقط می‌توان از الکل برای ضدعفونی کردن سطوح استفاده کرد.با توجه به روند افزایشی آمار مبتلایان مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه در راستای اقدامات مقابله‌ای با ویروس کرونا و جلوگیری از تجمعات، از لغو مراسم پنجشنبه آخر سال و تحویل سال نو در تمامی بقاع متبرکه در سراسر کشور خبر داد.
۸۸۱ مورد جدید ابتلا به کرونا/ مازندران در صدر استان‌های درگیر
کیانوش جهانپور، رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت درباره آخرین آمار مبتلایان به بیماری کرونا گفت: ۸۸۱ مورد جدید ظرف ۲۴ ساعت گذشته تشخیص بیماری کووید ۱۹ داشتیم و در کل موارد تشخیص داده شده و مسجل آزمایشگاهی در کشور به ۸۰۴۲ نفر رسیده است.
وی ادامه داد: در روزهای گذشته تعداد بهبودیافتگان روند صعودی داشته و ۲۷۳۱ نفر تا ظهر امروز بهبود یافته‌اند. از مردم استدعا می کنم در منزل بمانند و هفته های آینده نیز ممکن است این روند در خانه ماندن ادامه داشته باشد.
رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: استان تهران بیشترین تعداد مبتلایان را دارد. ۲۱۱۴ نفر در تهران مبتلا هستند. مازندران نیز تقریبا خودش را به صدر جدول رسانده و ۸۸۶ مورد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ دارد. قم ۷۵۱ مورد، گیلان ۵۲۴ مورد، مرکزی ۴۱۶ مورد، سمنان ۲۲۱ مورد، قزوین ۲۵۷ مورد، گلستان ۱۷۶ مورد و فارس ۱۵۱ مورد تا امروز مبتلا به بیماری کووید ۱۹ داشته‌اند. ما امسال عیدی شبیه نوروزهای گذشته نخواهیم داشت و این توصیه ها همچنان باقی است.نباید رسومات عادی و رایج سال های گذشته ادامه داشته باشد و نوروز امسال کاملا متفاوت خواهد بود. وی افزود: ۵۴ نفر جان خود را  از دست داده اند و در مجموع آمار جان باختگان ناشی از ابتلا به بیماری کووید ۱۹، ۲۹۱ نفر گزارش شده است.
«مدافعان سلامت»، «شهید خدمت» محسوب می‌شوند
رهبر معظم انقلاب با پیشنهاد وزیر بهداشت مبنی بر شهید خدمت محسوب شدن کادر پزشکی، پرستاری، بهداشتی و خدماتی که در جبهه خدمت‌رسانی به بیماران مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند، موافقت کردند.
ظرفیت بیمارستان‌های مشهد در حال تکمیل است
آمار رشد بیماری همین‌گونه پیش برود، ۲۰ روز آینده روزگار خوبی نخواهیم داشت
رضا شیران خراسانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره وضعیت کرونا در شهر مشهد و اقدامات صورت گرفته در استان خراسان،‌ گفت:روز جمعه صبح و شنبه بعدازظهر دو جلسه در دانشگاه علوم پزشکی و استانداری خراسان در ارتباط با بیماری کرونا داشتیم که در این دو جلسه دوستان گزارشاتی را ارائه کردند؛ آن‌چیزی که گزارشات نشان می‌دهد این است که اگرچه آمار مبتلایان زیاد نیست اما نرخ رشد ابتلا بسیار بالاست که این امر خودش یک هشدار است.
