به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۲۴ ساعت ۱۳:۲۴
کد مطلب : ۲۰۴۹۸۴

جنگ با ویروس کرونا در نانوایی‌ها

گروه جامعه: همزمان با افزایش نگرانی‌ها نسبت به شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور، بحث رعایت توصیه‌های بهداشتی در زمینه‌های مختلف از جمله مواد غذایی مهم‌تر از روزهای عادی شده، این توصیه‌ها به‌ویژه در مورد نان که قوت غالب مردم بوده، بسیار بیشتر شده است.
جنگ با ویروس کرونا در نانوایی‌ها
به گزارش ایسنا، کارشناسان به طور مداوم اعلام می‌کنند که نان یکی از راه‌های انتقال غیر محسوس ویروس کرونا به داخل منزل است و همواره توصیه‌های مختلفی برای جلوگیری از این انتقال هم به مردم و هم به نانوایی‌ها می‌شود.از جمله اقداماتی که اتاق اصناف و اتحادیه نانوایان مشهد، خراسان رضوی به منظور رعایت نکات بهداشتی در نانوایی‌ها انجام می‌دهند، توزیع پوستر اطلاع‌رسانی و مواد ضد عفونی‌کننده با قیمت ارزان‌تر در نانوایی‌ها است.بازرسان آنها نیز از جمله افرادی هستند که قصد دارند با سرکشی به نانوایی‌ها علاوه بر گوشزد کردن نکات بهداشتی توصیه شده، از وضعیت رعایت این نکات نیز مطلع شوند. این بازرسان به دنبال شناسایی نانوایی‌هایی هستند که بهداشت را رعایت نمی‌کنند و به عبارتی با جان مردم بازی می‌کنند.
ماسک در هیچ نانوایی استفاده نمی‌شود
بازرسان در مراجعه‌های قبلی خود به نانوایی‌ها اعلام کرده بودند که حتما باید ماسک و دستکش داشته باشند، اما به دلیل کمبود این دو قلم، در هیچ کدام از نانوایی‌ها از ماسک استفاده نشده بود و تنها پاچال‌دار برای دریافت پول از دستکش استفاده می‌کرد.با وجود این‌که توصیه‌هایی برای استفاده از کارت بانکی در نانوایی‌ها شده، اما همچنان شاهد استفاده اکثر مردم از پول نقد برای خرید نان بودیم که همین کار می‌تواند عامل خطرناکی برای انتقال ویروس باشد.خبرنگار ما همراه با بازرسان اتاق اصناف و بازرس اتحادیه صنف نانوایان راهی محله گلشهر شد تا از وضعیت بهداشتی نانوایی‌هایی که این روزها فروش بیشتری داشته و بیشتر با مردم سروکار دارند، اطلاع پیدا کند.
نانوایی‌ها شلوغ و آرد کم شده است
دراین بازدید با خدایی، عضو کمیسیون بازرسی اتحادیه صنف نانوایان مشهد همراه بودیم که وی در این مسیر  می‌گوید: ما در ۴ روز با ۱۰ بازرس، ۲ هزار پوستر اطلاع‌رسانی پخش کردیم که گام بزرگی بود. این پوستر با همکاری اتحادیه صنف نانوایان و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تهیه شده است.وی ادامه می‌دهد: چند روزی است در حال توزیع مواد ضد عفونی‌کننده هستیم. قیمت مصوب ۴ لیتری این محلول ۱۵۵ هزار تومان بوده، در حالی که در بازار حدود ۴۸۰ هزار تومان است. این محلول‌ها متعلق به اتاق اصناف است.خدایی بیان می‌کند: ما ابتدا اطلاع‌رسانی کردیم و پروتکلی که بهداشت به ما گفته بود را به اطلاع نانوایی‌ها رساندیم، اکنون نیز بازدید می‌کنیم تا بررسی کنیم که این نکات را رعایت کردند یا نه. بازرسان ما اکثرا افراد شناخته شده و باسوادی هستند که می‌توانند صحبت کرده و مطلب را به نانوایان برسانند.وی اضافه می‌کند: ما مشکل خاصی نداشتیم، اما یک مشکل وجود دارد و این‌که چون کارفرما در مغازه حضور ندارد و ما بیشتر با کارگر سروکار داریم، ممکن است توصیه‌ها را پشت گوش بندازند، بنابراین باید تذکرات دو، سه برابر شود. اکثر نانواها رعایت می‌کنند، اما در دو روز گذشته سه مورد را به دلیل رعایت نکردن مسائل بهداشتی پلمب کردیم. هر کدام از نانوایی‌ها هم که رعایت نکنند پلمب می‌کنیم.
