کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

شهر را تعطیل کردندکارگران همچنان مشغول کارند

24 اسفند 1398 ساعت 10:05

گروه اقتصادی: حدود 4 هفته از آغاز شیوع کرونا در ایران می‌گذرد و در این شرایط بسیاری از کسب‌وکارها تحت تاثیر این ویروس عملاً تعطیل شده‌اند. از سوی دیگر بر اساس دستورالعمل استانداری فارس 40 درصد ادارات و بسیاری از کسبه و صنوف نیز تعطیل شده‌اند و شورا و شهرداری شیراز نیز مترو را تعطیل و فعالیت اتوبوس‌های درون‌شهری را لغو کرده‌اند. اما کارگران همچنان مشغول کارند.


به گزارش ایلنا، در این شرایط تکلیف کارگرانی که ناچار به حضور در محل کار هستند، نامشخص است. از یک سو کارفرماها اجازه مرخصی و تعطیلی را به آنها نمی‌دهند و از سوی دیگر کارگران صنایع تعطیل‌شده بدون دریافت مستمری و حقوق بیکاری، بلاتکلیف مانده‌اند.
نگاه مسئولان به کارگران و کارمندان یکسان نیست
در همین راستا عضو شورای عالی کار استان فارس با بیان اینکه در موضوع شیوع بیماری کرونا نگاه مسئولان به کارگران و کارمندان یکسان نیست، گفت: در حال حاضر بسیاری از کارفرماها با تعطیل کردن کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و به صورت اجباری، بدون هیچ حمایتی کارگران را به خانه فرستاده‌اند.مهرزاد مویدی  با اشاره به اینکه در شرایط فعلی کارگران بلاتکلیف اند، افزود: اگرچه مقرر شده که کارگران در این مدت از بیمه بیکاری استفاده کنند اما تا این لحظه هیچ خبری از دریافت بیمه بیکاری نیست و هیچ تحول جدیدی مبنی بر دریافت بیمه بیکاری توسط کارگران اتفاق نیفتاده است.
بیشترین زیان کرونا به قشر کارگر وارد شد
عضو شورای عالی کار با بیان اینکه شیوع بیماری کرونا سبب شده که کارگران واحدهای تولیدی با مشکلات عدیده‌ای مواجه شوند، ادامه داد: اتفاقات روزهای گذشته و شیوع بیماری کرونا سبب شده که کارگران و افرادی که در مغازه‌ها و مشاغل کوچک مانند رستوران‌ها کار می‌کنند به صورت کامل بیکار شوند.مویدی در ادامه با اشاره به اینکه کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی عده‌ای از کارگران را که ناقل بیماری بودند، نمی‌پذیرند بیان کرد: در شرایط فعلی بیشترین زیان در بازار کار و واحدهای تولیدی به کارگران وارد شده است. مهرزادمویدی در ادامه با اشاره به اینکه در شرایط فعلی کارفرماها هم از کارگران حمایت نمی‌کنند، ادامه داد: بلاتکلیفی کارفرماها و نداشتن پشتوانه مالی و ابهام در وضعیت اقتصادی باعث شده که کارفرماها هم نتوانند آن طور که باید و شاید از کارگران و این قشر آسیب پذیر حمایت کنند.وی افزود: بی شک در شرایط فعلی کارگران هم انتظار کمک از کارفرماها را ندارند و تنها دولت می‌تواند به یاری کارگران بشتابد.
ماده 15 قانون کار عملیاتی شود
عضو شورای عالی کار در ادامه با اشاره به اینکه عملیاتی کردن ماده 15 قانون کار در شرایط فعلی می‌تواند از افرادی که به واسطه شیوع بیماری کرونا بیکار شده‌اند در قالب پرداخت بیماری بیکاری حمایت کند، ادامه داد: اما هنوز برای جامعه کارگری این موضوع جای سئوال دارد چرا هنوز این اتفاق نیفتاده است؛ چرا که کارگران در حال حاضر اصلاً شرایط خوب و مطلوبی ندارند.مویدی با اشاره به اینکه هنوز آمار دقیقی از تعداد بیکاری کارگران در این روزها ارائه نشده است، ادامه داد: بی‌شک سال آینده آمار پرداخت بیمه بیکاری در این ماه می‌تواند حقایق بسیاری را آشکار کند.
کارگران زیادی در یک ماه اخیر اخراج شده‌اند
