به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۰:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۲۱ ساعت ۱۳:۳۶
کد مطلب : ۲۰۴۵۳۱

به اسکناس «نه» بگویید

گروه اقتصادی: ۱۴ کارمند شبکه بانکی در اثر شیوع ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند. مشخص نیست چه تعداد از شهروندان عادی در مراجعه به شعب بانک‌ها یا با استفاده از اسکناس و خدماتی ازجمله خودپردازها به کرونا مبتلا شده‌اند.
به اسکناس «نه» بگویید
۲روز پیش بانک‌ها در کنار بیمارستان‌ها و پمپ‌ بنزین‌ها به ‌عنوان ۳ کانون اصلی شیوع کرونا معرفی شدند تا سرانجام بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای از مردم بخواهد به اسکناس نه بگویند و در عوض به استفاده از خدمات غیر حضوری بانک‌ها، ازجمله ابزارهای الکترونیکی نقل و انتقال و خرید اینترنتی روی آورند. این هشداری است برای شهروندانی که همچنان در این روزهای پرخطر از اسکناس به‌عنوان یکی از آلوده‌ترین و اصلی‌ترین راه‌های انتقال ویروس استفاده می‌کنند. بانک مرکزی از مردم به ‌طور جدی خواسته توصیه‌های بهداشتی را هنگام مراجعه به شعب بانک‌ها یا استفاده از خودپردازها جدی بگیرند تا جان خود و خانواده‌شان در امان بماند.
امسال اسکناس نو نداریم
بانک مرکزی همچنین در بخشنامه‌ای مهم به نظام بانکی، توزیع اسکناس نو را در روزهای پایانی سال ممنوع کرد. علاوه بر این طبق بخشنامه بانک مرکزی، دریافت و پرداخت وجه نقد در بانک‌ها محدود شده است. در بخشنامه جدید بانک مرکزی تأکید شده توزیع اسکناس نو در روزهای پایانی سال به هر نحو در شعب و خزانه بانک‌ها ممنوع است و شعب بانک‌ها باید از دریافت و پرداخت هرگونه وجه نقد اعم از اسکناس، ایران‌چک و مسکوک خودداری و چنانچه ضرورتی به دریافت وجوه از مشتریان وجود داشت با رعایت کامل اصول تأکید‌شده بهداشتی اقدام کنند.
همچنین از بانک‌ها خواسته شده تعدادی از دستگاه‌های خودپرداز را فقط برای خدمات الکترونیک اختصاص دهند و این دستگاه‌ها مرتب ضد عفونی شوند. بانک مرکزی، بانک‌ها را موظف کرده مخاطرات ناشی از مبادله وجوه نقد را در احتمال ابتلا به بیماری کووید۱۹(کرونا)، به مشتریان خود، از طرق مختلف مانند اطلاعات داخل شعب، فایل‌های صوتی و تصویری و نیز بهره‌برداری از امکانات رسانه ملی، مطبوعات و فضای مجازی، اطلاع‌رسانی کنند. همچنین به‌ منظور اطمینان از ارائه مطلوب خدمات بانکداری الکترونیک، واحدهای انفورماتیک بانک‌ها مکلف شده‌اند به ‌صورت بیست‌وچهارساعته وضع سامانه‌های پرداخت الکترونیک خود را رصد و در اسرع وقت مشکلات احتمالی را برطرف کنند.
افزایش سقف کارت به کارت
داوود محمدبیگی، مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی هم اعلام کرد: سقف عملیات کارت به کارت در ابزارهای خودپرداز، کیوسک، اینترنت بانک و همراه بانک برای کاهش مراجعه شهروندان به شعب بانکی تا اطلاع ثانوی با ابلاغ جدید به شبکه بانکی به ۱۰میلیون تومان افزایش پیدا خواهد کرد. البته به گفته او سقف کارت به کارت در نرم‌افزارهای پرداخت‌سازان همچنان تا اطلاع ثانوی ۳میلیون تومان است.به گفته محمد‌بیگی، مبلغ تراکنش‌های غیر حضوری در اسفندماه رشد ۳۷درصدی داشته است. او با بیان این که فرایند فعال‌سازی رمز دوم پویا غیر حضوری است، افزود: بانک مرکزی همواره در مسیر اجرای طرح رمز دوم پویا تأکید داشت تا فرایند فعال‌سازی رمز دوم یکبار مصرف و ثبت شماره تلفن مشتریان به ‌صورت غیر حضوری و از طریق درگاه‌های الکترونیک باشد تا نیازی به مراجعه شهروندان به ‌صورت حضوری به شعب نباشد. علاوه بر شعب، فعال‌سازی رمز پویا از طریق اینترنت بانک، همراه بانک و خودپرداز قابل انجام است.مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی ادامه داد: برای فعال‌سازی و استفاده از رمز دوم پویا هیچ ضرورتی برای حضور در شعب بانک نیست و مشتریانی که رمز دوم را قبل از اجرای طرح رمز پویا در اختیار داشتند، برای استفاده و فعال‌سازی رمز پویا صرفا باید شماره تلفن خود را تأیید کنند که از درگاه‌های غیر حضوری قابل انجام است.
