به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۲۱ ساعت ۰۸:۳۴
کد مطلب : ۲۰۴۴۳۶

چرا اساس‌نامه فدراسیون فوتبال معتبر نیست؟

گروه ورزشی: اساس نامه فدراسیون فوتبال به دلیل تخلفاتی که در مجمع ۴ دی ۱۳۹۰ رخ داد، اکنون فاقد وجاهت قانونی است و سالها فدراسیون این تخلف بزرگ را پنهان کرده است.
چرا اساس‌نامه فدراسیون فوتبال معتبر نیست؟
به گزارش ایسنا، فدراسیون فوتبال در آستانه یه برهه تاریخی قراره گرفته و در حالی که تعداد زیادی از اعضای این فدراسیون به دلایل مختلف از گردونه خارج شده اند، انتخابات این فدراسیون با مشکلاتی مواجه شده است. در آستانه پنج روز تا انتخابات فدراسیون فوتبال، فیفا ایرادهایی را به اساس نامه این فدراسیون گرفته و خواستار اصلاحات در آن شده است تا انتخابات پیش رو اعتبار لازم را داشته باشد.در حالی که فدراسیون فوتبال از یک سو در حال رایزنی با فیفا برای کسب رضایت این نهاد بین المللی برای انجام انتخابات است، از داخل نیز ایرادهای دیگری به اساس نامه کنونی فدراسیون فوتبال وارد شده است که نشان از اوضاع آشفته و بدحال فوتبال ایران دارد. 
ادعای آذری و قنبرزاده بر مصوب نشدن اساس نامه کنونی در مجمع فدراسیون
از سوی دیگر، سعید آذری که موافق جدی اصلاح اساس نامه فدراسیون فوتبال است و برام اخذ امضای اعضای مجمع برای اصلاح این اساس نامه هم اقدام کرده، در برنامه تلویزیونی با حضور هوشنگ نصیرزاده، مسئول امور حقوقی وقت فدراسیون فوتبال گفت که اساس نامه مصوب سال ۹۰ هم اعتبار ندارد چرا که درخواست اصلاح این اساس نامه در مجمع فدراسیون فوتبال مصوب نشد و منصور قنبرزاده دیگر عضو مجمع در آن مقطع نیز بر روی این صحبت صحه گذاشت.ادعای سعید آذری بر تصویب نشدن اساس نامه در مجمع فدراسیون فوتبال در سال ۹۰ در حالی است که تاکنون دو انتخابات با این اساس نامه برگزار شده است و فدراسیون فوتبال قصد دارد انتخابات پیش رو را هم با این اساس نامه برگزار کند که در صورت درست بودن ادعای سعید آذری یک تخلف تاریخی و بزرگ در فوتبال ایران شکل خواهد گرفت.
چطور اساس نامه مصوب نشد و ۹ سال صدای کسی در نیامد؟
به طور کلی مجامع عمومی و انتخابی فدراسیون فوتبال با حضور اهالی رسانه رویت می شوند و اگر تصویر یا صدایی قطع نشود که در سالیان گذشته به یک امر متداول تبدیل شده است، همه در جریان جزییات مجمع قرار می گیرند اما برخلاف ادعای اخیر آذری و قنبرزاده مبنی بر عدم موافقت اعضای مجمع با اصلاح اساس نامه، فدراسیون فوتبال سال ها است که با همین اساس نامه اداره می شود و این عمل بدون موافقت اعضای مجمع امکان پذیر نیست و حداقل در این سال ها کسی یا گروهی باید به این تخلف بزرگ و آشکار ورود می کردند!