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر ما بخواهیم مدل رشد را از ۲۰ روز گذشته؛ یعنی از ۳۰ بهمن که گفته شد بیماری در کشور وجود دارد تا امروز بررسی کنیم؛ در ۲۰ روز آینده با همین نرخ رشد به دلیل آنکه مبتلایان کلی زیاد شده‌اند حتما آمار ما هم افزایش پیدا خواهد کرد. در ۳۰ بهمن اولین مورد فوتی که در قم مطرح شد یک یا دو نفر بودند اما دیروز دستگاه اطلاع‌رسانی با فرض بر اینکه آمار و اطلاعاتی که داده می‌شود دقیق است تعداد فوت شدگان را در ۲۴ ساعت گذشته ۴۹ نفر اعلام کرده است، بنابراین اگر پایه را ۴۹  نفر بگیریم؛ ۲۰ روز آینده چند نفر فوتی خواهیم داشت؟ اگر پایه امروز ابتلا را حدود ۷  هزار نفر بگیریم ۲۰ روز آینده چند نفر مبتلا خواهیم داشت؟ این یک محاسبه بسیار ساده است و پاسخش به راحتی پیدا می‌شود. 
این عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس دهم با بیان این‌که اشتباه‌مان این بود که مبارزه با کرونا را تازه زمانی که به بیمارستان رسید آغاز کردیم، اظهار کرد: مشکل متاسفانه از جایی آغاز شد که ما مبارزه با ویروس را در بیمارستان‌هایمان شروع کردیم در صورتی که باید با این ویروس در کوچه، خیابان، منزل و محل کار مبارزه کرد و نگذاریم شیوع پیدا کند.
وی با اشاره به نقش دولت در اطلاع‌رسانی در خصوص کرونا، گفت: دولت اشتباه می‌کند واقعیت‌ها را به مردم نمی‌گوید چرا که اگر مردم واقعیت‌ها را بدانند خودشان بالاترین عنصر برای حفظ سلامتی می‌شوند.
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: اول ادارات را تعطیل کردند، بعد ساعت کارشان را تغییر دادند اما دوباره به حالت عادی بازگردانده شد درصورتی که ما برای مبارزه باید ارتباطات اجتماعی را به حداقل برسانیم و امکاناتی در بیرون از بیمارستان فراهم کنیم.
وی ادامه داد: فقط به فکر تهیه آمبولانس افتادیم و برای سایر امور اقداماتی نکردیم در حالی که حتی برای مینی‌بوسی که کارگران را به کارخانه می‌برد هم باید فکر می‌کردیم زیرا خطر شیوع در آن مینی‌بوس است نه در آمبولانس.
شیران خراسانی درباره وضعیت بیمارستان‌های مشهد عنوان کرد: یکی از بیمارستان‌های مشهد پر شده و  بیمارستان دومی هم برای مبارزه با بیماری کرونا قرنطینه شده است که فکر می‌کنم با این مدل رشد در نیمه فروردین حتی به لحاظ تخت بیمارستانی مشکل داشته باشیم.
وی ادامه داد: در جلسه استانداری پیشنهاد دادم فراخوانی داده شود پرستاران بازنشسته، دانشجویان پرستاری و آموزش دید‌ه‌گان هلال احمر سازمان‌دهی و به کادر درمانی اضافه شوند زیرا کادر پزشکی به شدت خسته و نیرویش تحلیل رفته است.
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خطاب به مردم عنوان کرد: به مردم می‌گویم اگر نمی‌خواهید در سالن‌های بحران و سوله‌ها بستری شوید، پیشگیری کنید. چراکه با این نرخ رشد راهی جز این کار نداریم زیرا تعداد بیمارستان‌ها، تخت‌ها، کادر پزشکی و تعداد مبتلایان مشخص است و اگر این اتفاق بیفتد امکاناتی وجود ندارد؛ نه دستگاهی برای دادن تنفس وجود دارد نه امکانات دیگری. بنابراین افرادی که هنوز سالم هستند، رعایت کنند.
وی ادامه داد: در صف نانوایی مشاهده می‌کنیم مردم به هم چسبیده‌اند بدون آن که فاصله یک متر را رعایت کنند. کارگران در کارگاه‌ها مشغول کارند و کارمندها در اداره‌ها هستند در صورتی که کارفرمایان اگر می‌خواهند تولیدشان به راه باشد باید کارگر سالم در کارخانه داشته باشند.