عضو شورای عالی کار در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از کارگران از ثبت نام برای بیمه بیکاری ترس دارند، ادامه داد: چرا که در این شرایط اعلام می‌شود که شهروندان به سازمان‌ها و ادارات مراجعه نکنند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد اخراجی کارگران بسیار افزایش داشته است، ادامه داد: تعدادی دیگری از کارگران هم به دلیل ترس از ابتلا به کرونا به صورت اجبار دست از کار کشیده‌اند.عضو شورای عالی کار در ادامه با اشاره به اینکه نگاهی که مسئولان در حال حاضر به کارگران دارند بسیار تعجب آور است، افزود: در حال حاضر به صورت میانگین هزاران نفر در کارخانجات استان فارس در کنار یکدیگر فعالیت می‌کنند و از یک سالن و امکانات استفاده می‌کنند چرا باید در محیط‌های کار حاضر شوند اما در نقطه مقابل بعضی از سازمان‌ها و ارگان‌ها اقدام به تعطیلی مترو و اتوبوس‌های شهری می‌کنند؟
تعطیلی ناوگان حمل‌ونقل کارگران را با مشکل مواجه می‌کند
مویدی در ادامه با بیان اینکه تعطیلی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر در شرایط فعلی کارگران را با مشکل مواجه می‌کند، ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از کارگران در کارخانه‌هایی کار می‌کنند که حدود یک ساعت با شهر شیراز فاصله دارند و آنها مجبورند به ناچار از حمل و نقل عمومی استفاده کنند.وی ادامه داد: جای تعجب است افرادی که اقدام به تعطیلی مترو و اتوبوس و حمل و نقل عمومی شهر می‌کنند چرا تصمیم مناسبی جهت سرویس کارگران اتخاذ نمی‌کنند.
خیر عمومی شهر در کاهش فعالیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی است
از سوی دیگر سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز نیز  با اشاره به بند 18 ماده 20 قانون شوراهای اسلامی که بهداشت عمومی شهروندان را برعهده شورا گذاشته است، گفت: خیر عمومی شهر در تعطیل‌کردن و کاهش فعالیت مترو و اتوبوس‌های درون‌شهری است.سعید نظری با بیان اینکه خطری که در حال حاضر اتوبوس‌های درون‌شهری و مترو شهروندان، کارمندان و کارگران را تهدید می‌کند، قابل ریسک‌کردن نیست، افزود: از این رو شورای شهر نمی‌تواند سلامت شهروندان در در معرض این ریسک قرار دهد.نظری با اشاره به اینکه در حال حاضر 40 درصد پرسنل ادارات فارس در شرایط دورکاری هستند و حدود 10 درصد از افراد در معرض خطر نیز در مرخصی قرار دارند، خاطرنشان کرد: حمل‌ونقل اتوبوس‌های درون‌شهری نیز به صورت کامل تعطیل نشده است و در حالت نیمه‌تعطیل قرار دارد.
تاکسی‌های درون‌شهری حمایت می‌شوند
سخنگوی شورای شهر شیراز با تأکید بر اینکه بر اساس پیش‌بینی‌ها پیک ابتلای شهروندان شیرازی در دو هفته پیش‌رو خواهد بود، افزود: یکی از مراکز احتمالی انتقال کرونا نیز همین وسایل حمل‌ونقل عمومی هستند و از همین رو شورای شهر ناچار است که برای حفظ سلامت شهروندان فعالیت این ناوگان را برای مدتی کوتاه کاهش دهد.سعید نظری سپس با بیان اینکه احتمالاً در روزهای آینده به تاکسی‌های سطح شهر از طرف شهرداری و شورای شهر یارانه‌ای تعلق بگیرد، خاطرنشان کرد: این اقدام برای حمایت از تاکسی‌ها در ارائه خدمات حمل‌ونقل عمومی به شهروندان است.نظری در پایان با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم تا شهر شیراز را سالم نگه داریم، یادآور شد: همه شهروندان نیز باید در حفظ سلامت خود و شهر همکاری کنند تا بتوانیم فضای شهر را سالم و پاک نگه داریم.


کد مطلب: 204916

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/204916/شهر-تعطیل-کردندکارگران-همچنان-مشغول-کارند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir