به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۳۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۷ ساعت ۱۲:۴۴
کد مطلب : ۲۰۴۷۷

بسته‌بندی بد، دليل صادرنشدن عسل ايران

گروه اقتصادي: یک تولید کننده عسل از افزایش حجم تقلب در تولید عسل خبر داد و گفت: خوراندن شکر به عسل در زمان وجود صحرا و دریافت عسل از شیره سیب زمینی و شیره خرما تقلب به حساب می آید.
بسته‌بندی بد، دليل صادرنشدن عسل ايران
طاها میرزایی اظهار کرد: شکرک دلیلی بر خوب یا بد بودن عسل محسوب نمی شود. وی ادامه داد:‌ به دلیل آنکه عسل ماده ای فوق اشباع است، بعد از گذشت زمان شکر ته‌نشین می‌شود و این موضوع دلیل خوب یا بد‌بودن عسل نیست و به اصلاح به این موضوع "رس‌کردن" گفته می‌شود.

حرارت دادن عملی مضر برای شکرک نزدن
او یادآور شد: به دلیل تمایل مردم به شکرک‌ نزدن عسل، برخی کارخانه‌ها آنچنان به عسل حرارت می‌دهند که باعث تولید HMF یا هیدروکسی متیل فورفورال در آن می‌شوند. این تولید کننده تاکید کرد: گذر HMF از حد استاندارد باعث ایجاد سرطان و آسیب‌رسانی به کبد می‌شود و عسلی که رس کرده باشد دیگر نباید به آن حرارت داد، زیرا حرارت دوباره باعث ایجاد HMF در عسل خواهد شد.

انواع عسل
میرزایی یادآور شد: در ایران به دلیل تنوع گیاهی، عسل بسیار متنوع است وعسل با دو مدل با موم و شهد وجود دارد که بنا بر نوع گل قالب در منطقه عسل تولید می‌شود. او افزود: از انواع عسل می‌توان به عسل آویشن، گون، مرکبات، یونجه، اسپرس، گشنیز، کنار، سیب، اقاقیا و اوکالیپتوس اشاره کرد. در واقع هر عسل خواص همان گلی را دارد که از شهد آن عسل تولید شده است.

دلایل کاهش صادرات عسل
این تولیدکننده در رابطه با صادرات عسل گفت: عسل به کشور‌های عربی صادر می‌شود اما به دلیل عدم کیفیت بالای بسته‌بندی امکان صادرات آن به کشور‌های اروپایی وجود ندارد. او تاکید کرد: از سویی دیگر مشکلات تولید و پرورش زنبور عسل در ایران بسیار بالا است و این خود عاملی تاثیر‌گذار برای گران‌ تمام‌شدن عسل نسبت به دیگر کشور‌هاست. به‌طور نمونه در سال گذشته به‌طور متوسط برای هر کندو در دشت لار سه تا پنج کیلو در بهترین شرایط عسل برداشت شد که این مقدار در اروپا 50 تا 70 کیلوگرم است. میرزایی دلیل کاهش برداشت عسل در ایران را نژاد تغییر یافته زنبور ایرانی، حجم بالای تعداد زنبور عسل در صحرا، عدم ورود ملکه به ایران و تاثیرات امواج الکترونیکی بر زندگی زنبورها دانست. او یادآور شد: در سال‌های دور با ورود ملکه‌های ضعیف، نژاد بی‌کیفیت در ایران پرورش یافت که این موضوع عاملی بر ممنوعیت واردات ملکه به ایران شد.

راه های شناخت عسل خوب
میرزایی تاکید کرد: تنها راه شناخت عسل خوب آزمایشهای سازمان استاندارد است و راه‌های آتش زدن عسل، ریختن آن بر روی روزنامه، هم‌زدن و امثال آن هیچ سندیتی ندارد. او ادامه داد: رنگ عسل هیچ تاثیری بر کیفیت آن ندارد و در برخی موارد حرارت باعث تیره شدن عسل می شود.

25 تا 60 هزار تومان قیمت هر کیلو عسل
این تولید کننده با اشاره به این‌که سود زنبوردار در هر کیلو عسل دو تا سه هزار تومان، گفت: قیمت یک کیلو عسل از 25 تا 60 هزار تومان است و این تفاوت قیمت به دلیل حجم برداشت عسل از کندو است. او خاطر نشان کرد: حجم برداشت عسل وحشی آنقدر پایین است که نمی‌توان آن را در سطح شهر یافت و عسل استاندارد هیچ کسری غذایی نسبت به عسل وحشی ندارد. وی با بیان این که شنیده شده عسل چینی با قیمت کمی به بازار ایران وارد شده است ادامه داد: در کنار عسل گرده گل، ژله رویال، موم و زهر زنبورعسل نیز تولید می‌شود.

مشکلات بسته بندی
این تولید کننده عسل خاطر نشان کرد: شیشه بسته‌بندی عسل به شدت کم شده و در حال حاضر کمبود در ظرف به مشکلات بسته‌بندی اضافه شده است. قیمت شیشه در دو سال و نیم گذشته دو برابر شده است. او همچنین در رابطه با طراحی بسته بندی گفت: طراحی شیشه در تیراژ کم اصلا مقرون به صرفه نیست و از سویی دیگر سازمان استاندارد‌ هر شیشه‌ای را تایید نمی‌کند.

عمر یک ماهه زنبور عسل
وی افزود: گنجایش معده زنبور 50 میلی‌گرم است و زنبور عسل برای تولید پنج کیلوگرم شهد که یک تا سه کیلوگرم عسل از آن برداشت می شود، 100 هزار پرواز باید انجام دهد. این تولید کننده یادآور شد: عمر مفید ملکه دو سال و عمر زنبور‌عسل 30 تا 45 روز است. چون تولید داخلی کم است و شرایط تولید در ایران نسبت به کشور‌های دیگر مقرون به صرفه نیست لذا صادرات به شدت کاهش یافته است.

در اروپا باغدار به زنبوردار پول می‌دهد، در ایران برعکس
میرزایی خاطرنشان کرد: باید داروهای کندو به کشور وارد شود و این در حالی است که تولید دارو در کشور وجود دارد اما نمونه‌ی داخلی بسیار بی‌کیفیت است. او بیان کرد: در ایران زنبور‌دار باید پول زمین را پرداخت کند اما در اروپا باغدار به زنبوردار بابت افزایش گل به دلیل پرواز زنبور در باغ پول پرداخت می‌کند. میرزایی در پایان تاکید کرد: باید روی ژنتیک ملکه زنبور عسل کار شود و در صحرا متناسب با تعداد گل زنبور به آن وارد ‌شود.
مرجع : ايسنا

۱۳۹۲/۰۸/۱۷ ۱۲:۵۹
خب درست بسته بندی کنین.... از چیپس و پفک که کمتر نیست
شکلات های خارجی رو دیدین چه بسته بندی هایی دارن ؟ دلبر
بازش میکنیم می خو.ره تو ذوقمون (165267)
۱۳۹۲/۰۸/۱۷ ۱۳:۴۳
اینقدر ما بی عرضه ایم که نمیتونیم عسل بسته بندی کنیم؟ (165288)