نماینده مردم مشهد با تاکید بر این‌که باید شیوه انتقال قطع شود چراکه اگر به این شکل ادامه پیدا کند مبتلایان ما بیشتر خواهد شد، گفت: امروز پایه مبتلای ما ۷ هزار نفر  و فوتی‌ها ۴۹ نفر است حتی اگر نگویم نرخ بیشتر می‌شود، کسانی که  حداقل ریاضی را بلدند بگویند ۲۰ روز بعد کجا هستیم. وی افزود: دولت باید اجازه می‌داد کارمندان به مرخصی می‌رفتند و واحدهای تولیدی که تولیدشان ضروری نبود با حداقل کار می‌کردند امروز چه لزومی دارد برخی از کالاها که اساسی نیستند در این شرایط تولید داشته باشند؟ ویروس که کارمند دولت جمهوری اسلامی نیست که بگوییم از امروز ساعت ۸ نیا سر کار، ویروس است شیوع پیدا می‌کند و اگر مردم مراقبت خودشان نباشند قطعا در آینده نمی‌شود کاری برای‌شان انجام داد. مثلا اصلا اگر من مبتلا شوم چه کاری برای من می‌توان انجام داد؟ کجا می‌توانند را بستری‌ام کنند وقتی یک بیمارستان پر شده است و بیمارستان دیگر در حال پر شدن است.
نماینده مردم مشهد درباره تعداد آمار مرگ و میر بر اثر کرونا در خراسان، بیان کرد: بحث آمار فوتی‌ها متاسفانه مانند نرخ تورم در کشور شده است هنگامی که می‌خواستیم تورم را مشخص کنیم کالاهایی که تورم‌شان بالا بود را حذف می‌کردیم امروز هم کسانی هستند که قاطعانه نمی‌توانیم بگویم بر اثر کرونا فوت شده‌اند و این افراد را از این دایره بیرون می‌کنند. 
وی ادامه داد: فوتی‌های کرونا آن‌هایی هستند که از همان ابتدا جواب تست‌شان مثبت شود، در غیر این صورت اگر کسی از قبل تست نداده باشد و جواب تست‌شان بعد از فوت نیاید، مرگشان بر اثر آنفولانزا ثبت می‌شود.
شیران خراسانی درباره اهمیت آموزش گفت :مردم برای زندگی کردن باید بدانند و بترسند اگر آمار واقعی بدانند تصمیم می‌گیرند در رفتار و کردارشان تغییر دهند. امروز مشاهده می‌شود مردم رفت و آمد عادی دارند، این عادی‌سازی بعدها برای ما خطرزا خواهد شد چراکه فردا همین افراد ناقل بیماری خواهند شد. 
حدود ۱۱۰ بیمار کرونایی در نیشابور بستری هستند/ پیش‌بینی افزایش پیک بیماری در چند روز آینده
حمید گرمابی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره وضعیت کرونا در شهر نیشابور گفت: ممکن است شیوع کرونا در نیشابور از بعضی شهرها بیشتر باشد اما آن‌چنان با سایر جاهای دیگر متفاوت نیست. نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دانشکده بهداشت شهر نیشابور برای این‌که مردم نکات ایمنی را رعایت کنند وضعیت شهر را شفاف و روشن با آن‌ها درمیان گذاشت تا همکاری بیشتری داشته باشند. 