نگاهی به مجمع عمومی فدراسیون فوتبال در ۴ دی ماه ۱۳۹۰
اساس نامه فدراسیون فوتبال در ۴ دی ۱۳۹۰ در مجمع فدراسیون فوتبال طرح و در نهایت با سروصدای زیاد تصویب شد. این اساس نامه در همان زمان نیز مخالفان جدی مانند امیر عابدینی، عزیزالله محمدی و مهدی تاج را داشت اما در نهایت با اعمال نفوذ علی کفاشیان و آرای اعضای مجمع به تصویب رسید. یکی از مفاد اصلی و جنجال برانگیز این اساس نامه، انتصاب نایب رئیس اول با پیشنهاد رئیس فدراسیون فوتبال بود که برخی مخالف این موضوع بودند و تاکید داشتند که همانند گذشته باید مجمع فدراسیون فوتبال از میان نامزدهای موجود یک نفر را برای سمت نایب رئیس اول انتخاب کند.با ادامه این کشمکش، در نهایت اعضای مجمع به توافق دست یافتند و قرار شد نایب رئیس اول با پیشنهاد رئیس فدراسیون فوتبال در مجمع به رای گیری گذاشته شود و در صورت موافقت اعضا، نایب رئیس پیشنهادی، انتخاب شود.البته سرمنشاء این مسئله برخی از اعضای هیات رییسه فدراسیون فوتبال بودند که از ابتدا مخالفت‌شان را با تغییر اساس نامه اعلام کرده بودند و معتقد بودند انتصابی شدن نواب رییس به معنای کم شدن اختیارات مجمع است.
تایید اصلاح اساس نامه فدراسیون فوتبال با یک ایراد بزرگ!
این موضوع مهم ترین اصلاح انجام شده روی اساس نامه فدراسیون فوتبال بود که با حضور ۶۱ نفر در مجمع فدراسیون فوتبال به رای گیری گذاشته شد. از ۶۱ عضو حاضر، ۴۳ نفر به تغییر اساس نامه رای موافق دادند و پس از آن مجری مجمع اعلام کرد که تغییر اساس نامه رای آورده است. پس از اینکه به نظر رسید علی کفاشیان در به کرسی نشاندن نظرش موفق بوده، مجمع تمام شد اما لحظاتی پس از پایان مراسم، مسئله‌ای دهان به دهان خبرنگاران چرخید و آن هم این بود که بر طبق اساس نامه فدراسیون فوتبال باید سه چهارم اعضا، یعنی ۴۶ نفر از ۶۱ نفر حاضر در مجمع باید به تغییرات در اساس نامه رای بدهند و اما در این مجمع فقط ۴۳ نفر رای موافق داده اند که حاکی از عدم تصویب تغییرات اساس نامه است.
اختلاف مخالفان و موافقان اصلاح اساس نامه بالا گرفت
طبق اساس نامه سال ۸۶ که مجمع ۴ دی ۹۰ نیز براساس آن برگزار شد، هر گونه اصلاحی در اساسنامه باید سه چهارم اعضای مطلق مجمع رای مثبت اعلام کنند و این در حالی بود که مجمع  فدراسیون با تعداد ۶۱ نفر برگزار شد. سه چهارم اعضا مطلق مجمع با توجه به تعداد ۶۱ عضوی که این مجمع در سال ۹۰ داشت، عدد ۴۶ نفر می‌شد، در حالی که در رای گیری امروز اصلاح اساس نامه، ۴۳ نفر به آن رای مثبت دادند که این تعداد سه نفر از حداقل تعداد موافقین برای انجام اصلاحات در اساس نامه، کمتر است.عزیز الله محمدی، رییس سازمان لیگ در آن مقطع که یکی از حامیان جدی مخالفت با اصلاح اساسنامه بود، گفت که به این رای گیری خدشه وارد بوده و این رای از نظر فیفا نمی‌تواند وجاهت قانونی داشته باشد، چرا که به صراحت در اساس نامه فیفا آمده است که باید سه چهارم اعضای مطلق مجمع به هر رای گیری از این دست رای مثبت دهند.