به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۲۲ ساعت ۱۲:۵۷
کد مطلب : ۲۰۴۶۸۶
در پی حمله به پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق

حملات هوایی به مواضع نیروهای حشد الشعبی

حملات هوایی به مواضع نیروهای حشد الشعبی
گروه بین‌الملل: در پی حمله خمپاره‌ای به یک پایگاه نظامیان آمریکایی در  عراق كه منجر به کشته شدن سه نفر از جمله یک سرباز و یک پیمانکار آمریکایی و نیز یک نظامی بریتانیایی در جریان این حملات راکتی شد،  مواضع نیروهای حشد الشعبی در مرز عراق و سوریه هدف حملات هوایی جنگنده‌های آمریكایی قرار گرفت.
 
حمله راکتی چهارشنبه شب بیست و دومین حمله از نوع خود به منافع آمریکا در این کشور پس از ماه اکتبر گذشته توصیف شده است. بر این اساس هیچ گروهی تاکنون مسئولیت حملات انجام شده به پایگاه‌ نیروهای آمریکایی را برعهده نگرفته است در حالی که واشنگتن گروه‌های شبه نظامی تحت حمایت ایران را به عنوان مسئول اصلی این حملات معرفی کرده است. ارتش آمریکا اواخر سال گذشته میلادی تنها دو روز پس ازکشته شدن یک پیمانکار آمریکایی در حمله راکتی گسترده به پایگاهی نظامی در کرکوک، پنچ پایگاه نیروهای گردان‌های حزب الله در عراق و سوریه را بمباران کرده بود. برخی منابع اعلام کرده اند که تعداد راکت‌های شلیک شده در حمله چهارشنبه شب به پایگاه تاجی در شمال بغداد قابل توجه بوده و پس از حمله سال گذشته به پایگاه کرکوک که با ۳۰ راکت انجام گرفت مهم‌ترین حمله از نوع خود محسوب می‌شود.

کشته شدن ۱۸ نیروی حشد شعبی
مواضع نیروهای حشد شعبی در مرز عراق و سوریه هدف حملات هوایی قرار گرفته است. دیده بان حقوق بشر سوریه، نهادی غیردولتی که به واسطه منابع گسترده محلی رویدادهای این کشور را رصد می‌کند از کشته شدن دست کم ۱۸ نیروی حشد شعبی در حملات هوایی به شرق سوریه خبر داده است. در گزارش دیده بان حقوق بشر سوریه ضمن اشاره تلویحی به ائتلاف بین المللی تحت رهبری واشنگتن برای مقابله با نیروهای جهادی به عنوان مسئول حملات چهارشنبه شب به پایگاه نیروهای حشد شعبی آمده است که این حملات در منطقه بوکمال واقع در منطقه‌ای در مرز عراق صورت گرفته است. واشنگتن در حالی حملات به منافع خود در عراق را به گروه‌‌های تحت حمایت تهران نسبت می‌دهد که تنش میان ایران و آمریکا در منطقه پس از این حملات و در پی اقدام واشنگتن در  ترور قاسم سلیمانی، به شدت بالاگرفته است.
تهران در واکنش دو پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق را هدف حملات موشکی قرارداد و بارها اعلام کرده است که خروج نیروهای آمریکایی از منطقه کوچک‌ترین بهایی است که واشنگتن باید بپردازد. پارلمان عراق پیشتر با تصویب قطعنامه‌ای خواستار اخراح بیش از ۵ هزار سرباز آمریکایی از این کشور شده بود، تصمیمی که برای اجرایی شدن باید موافقت مقام‌های دولتی عراق را به همراه داشته باشد. این در حالیست که عراق مدت‌هاست در یک بحران سیاسی غرق شده و دولت مستعفی این کشور به سبب اختلافات موجود میان نمایندگان پارلمان هنوز با دولت جدید جایگزین نشده است.
برچسب ها: الحشد الشعبی