وی تاکید کرد: شفاف با مردم صحبت کردن باعث خواهد شد تا جدی‌تر به قطع ارتباطات اجتماعی بپردازند و در خانه ماندن را رعایت کنند. بازهم می‌گویم برای این وضعیت اعلام شد تا مردم همکاری بیشتری داشته باشند. به گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی تنها راه قطع شیوع کرونا ویروس قطع ارتباطات فیزیکی است. وی درباره آمار مبتلایان به کرونا ویروس در شهر نیشابور، گفت: نیشابور دارای ۲ بیمارستان ۲۲ بهمن و حکیم است که بیماران کرونایی در بیمارستان ۲۲ بهمن بستری می‌شوند و تا این لحظه حدود ۱۱۰ نفر در این بیمارستان به دلیل ابتلا به کرونا بستری شده‌اند. گرمابی ادامه داد: احتمال می‌دهیم پیک بیماری در چند روز آینده بیشتر باشد و ما این آمادگی را داریم تا سایر بیماران ۲۲ بهمن را به بیمارستان حکیم منتقل کنیم و بیمارستان ۲۲ بهمن را به طور کامل به بیماران کرونایی اختصاص دهیم.
افزایش شمار مبتلایان به «کرونا» در کویت به ۶۹ نفر
به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری روسیا الیوم، وزارت بهداشت کویت امروز -سه‌شنبه اعلام کرد که چهار مورد جدید ابتلا به ویروس «کرونا» در این کشور ثبت شده است که مجموع مبتلایان به این ویروس را به ۶۹ نفر می‌رساند.  علاوه بر این قرار است که پارلمان کویت امروز میزبان «صباح خالد الحمد الصباح»، نخست‌وزیر این کشور برای بررسی شیوع ویروس کرونا در این کشور و اگاهی از همه تحولات در این‌باره باشد.
بازگشت اولین گروه هندی‌ها از ایران به کشورشان
به گزارش ایلنا به نقل از تایمز آو ایندیا، مقام‌های هند اعلام کردند که ۵۸ نفر از هندی‌ها که در ایران بودند صبح امروز سه‌شنبه به هند بازگشتند.
این افراد شامل زنان و کودکان بودند.
اضافه شدن دروس مطالعات اجتماعی و تربیت بدنی به برنامه‌های شبکه آموزش
«محمدرضا سیفی» مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره گسترش برنامه‌های دروس ابتدایی در شبکه آموزش گفت: از ابتدای هفته جاری با رایزنی که صورت گرفت، کل دروس ابتدایی در شبکه آموزش در یک روز پخش می‌شود. دروس مهمی مثل تربیت بدنی، هدیه‌های آسمانی، مطالعات اجتماعی جزو دروسی است که به جدول برنامه‌ها اضافه شد.
مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر گفت: ما شش برنامه نیم‌ساعته برای شش پایه ابتدایی داریم، به عنوان مثال پس از اینکه درس فارسی داده می‌شود، ده تا ۱۵ دقیقه پایانی در رابطه با درس هنر یا کلیپی از تربیت بدنی و ورزش نمایش داده می‌شود. برنامه‌های درسی ابتدایی از ساعت ۱۰:۳۰ شروع می‌شود و تا ساعت ۱۴ ادامه دارد به طور کل ما روزانه ۱۸۰ دقیقه برنامه داریم. رویکرد آموزش‌ها در دوره ابتدایی تلفیقی و مبتنی بر یادگیری و کسب مهارت‌های بنیادین برای دانش‌آموزان است. به همین دلیل ما پیشنهاد دادیم از بستر بازی، هنر و ادبیات استفاده شود. سیفی بیان کرد: خانواده‌ها از این طرح‌ها استقبال کردند، اما اگر انتقادی هم باشد ما آن را قبول می‌کنیم. البته به خاطر همین انتقادها بوده که دو معلم آقا نیز اضافه شد و سعی کردیم کیفیت آموزش را به نسبت هفته گذشته بالاتر ببریم. ما یک فراخوان دادیم تا هر کسی که می‌تواند در این جهاد آموزشی شرکت کند که اتفاقا استقبال خیلی خوبی در این زمینه صورت گرفت. از این رو تمام افرادی که انتخاب شدند، آنقدر آمادگی داشتند که بلافاصله مقابل دوربین رفتند. وی افزود: بیرون آمدن در این شرایط اصلا توصیه نمی‌شود، اما ما و همکارانمان حتی روزهای تعطیل نیز برای تهیه برنامه‌های آموزشی به سازمان و صدا و سیما می‌رویم تا بتوانیم این محتواها را تهیه کنیم.
