به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۲۴ ساعت ۱۳:۰۵
کد مطلب : ۲۰۴۹۱۸

اثرات اقتصادی کرونا تا ماه‌ها ادامه پیدا می‌کند

گروه اقتصادی: یک نماینده مجلس گفت: مساله کرونا با یک مدیریت جامع و هماهنگ و هدفمند اعمال می شود و دغدغه ها در حال کاهش یافتن است
اثرات اقتصادی کرونا تا ماه‌ها ادامه پیدا می‌کند
به گزارش ایلنا، محمدابراهیم رضایی  درباره شیوع ویروس کرونا در کشور گفت: کرونا یک ویروس نو با ویژگی‌های خاص خود بود که کلا هیچ کشوری در جهان آمادگی مقابله و مدیریت آن را نداشت. کشور ما هم تحت تاثیر این وضعیت بود. مدیران ما با جدیت در حال تلاش هستند و قرائن و شواهد نشان می‌دهد دارند به مدیریت مسلط می‌شوند.عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: باتوجه به اعمال مدیریت بر روند گسترش درمان و همچنین با همراهی و همکاری که مردم انجام می‌دهند روز به روز شرایطمان بهتر می‌شود. این مساله با یک مدیریت جامع و هماهنگ و هدفمند اعمال می‌شود و دغدغه‌ها در حال کاهش یافتن است و اثراتش این است که امروز تحرک مردم در تهران نسبت به چند روز گذشته بیشتر شده و با اطمینان بهتری فعالیت‌های روزمره خود را انجام می‌دهند.نماینده مردم خمین تاکید کرد: اطمینانی که در حال ایجاد شدن است یک پیام نویدبخش است. از طرف دیگر حوزه تخصصی در حال کار کردن است و گفته شده داروهای جدیدی را آزمایش   کردند که این دستاوردها هم می‌تواند برای درمان در کشور و هم برای کل جهان و سایر کشورها دستاوردهای خوبی به ارمغان بیاورد. به هر حال روند قابل قبولی است و به نظرم به زودی انیبحران حل می‌شود.نماینده مجلس دهم درباره موضوع قرنطینه کردن برخی شهرهای آلوده نیز گفت: به صورت عمومی نمی‌توان جامعه را قرنطینه کرد. همین که مردم خودشان رعایت می کنند و تک تک افراد احساس می‌کنند باید در این فرایند ایفای نقش کنند به نظرم اثراتش خوب است. افرادی که آزمایش‌شان مثبت است در یک محیط قرار می‌گیرند که درمانشان به طور ویژه انجام شود. به نظرم دغدغه‌ها روز به روز کاهش پیدا می‌کند و شاید ظرف مدت یک هفته یا ده روز آینده بتوان گفت شرایط‌مان در کشور عوض شود. 

رضایی درباره تاثیرات سوء این بیماری بر اقتصاد کشور نیز گفت: اثرات اقتصادیش در کل دنیا اثرات جدی و فوق العاده سنگینی است. در کشور خودمان هم، چه در حوزه تجارت بین المللی و چه در حوزه کسب و کار داخلی اثرات جدی گذاشته و بسیاری از تولید کننده‌ها و حتی مغازه‌دارها دچار بحران و مشکل شدند به خصوص آنهایی که این ایام بهارِ فروششان بود امسال همه با ناکامی مواجه شدند. چه در حوزه اقتصاد خرد و چه در حوزه اقتصاد کلان این ویروس عمق زیادی داشت و خسارتش سنگین است که باید در سطح ملی تدابیر ویژه‌ای اندیشید و دولت به کسانی که آسیب دیدند و ممکن است از پا در آیند به طور ویژه کمک کند.وی ادامه داد: باید همه دست به دست هم دهند تا آنهایی که امروز آسیب می‌بینند به طور ویژه دیده شوند و مورد حمایت قرار گیرند. امروز حقیقتا کل نظام چه قوه قضاییه، چه قوه مجریه و چه قوه مقننه باید هماهنگ شوند و این توانایی وجود دارد تا چرخه اقتصاد آنهایی که آسیب جدی دیدند مورد حمایت قرار گیرد و از حمایت‌های همه جانبه احساس دلگرمی کنند. در دولت هم یک تصمیم شجاعانه نیاز است.عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا تاثیرات اقتصادی این بیماری به سال آینده نیز کشیده خواهد شد؟ گفت: وقتی چرخه اقتصاد و تولید یک لحظه دچار توقف شود اثراتش تا ماه‌ها ادامه پیدا می‌کند و این نیست که اگر پنج روز تعطیل شد حتما اثراتش همان پنج روز خود را نشان دهد. بدهی‌هایی که دارند، تسهیلاتی که گرفتند، حقوق‌هایی که باید بدهند و هزینه‌هایی که تامین نشده اثراتش زیاد است.رضایی گفت: کسانی که بدهی‌های جدی داشتند و نتوانستند به موقع قسط‌هایشان را بدهند اگر نظام بانکی با آنها همراهی نکند ممکن است بعضی از آنان دچار نابودی کامل شوند. حمایت‌های جدی نیاز است و دولت الان باید فکر عمیق‌تری در حمایت از چرخه تولید به خصوص کارخانه‌هایی که امروز تولید می‌کنند و تولیدشان دچار بحران شده و نیاز جدی‌تری دارند، داشته باشد.