به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۳:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۲۴ ساعت ۱۰:۰۱
کد مطلب : ۲۰۴۹۱۵

لزوم پیگیری جدی‌ تر دستورالعمل‌های اقشار آسیب‌پذیر

گروه جامعه: رئیس اداره مددکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که معتادان متجاهر و زباله‌گردها به رعایت اصول بهداشتی اهمیت بدهند، بر لزوم پیگیری جدی‌تر دستورالعمل‌های اقشار آسیب‌پذیر تاکید کرد.
لزوم پیگیری جدی‌ تر دستورالعمل‌های اقشار آسیب‌پذیر
به گزارش ایلنا، محمد‌حسین جوادی در پاسخ به این پرسش که  " با توجه به شیوع ویروس کووید19 و قدرت شیوع آن، وزارت بهداشت چه تکلیفی را در رابطه با کودکان کار و زباله‌گرد به سازمان‌های ذی‌ربط ابلاغ کرده است؟ گفت: وزارت بهداشت مدیریت بحران اپیدمی را برعهده دارد. در این شبکه هر سازمانی مسئولیتی را برعهده دارد. از آن جهت که متولیان کودکان نهادهای دیگری هستند، تدابیر خاص خودشان را برای این گروه‌ها پیش‌بینی کرده‌اند.
وی افزود: دستورالعمل‌هایی که سازمان بهزیستی برای مراکز سالمندان، کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست و... غیره ابلاغ کرده، عمدتا مربوط به آموزش اصلاح سبک زندگی و قرنطینه است. این گروه‌‌ها بخشی به سازمان بهزیستی و بخشی دیگر به سازمان خدمات اجتماعی شهرداری مربوط است.جوادی در واکنش به این پرسش که  از زمانی که با شیوع کرونا مواجهیم، تمام نهاد‌ها ذی‌ربط تحت فرماندهی وزارت بهداشت هستند. با توجه به اینکه خطر ابتلای اقشار آسیب‌پذیر مانند کودکان کار و زباله‌گرد و معتادان متجاهر بسیار زیاد و احتمال انتشار ویروس توسط آن‌‌ها بسیار بالا است، وزارت بهداشت چه تکلیفی را برای این سازمان‌ها تعیین کرده است؟  گفت: وزارت بهداشت یک چارچوب کلی را به سازمان‌ها ابلاغ می‌کند و نمی‌تواند برای نگهداری کودکان بدسرپرست دستورالعملی صادر کند.وی افزود: دستورالعمل‌های آن‌ها با همکاری مسئولان وزارت بهداشت تهیه می‌شود. در واقع دستورالعمل‌ها توسط بدنه کارشناسی خود آن سازمان‌ها تهیه می‌شود و به تایید وزارت بهداشت می‌رسد. ما تنها در حوزه‌‌های بهداشتی جامعه هدف آن‌ها ورود می‌کنیم. دستورالعمل‌های آن‌که محیط  را چگونه گندزدائی کنند و یا کادر چه پوششی داشته باشند بر عهده وزارت بهداشت است.

جوادی گفت: مجری آن دستورالعمل‌ها وزارت بهداشت نیست و باید خود آن نهادها باشند، چرا که اگر خارج از پروتکل رفتار کنند، ابتدا خودشان با بحران مواجه می‌شوند. اگر فرض بگیریم در مراکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست یک نفر مبتلا شود، همان برای تمام افراد آن‌جا مشکل‌ساز می‌شود. البته اگر فردی در این مراکز مشکوک باشند به مراکز معین ارجاع داده می‌شوند.رئیس اداره مددکاری وزارت بهداشت در ادامه اظهار کرد: به طور کلی منظورم این است که گروه‌های هدف رها نیستند. برای هر گروه هدف دستورالعملی وجود دارد که بهداشت آن‌ها رعایت شود.
جوادی درباره وضعیت زباله‌گرد‌ها و معتادان متجاهر گفت: این افراد را عمدتا مراکز غیردولتی پوشش می‌دهند. البته این موضوع نیاز به مشارکت‌ همگانی دارد، یعنی در این رابطه ما متکی به مسئولیت‌پذیری مردمی هستیم. نهادهای غیردولتی هم مسئول آموزش این افراد و هم مسئول مراقبت از این افراد هستند. آ‌گاهی‌های لازم به این افراد داده شده است تا مراقبت‌های بهداشتی داشته باشند.وی در پاسخ به این پرسش که " افرادی که به آن‌ها اشاره می‌شود، پیش از اپیدمی ویروس کرونا هم با بیماری‌های عدیده‌ای از جمله زخم‌های باز و بیماری‌های پوستی دست به گریبان بودند، آیا می‌توان از آنها توقع داشت؛ اصول ایمنی مانند استفاده از دستکش را رعایت کنند؟ یا این موضوع می‌تواند برای آن‌ها مهم باشد؟ بیان کرد: بله این درست است، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که به رعایت اصول بهداشتی اهمیت بدهند.وی افزود: باید با مدیر دفتر آسیب‌های کودکان سازمان بهزیستی کشور در این حوزه گفتگویی کنیم. البته وزارت بهداشت برای همه این مسائل پیش‌بینی داشته است. البته خط مقدم وزارت بهداشت، امروز مراکز درمانی است، اما دیدبانی جامعه نیز جزو وظایف و مقولات مورد توجه وزارت بهداشت در این شرایط است.