استان نجف بسته می‌شود
به گزارش سومریه نیوز، پلیس استان نجف اعلام کرد که این استان برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا از روز چهارشنبه به مدت یک هفته بسته می‌شود. در همین راستا استاندار نجف اعلام کرد که اهالی بومی این استان مجاز به ورود به هستند و اجازه ورود کالا نیز داده می‌شود. عراق رو گذشته از ثبت شش مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا خبر داد که دو. مورد آن به نجف تعلق داشتند.
پخش برنامه‌های آموزشی پیش‌دبستانی در آخر هفته
مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر از اضافه شدن دروس پیش دبستانی در شبکه آموزش خبر داد و گفت: قرار شده است، در آخر هفته برای نوآموزان پیش‌دبستانی یک برنامه آموزشی به صورت بازی و مهارت از طریق تلویزیون ارائه کنیم و آموزش دهیم. بنا شده این برنامه را در روز جمعه انجام دهیم که نامه آن را هم به شبکه آموزش ارسال کردیم تا آنها تمهیدات لازم را در نظر بگیرند و بعد ما نیز مربی مورد نظرمان را انتخاب کنیم. سیفی توضیح داد: درباره آموزش و پرورش عشایر هم باید بگویم که ما یک سری مدارس سیار داشته‌ایم که به علت کاهش شیوع کرونا تعطیل شده‌اند. احتمالا اینها جزو سه درصد از شهروندانی هستند که به پوشش سراسری شبکه آموزش دسترسی ندارند. در این میان نقش معلمان راهبر آموزشی که حدود ۱۰۰۰ نفر  آنها در میان عشایر کار می‌کنند، خیلی اهمیت می‌یابد. این راهبران با کمک دهیاران به خانه عشایر می‌روند و با گوشی همراه خودشان کلاس‌های ضبط شده شبکه آموزش را برای دانش‌آموزان عشایر به نمایش می‌گذارند.
وی تصریح کرد: ما بخشنامه‌ای به تمام ادارات ۲۳ گانه در کل کشور ابلاغ کردیم تا اقداماتی که برای آموزش دانش‌آموزان عشایر انجام داده‌اند را به ما بگویند و آنها نیز گزارش‌های خوبی را ارسال کردند.در برخی مناطق بسته‌های آموزش مکتوب تهیه شده بود که داخل آن جزوه‌های کمک آموزشی بوده است. مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر در پایان گفت: البته مصمم هستیم حداقل در مقطع ابتدایی پس از پایان یافتن بحران کرونا ویروس از ظرفیت تلویزیون به عنوان یک نهاد آموزشی مکمل استفاده کنیم و آموزش‌ها تناوب داشته باشد. به نظرم این کاری که شروع شده نباید پایان یابد.

ثبت تازه‌ترین مورد ابتلا به کرونا در مالزی پس از بازگشت از ایران
به گزارش اِف اِم تی، تازه‌ترین مورد ابتلا به کرونا ویروس در مالزی فردی است که به تازگی از ایران بازگشته است.
مقام‌های بهداشتی مالزی تایید کردند این فرد اکنون در قرنطینه است.
تشریح اقدامات حوزه علمیه خواهران برای مقابله با کرونا
«معصومه ظهیری» معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه های علمیه خواهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به نامه مدیر مرکز حوزه علمیه خواهران به وزیر بهداشت گفت: در این نامه به وزیر بهداشت اعلام کردیم که ما در چند بخش آمادگی همکاری با وزارت بهداشت را داریم. 
