به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۴۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۲۳ ساعت ۱۱:۳۴
کد مطلب : ۲۰۴۷۹۰

پازل صعود به هم ریخت!

گروه اقتصای: درحالیکه پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بود که بازار سرمایه ایران تا پایان سال روندی صعودی خود را ادامه خواهد داد، برخی اتفاقات جهانی از جمله شیوع ویروس کرونا و کاهش قیمت نفت، پازل صعود بورس را به هم ریخت و تحلیل‌گران بر این باورند که برای تحلیل آینده بازار باید همچنان چشم به قیمت جهانی نفت و وضعیت شیوع کرونا در جهان و ایران داشت.
پازل صعود به هم ریخت!
به گزارش ایسنا، هفته جاری برخلاف هفته‌های گذشته شاهد ریزش شاخص کل بورس بودیم. در برخی از روزهای هفته جاری شاخص کل بیش از ۱۴ هزار واحد سقوط و همه چراغ‌های قرمز بازار را روشن کرد. ریزشی که قرار گرفتن چند اتفاق باعث آن شد و کارشناسان بر این باورند که با برطرف شدن برخی چالش‌های جهانی، بازار باز هم به روزهای اوج خود بازخواهد گشت.
تاثیر قیمت جهانی نفت بر بورس
در این راستا، روزبه شریعتی  تحلیل‌گر بازار سرمایه  با بیان اینکه در روز شنبه هفته جاری شاهد ورود پول زیادی به بازار سرمایه بودیم، اظهار کرد: در نتیجه بازار پر حجم بود و خرید انجام می‌شد، اما بعد از کاهش قیمت جهانی نفت این اتفاق برعکس شد. البته برخی افراد ریزش بازار را به تصمیمات اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت دادند اما به نظر من چند اتفاق کنار یکدیگر قرار گرفت و روی بازار سرمایه تاثیر گذاشت.وی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین عامل وضعیت فعلی این است که خرید و تقاضا در بازار کاهش یافته است، گفت: این اتفاق مخصوصا در سهم های بزرگ که وابسته به بازارهای جهانی هستند پررنگ‌تر است. علاوه بر این قیمت جهانی نفت با توجه به اتفاقی که بین عربستان و روسیه افتاد، کاهش یافت. البته عربستان برای روسیه شروطی تعیین کرده است که اگر روسیه آنها را بپذیرد، بازار نفت کمی به تعادل خواهد رسید. اما باید توجه داشت که ریزش بازار بورس ایران در سال ۱۳۹۲ با نفت ۳۰ دلاری آغاز شد و بعد از آن سهام متانول، اوره، مس و امثال آنها افت کرد و باعث شد که به اصطلاح، بازار بریزد.این تحلیل‌گر بازار سرمایه ادامه داد: بسیاری از سرمایه‌گذاران، تحلیل‌گران و شرکت‌ها حاضر بودند سهم‌هایی را هفته گذشته حتی با تغییر قوانین در سازمان که بعدا هم لغو شد خرید کنند اما با کاهش قیمت نفت و فراگیر شدن ویروس کرونا خریدها را متوقف کرده اند تا ببینند بازار جهانی به کدام سمت حرکت می‌کند. البته اخیرا چین خریدهای قوی انجام داده  که این موضوع یک چشم انداز امیدوارکننده‌ است که باعث می شود قیمت نفت کمی افزایش یابد، اما صبر کردن برای اینکه بازار جهانی به کدام سمت می‌رود می‌تواند تاثیر زیادی روی بازار سرمایه ایران داشته باشد.
رد پای کرونا در بازار سرمایه
شریعتی در ادامه با تاکید بر اینکه کرونا باعث شده تقاضا برای برخی فرآورده های نفتی کاهش یابد، اظهار کرد: برای مثال با کاهش سفرهای هوایی تقاضا برای سوخت جت کاهش یافته است. کاهش تقاضا منجر به کاهش قیمت و در نتیجه کاهش سود شرکت‌های پالایشی می‌شود؛ بنابراین ممکن است صف فروش پالایشی‌ها بی دلیل نباشد.وی ادامه داد: البته تقاضا برای برخی محصولات جهانی بعد از از بین رفتن کرونا باقی خواهد ماند. برای مثال پروژه‌ای درحال انجام است که به دلیل کرونا متوقف شده و نیاز به فولاد دارد و هر زمان کرونا از بین برود، تقاضا به حالت قبل برمی‌گردد؛ بنابراین ممکن است به صورت فصلی یا ماهانه در شرکت‌های بزرگ کاهش فروش داشته باشیم ولی به صورت موقتی نه دائم.او خاطرنشان کرد: درحال حاضر به نظر می‌رسد بازار دچار یک بیش واکنشی شده است؛ هم از لحاظ روانی و هم اینکه برخی احتمال قرنطینه می‌دهند. از سوی دیگر آخر سال تسویه اعتباری‌ها به صورت سنتی انجام می شود. هرچند عدد اعتبارات نسبت به عدد حجم اعتبارات این روزها بزرگ نیست و تاثیر کمی دارد اما بیشتر عدم تقاضا شکل گرفته است.
پیش بینی آینده بازار سرمایه
این تحلیل‌گر بازار سرمایه درمورد آینده بازار سرمایه گفت: به نظر من در بازار هفته آینده، سهم‌هایی که صف فروش دارند پنج تا ۱۰ درصد  متعادل می‌شود و بازار شرایط متعادل پیدا می‌کند. البته بازار قبل از سال جدید صعود آنچنانی نخواهد داشت و باید دید بعد از ۱۵ فروردین آینده کرونا ویروس و تعطیلی شرکتها به چه صورت خواهد بود؛ هرچند که بعد از گذر زمان، بازار پتانسیل بازگشت را به رونق قبل دارد.