 ۱۴توصیه بهداشتی و بانکی
ـ سعی کنید حتی الامکان به شعب بانک‌ها مراجعه نکنید و کارهای بانکی را تا حد امکان با اپلیکیشن‌های نصب‌شده روی گوشی خود انجام دهید تا نیاز به مراجعه حضوری به بانک را به حداقل برسانید.ـ در صورت نیاز اگر با قصد مراجعه به بانک از منزل خارج شدید، حتماً با خودتان حداقل یک عدد دستکش یکبارمصرف همراه داشته ‌باشید.ـ قبل از ورود به بانک کاملاً هوشیار باشید و به هیچ ‌چیز دست نزنید. ابتدا در یکی از دست‌هایتان دستکش یکبارمصرف را بپوشید و با دست دستکش‌دار دستگیره ورودی بانک را لمس کنید و وارد بانک شوید.ـ با دست دستکش‌دار اقدام به استفاده از صفحه دکمه‌های دستگاه دریافت نوبت کرده و نوبت خود را دریافت کنید.ـ درصورت نیاز به در نوبت ایستادن حتماً فاصله حداقل ۱.۵متری را با دیگران رعایت کنید.ـ اگر خیلی شلوغ است سعی کنید به ‌صورت ایستاده در جایی که دورترین فاصله را از دیگران دارید بایستید.ـ تا حد امکان سعی کنید به اشیای داخل بانک مانند میز، صندلی، پیشخوان و خودکار دست نزنید مگر در شرایط ضروری.ـ اگر ناچار شدید از خودکار استفاده کنید، حتماً با دست دستکش‌دار خودکار را بردارید و استفاده کنید و اگر دستکش نداشتید با دستمال کاغذی خودکار را بردارید و استفاده کنید.ـ اگر ناچار شدید از استامپ استفاده کنید، حتماً بلافاصله اگر محلول ضدعفونی در اطرافتان بود، انگشتانتان را ضدعفونی کنید، در غیر این صورت با دستمال کاغذی، کامل انگشت خود را پاک کنید و بعد در نخستین فرصت و نزدیک‌ترین مکان دست خود را با آب و صابون بشویید.ـ اگر اسکناس و تراول‌چک دریافت کرده‌اید به هیچ ‌وجه آن را مستقیم لمس نکنید و از تحویل‌داران بانک بخواهید اسکناس‌ها و چک‌پول‌ها را با دستگاه برای شما شمارش کنند و سپس با دست دستکش‌دار پول را در کیف یا کیسه همراهتان بگذارید. اگر دستکش همراه‌تان نبود از دستمال کاغذی برای برداشتن اسکناس‌ها استفاده کنید.ـ در نهایت پس از اتمام کار بانکی و خروج از بانک دستکش را طوری از دست‌تان خارج کنید که هیچ جای بدنتان با قسمت رویی دستکش که در تماس با دستگاه قرار گرفته، تماس پیدا نکند.ـ بلافاصله دستکش را در نخستین سطل زباله نزدیک خودتان بیندازید و از هر دستکش یکبار مصرف فقط یک ‌بار استفاده کنید.ـ در طول حضور در بانک و بعد از آن به هیچ وجه صورت خودتان را لمس نکنید.ـ بعد از خروج از بانک در نزدیک‌ترین مکان به شست‌وشوی دست خود با آب و صابون به‌ مدت ۴۰ثانیه اقدام کنید.