وی ادامه داد: همکاری با مراکز بهداشت و بسته بندی اقلام بهداشتی یکی از اقداماتی است که ما انجام داده‌ایم. در ابتدای شروع این بیماری با بسیج جامع زنان و بسیج طلاب در دو نوبت اقلام بهداشتی را در قم بسته بندی و در اختیار آنها قرار داده‌ایم. 
معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه های علمیه خواهران با بیان اینکه در حال حاضر طرحی با عنوان «همگام با مدافعان سلامت همراه با مردم» یک نذر سلامت را راه‌اندازی کرده‌ایم، تصریح کرد: از طریق این طرح هم برای بیمارستان‌های صحرایی کمک نقدی و غیرنقدی از جمله پتو، ملحفه یکبار مصرف، ماسک‌های پارچه‌ای و ... را جمع‌آوری می‌کنیم. همچنین این اقلام را در مناطق کم‌برخوردار توزیع می‌کنیم. خیرین نیز مواد ضدعفونی کننده را از کارخانجات خریداری کرده و به صورت رایگان در اختیار مردم در مناطق محروم و کم برخوردار قرار می‌دهند. 
ظهیری خاطرنشان کرد: همچنین شماره‌هایی برای مشاوره اعلام کردیم تا مردم از طریق تماس با این شماره‌ها بتوانند مشاوره‌هایی در خصوص رفع استرس، ترویج روحیه مهر و ... دریافت کنند. همچنین پادکست‌هایی در زمینه مسائل اخلاقی، با موضوعاتی با عنوان به توان خدا، مهارتهای زندگی و مشاوره بارگذاری شده است و افراد می‌توانند از آن استفاده کنند. قرار است این پادکست‌ها در ایام نوروز نیز به دیگر زبانها ترجمه و در اختیار کشورهای دیگر نیز قرار بگیرد.  وی با اشاره به دیگر برنامه‌های حوزه در این ایام گفت: معنا درمانی و معنویت درمانی از دیگر برنامه‌های ما است. اشتراک گذاری ختومات، اذکار و نذروات نیز از دیگر اقدامات است تا در شرایطی که خانواده‌ها اوقات فراغت بیشتری دارند بتوانند هم از این طریق اوقات فراغت خود را پر کرده و هم با معنویت این دوران را پشت سر بگذارنند.

ممنوعیت ورود مسافران ایران به ایالتی در مالزی
ایالت صباح مالزی اعلام کرد از روز سه‌شنبه ۱۰ مارس مسافران ایران و ایتالیا اجازه ورود به این ایالت را ندارند.
عده‌ای برای شست‌و شو و تیمم اموات در قم، گیلان و مازندران داوطلب شده‌اند
معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران تصریح کرد: همچنین افرادی برای کمک به  شست و شوی و تیمم اموات داوطلب شده‌اند،  البته با توجه به برخی مسائل از جمله رضایت خانواده تعداد داوطلبان در این زمینه کمتر است، اما افرادی در استان‌های قم، گیلان و مازندارن برای این منظور داوطلب شده‌اند. امیدواریم با همدلی و همراهی مردم در آموزش‌های سلامت جسمی و روانی مشاوره و اهدای کمک‌های مردمی اقدامات لازم را انجام دهیم. ظهیری در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: 150 مرکز نیکوکاری داریم که مشترک بین حوزه‌های علمیه و کمیته امداد است. به همه این مراکز اعلام کردیم در آستانه نوروز بحث همدلی با اقشار کم‌درآمد و اقشار مستضعف جامعه را مدنظر قرار دهند. تهیه بسته‌های همیاری نوروز نیز را با این مراکز انجام میدهیم و اقلامی مانند حبوبات، شکر، قند، تن ماهی برنج و روغن ماهی و همچنین اقلامی مانند روسری و لباس را تهیه و در اختیار نیازمندان قرار می‌دهیم. 
