به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۵:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۲۰ ساعت ۱۸:۰۹
کد مطلب : ۲۰۴۴۰۵

با افزایش دمای خانه می‌توان کرونا را ازبین برد؟

گروه علمی: این روزها که شیوع کروناویروس جدید همه دنیا را تحت تاثیر قرار داده است، مطالب بسیاری در فضای مجازی برای مقابله با آن نشر داده می‌شود که بسیاری از آن‌ها پایه علمی ندارد.
با افزایش دمای خانه می‌توان کرونا را ازبین برد؟
به گزارش ایرنا، عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک درباره این‌که آیا افزایش دمای اتاق به غیرفعال کردن این ویروس کمک می‌کند، توضیحاتی را ارائه کرده است.سیدمسعود هوشمند عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک گفت: مطالعات بسیاری روی کروناویروس جدید انجام شده است. این مطالعات نشان می‌دهد ویروس کرونا در دمای ۴ درجه خیلی بهتر و تا ۲۸ روز روی هر سطحی زندگی می‌کند، اما اگر درجه حرارت ۳۵ تا ۴۰ درجه بالای صفر باشد مدت زندگی این ویروس کمتر است نه این‌که از بین می‌رود.وی بیان کرد: بسیاری از افراد فکر می‌کنند اگر دمای اتاق را ۳۰ درجه کنند، این ویروس از بین می‌رود اما این‌طور نیست. این کار مدت‌زمان زندگی این ویروس را کمتر می‌کند، اما آن را از بین نمی‌برد. این ویروس در خفاش‌هایی که این ویروس را منتقل کرده‌اند چون دمای بدن آن‌ها ۴۸ درجه بوده زیاد با آن‌ها کاری نداشته است.
تاثیر رطوبت در ویروس کرونا
عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک گفت: غیر از درجه حرارت، رطوبت هم یکی از عوامل دیگر است. رطوبت ۵۰ درصد باعث می‌شود طول عمر این ویروس‌ها زیادتر شود. کروناویروس انسانی می‌تواند در دمای ۲۵ درجه اتاق تا ۹ روز به راحتی زندگی کند و اگر به ۳۰ درجه برسد مدت زندگی آن را کمتر می‌کند.هوشمند با اشاره به این‌که اگر دما کمتر باشد این امر می‌تواند تا ۲۸ روز ادامه داشته باشد، افزود: بهترین راهی که می‌توان این ویروس را غیرفعال کرد، مواد ضد عفونی‌کننده اتانول ۷۰ درصد است. این ماده ظرف یک دقیقه آن را از بین می‌برد همچنین می‌توان از وایتکس برای ضد عفونی کردن سطوح استفاده کرد، چرا که مدت زندگی این ویروس را کوتاه‌تر می‌کند.