همچنین هوشنگ نصیرزاده، یکی از کارشناسان هیات اصلاح اساس نامه درباره این ادعا و ایرادهایی که به تایید اساس نامه وجود داشت به یک اشتباه در ترجمه اساس نامه استاندارد فیفا در سال ۸۶ اشاره کرد و گفته بود: اساسن امه فدراسیون فوتبال ایران ترجمه اساسنامه استاندارد و الگوی فیفاست. در اساسنامه استاندارد فیفا لغت Absolute Majority به معنای اکثریت مطلق باید ترجمه شود اما کمیته انتقالی در مقطعی که قصد ترجمه اساس نامه فیفا را داشته، در صفحه ۵ این اساسنامه به جای اکثریت مطلق نوشته اکثریت نسبی و به جای اکثریت نسبی نوشته است اکثریت مطلق.او با استناد به این اشتباه در ترجمه، تاکید کرد که اصلاح اساس نامه به جای موافقت اکثریت مطلق نیاز به موافقت اکثریت نسبی (نصف اعضا به اضافه یک نفر) دارد که با این حساب تایید اساس نامه فدراسیون فوتبال در ۴ دی ماه ۱۳۹۰ معتبر است. نصیرزاده همچنین گفت که اگر اساسنامه سال ۸۶ را بپذیریم، باید بگوییم در واقع تغییر کلیت اساسنامه فدراسیون فوتبال رای نیاورده اما اگر اشتباه چاپی یا ضعف مترجم را در صفحه ۵ مبنا قرار دهیم، باید بگوییم این طرح بیش از نصف به اضافه یک رای آورده و باید اصلاحاتی بر روی اساسنامه صورت گیرد.
اساس نامه سال ۹۰ معتبر است یا خیر؟
فدراسیون فوتبال به ریاست علی کفاشان که خواستار اصلاح اساس نامه در آن مقطع بود، در واکنش به صدای مخالفان و تخلفی که صورت گرفته بود، در اطلاعیه ای به اظهارات هوشنگ نصیرزاده اشاره کرده و نوشته بود: "بند ۴ از ماده ۳۲ اساسنامه فدراسیون دایر بر این است که «برای پذیرش یک پیشنهاد در اصلاح اساسنامه باید اکثریت مطلق اعضای حاضر در مجمع به آن رای دهند» و صراحتا تاکید بر اکثریت مطلق اعضای مجمع در رای گیری دارد که مفهوم آن در بخش تعاریف اساس نامه به اشتباه به صورت زیر آمده است. بند ۲ از توضیحات مقدماتی اساسنامه استاندارد فیفا (standard statutes) تاکید دارد که اکثریت مطلق (Absolute Majority) همان ۱+ ۵۰% است . لذا با توجه به توضیحات فوق همانگونه که در بند ۴ از ماده ۳۲ اساسنامه فدراسیون آمده است رای گیری انجام شده در مجمع فوق العاده فدراسیون فوتبال که در آن از ۶۱ رای ماخذوه، ۴۳ موافق به آن رای داده اند، معتبر است.
اساس نامه ای که هیچ گاه به فیفا نرفت و تخلفی که پنهان ماند
طبق اساس نامه مصوب سال ۱۳۸۶، فدراسیون فوتبال در مجمع ۴ دی ۱۳۹۰ یک تخلف بزرگ را انجام داده و بدون موافقت اعضای مطلق مجمع، اساس نامه جدید را تایید کرده است که یک تخلف محسوب می شود اما اگر ادعای این فدراسیون را مبنی بر وجود اشتباه در ترجمه و درست بودن تایید اساس نامه نیازمند تایید فیفا است که فدراسیون فوتبال به ریاست علی کفاشیان هیچ گاه اساس نامه را برای فیفا ارسال نکرد که صحت و سقم آن بررسی شود و در این سال ها فدراسیون فوتبال چندین تخلف مختلف را به طور مکرر انجام داده و صدای مخالفان را هم نادیده گرفته است.
مستندات تخلف در تصویب اساس نامه فدراسیون فوتبال در سال ۹۰:
۱- آیا مصوبه اصلاح اساس نامه فدراسیون قانونی است؟
۲- فدراسیون فوتبال: تصویب اساس نامه معتبر است
۳- گزارش مجمع ۴ دی ۱۳۹۰ و تصویب اساس نامه