وی با بیان اینکه اقدامات ما در خصوص مبارزه با کرونا با همکاری هلال‌احمر و نظارت مرکز بهداشت انجام می‌شود، تصریح کرد: در استان‌هایی که درگیری بیشتر دارند، مانند استان اصفهان، گیلان، قم، مازندران این اقدامات انجام شده و قرار است، از دو روز دیگر استان‌هایی مانند بوشهر که به تازگی درگیر این بیماری شده‌اند به عنوان استان معین انتخاب و این اقدامات در آنجا نیز انجام شود. 
معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران درباره حضور روحانیون و افراد حوزی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی برای روحیه دادن به کادر درمانی و بیماران خاطرنشان کرد: برای حضور در مراکز درمانی باید بیمارستان‌ها درخواست دهند البته در شب میلاد یکی دو طلبه به بیمارستانهای قم و بخش برادران رفتند، اما برای حضور در این مراکز درمانی باید هماهنگی‌های لازم حتما صورت بگیرد. 
ارائه خدمات بیمه‌ای بدون انتظار به بیماران بستری کرونا
«طاهر موهبتی» مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایلنا، در رابطه با  امکان ارائه خدمات بیمه‌ای روی تخت بیمارستان برای بیماران مبتلا به کرونا، گفت: پیش‌تر ما سعی داشتیم دوره انتظار برای دریافت خدمات بیمه را در نظر بگیریم که شرح آن گفته شده است، اما با پیشامدی که دچار آن شده‌ایم، در بازه‌ای که مردم با ویروس کووید ۱۹ دست به گریبان هستند، امکان دریافت خدمات بیمه بدون انتظار ممکن است. وی در ادامه افزود: نفی خدمات بدون انتظار و حق خدمت روی تخت بیمارستان، اگر چه یکی از اصولی‌ترین تصمیمات ما بود، اما درباره‌ی آن اغماض کردیم تا مردم دچار گرفتاری نشوند. افرادی که در این دوره بر روی تخت بیمارستان بیمه و به جمعیت بیمه‌شدگان بیمه سلامت اضافه می‌شوند، دفترچه‌ی آن‌ها پس از رفع بحران نیز اعتبار خواهد داشت.  
موهبتی بیان کرد: متاسفانه در قبال تامین مالی برای درمان بیماران مبتلا به کرونا اعتباری به ما تعلق نگرفته است. بسیاری از خدمات درمانی، تشخیصی و آزمایشگاهی، سی‌تی اسکن‌ها و بستری‌های آی‌سی‌یو به منابع مالی سازمان بیمه سلامت متکی است، اما هیچ اعتبار جدیدی به سازمان بیمه سلامت به علت کرونا داده نشده است و حتی ما اعتبارات عادی خود را هم طلبکار هستیم. 
سازمان بیمه سلامت مردم را تنها نمی‌گذارد
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه سازمان بیمه سلامت مردم را تنها نمی‌گذارد، به ضرورت توجه به منابع مالی نیز تاکید کرد و گفت: البته برای سازمان بیمه سلامت ۱۶۶۰ میلیارد تومان وعده دادند، اما علی‌رغم پیگیری‌های مکرر ما هنوز هیچ‌گونه وجهی به حساب سازمان واریز نشده است. ما پولی برای هزینه کردن نداریم و طبیعتا بدهی‌های سازمان افزایش پیدا خواهد کرد. با این وجود تمام خدماتی که برای کرونا در نظر گرفته شده است، تحت پوشش ما قرار می‌گیرد. بنا به مسئولیتی که در قبال سلامت مردم داریم، به وظایف خود عمل می‌کنیم.
وی اظهار کرد: در شرایطی تلاش می‌کنیم در کنار مردم باقی بمانیم که بودجه کامل مصوب مجلس برای بیمه سلامت در سال ۹۸ هم هنوز پرداخت نشده است، در حالی با شرایط خاص شیوع کووید ۱۹ در اسفند ماه مواجه شده‌ایم که سازمان بیمه سلامت بودجه مصوب عادی خود را هم نگرفته است. 
اعتبار نشان‌داری برای کرونا دریافت نکرده‌ایم
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: به طور مکرر نهادهای خدمت‌رسان به ما مراجعه می‌کنند و توقع دارند، اعتبارات آن‌ها را جبران کنیم، اما وقتی هیچ پولی به ما داده نشده است، چگونه انجام دهیم. موهبتی خاطرنشان کرد: با وجود این وضعیت، تا جایی که توان داریم در کنار مردم خواهیم ماند و این وظیفه‌ی ملی ما است. بنده از این منظر به این موضوعات اشاره می‌کنم که در فضای رسانه‌ای یا اظهارات برخی مسئولان، مواردی بیان می‌شود که نسبت به بیمه سلامت انتظار ایجاد می‌کند.  وی افزود: به فرض شما به عنوان یک رسانه پاسخ این را از ما می‌خواهید که " سازمان بیمه سلامت، پول‌ها را چه کار کرده‌اید؟ " بحث بنده این است که پولی نگرفته‌ام تا پرداختی داشته باشم، اما کارمان را انجام می‌دهیم. عدم دریافت پول سبب نمی‌شود که ما از انجام تعهداتمان کنار بکشیم، اما چاره‌ای نیست، بدهی شکل می‌گیرد و امیدواریم خدا کمک کند. مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: کشور و مردم در شرایطی نیستند که بنده باب گلایه را باز کنم. یا بگویم بدون اعتبار، خدمت ارائه نمی‌دهیم. ما قویا بنا به وظیفه خود در بحث کرونا از مردم حمایت می‌کنیم، اما خدمت‌رسان‌ها متوجه باشند که ما نه بودجه سازمان را کامل گرفته‌ایم و نه اعتبار نشان‌داری برای کرونا دریافت کرده‌ایم. 
تحویل ۵۰ هزار ماسک به وزارت بهداشت
«سیدیاسر رایگانی» سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره فعالیت شبانه‌روزی ماموران تعزیرات و نظارت آنها بر کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولید اقلام بهداشتی گفت: با شیوع بیماری کرونا در کشور و بالا رفتن قیمت برخی از اقلام بهداشتی و کمیاب شدن آنها، گشت‌های تعزیرات برای مقابله با احتکار و گران‌فروشی‌های احتمالی این اقلام افزایش پیدا کرده است.
وی با اشاره به مشارکت پلیس، وزارت صمت، سازمان اطلاعات سپاه، وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو با سازمان تعزیرات تصریح کرد: تا به امروز بیش از ۷ هزار بازرسی صورت گرفته است که برخی از واحدها تذکر گرفته‌اند، اما بیش از ۲ هزار پرونده تخلف در حوزه اقلام بهداشتی تشکیل شده است. همچنین تاکنون بیش از ۶ میلیون ماسک، ۵۴ هزار لیتر ماده ضدعفونی کننده و ۴۲ میلیون دستکش یک‌بارمصرف کشف شده است. سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی با بیان اینکه روز گذشته ۵۰ هزار ماسک تحویل وزارت بهداشت شد، خاطرنشان کرد: با توجه به دستور وزارت بهداشت مبنی بر ارائه اقلام کشف‌شده به این وزارتخانه، اقلام تحویل وزارت بهداشت می‌شود. البته طی کردن مراحل اداری این کار حدود دو روز طول می‌کشد، ولی ما به محض کشف اقلام، آنها را در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌دهیم. رایگانی تاکید کرد: گشت‌های ما در سراسر کشور فعال خواهند بود، اما از مردم نیز تقاضا داریم با مشاهده مواردی نظیر احتکار و گران‌فروشی اقلام بهداشتی با سامانه ۱۳۵ تماس بگیرند.