استفاده ۸۰ درصد مردم از کارت بانکی به جای پول
خدایی خاطر نشان می‌کند: اتحادیه پویش «نه به پول نقد» را به تازگی شروع کرده که زمانبر است تا جا بیفتد، اما وضعیت بهتر شده و حدود ۸۰ درصد مردم از کارت بانکی استفاده می‌کنند.وی عنوان می‌کند: بعد از کرونا، فروش رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها به صفر رسیده و اکثر مردم به نانوایی‌ها روی آورده‌اند، بنابراین نانوایی‌ها شلوغ شده است. نانوایی که تا ۱۲ شب نان داشته، الان بعدازظهر تعطیل می‌کند. یکی از مشکلات این است که آرد کم شده و حتما باید تامین کنیم.وارد اولین نانوایی که شدیم، روی دیوارهای آن کاغذهایی با این مضامین بهداشتی نصب شده بود که «از کارتخوان استفاده کنید» و «نان را پیش از مصرف گرم کنید».این نانوایی تقریبا نکات بهداشتی را رعایت کرده بود، مواد ضد عفونی داشت، یک کارگر نان می‌داد و کارگر دیگر پول دریافت می‌کرد و قرار ندادن نان در مقابل مشتری که یکی از توصیه‌های بازرسان بود را نیز رعایت کرده بود.صاحب نانوایی حتی برای دریافت پول به دنبال خرید انبر بود تا پول توسط انبر از مشتریان دریافت کند. یکی از توصیه‌های بازرسان به نانوا این بود که بین خود و مشتری ۱.۵ متر فاصله ایجاد کند.
کارتخوان نداریم، پلمب کنید
نانوایی بعدی با وجود این‌که مشتری بسیاری داشت، اما تقریبا هیچ کدام از نکات بهداشتی را رعایت نکرده و حتی برای رعایت این نکات به مردم نیز اطلاع‌رسانی نکرده بود. صف طولانی از مشتریان در مغازه مشاهده می‌شد که همه برای خرید نان پول پرداخت می‌کردند و پاچال‌دار هم نان می‌داد و هم پول می‌گرفت.این نانوایی بدون کارتخوان بود و هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی بهداشتی در نانوایی نداشت و حتی پوستر اتحادیه را نیز نصب نکرده بود. وقتی بازرسان نداشتن کارتخوان را به صاحب نانوایی گوشزد کردند، با داد و فریاد گفت که پخت سالم می‌کنیم، مسائل بهداشتی را هم رعایت کردیم، کارتخوان هم نداشتیم که نداشتیم، وقتی بانک دستگاه کارتخوان نمی‌دهد، چکار کنیم؟ سه دفعه درخواست دادیم. پلمب کنید، پلمب کنید.در این بین که بازرسان به دنبال گوشزد کردن رعایت مسائل بهداشتی برای حفظ سلامتی مردم بودند، برخی از مردم اعلام می‌‎کردند که کیفیت نان این نانوایی خوب است، سخت نگیرید. به ملت سخت نگیرید که مردم یک لقمه نان داشته باشند.در این نانوایی کارت بهداشت هم در مغازه وجود نداشت و پخت آن نیز طبق نرخنامه نبود. به دلیل این مسائل و رعایت نکردن نکات بهداشتی، بازرس اتحادیه اعلام کرد که به رئیس اتحادیه صنف نانوایان اطلاع داده و احتمالا این واحد پلمب خواهد شد.
استفاده از فنس برای خنک کردن و قرار دادن نان جلوی مشتری، ممنوع است 
در نانوایی بعدی با وجود رعایت نکات بهداشتی، اما آنچه بیش از همه نگران‌کننده به نظر می‌رسید، قرار دادن نان جلوی دست مشتری بود که با تذکر بازرسان نان را از محل برداشت، همچنین قرار شد فنسی که برای خنک کردن نان روبروی مغازه قرار داده شده را نیز جمع کند.به این واحد توصیه شد که کارتخوان را جلوی در نانوایی بگذارد تا خود مردم کارت بکشند یا یک کارگر اضافه کند تا در طول این مدت این کار را انجام دهد.آخرین نانوایی تنها نانوایی بود که تقریبا تمام نکات بهداشتی را رعایت کرده بود، در مغازه بسته و روی شیشه نوشته شده بود که بنا به دستور بهداشت ورود افراد متفرقه به نانوایی ممنوع است، بنابراین از پشت شیشه نان را به مردم تحویل می‌داد. یک کارتخوان برای خودش داشت که اگر کسی نمی‌توانست، وی کارت بکشد و یک کارتخوان سیار هم برای سایر مردم داشت.با وجود این‌که نانوایی‌ها تقریبا نکات بهداشتی را رعایت کرده بودند، اما همچنان عدم رعایت برخی نکات به چشم می‌خورد که این نشان می‌دهد نانوایی‌ها بیش از هر صنف دیگری نیازمند بازرسی‌های فراوان هستند.مردم نیز چندان نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کردند و به جای استفاده از کارتخوان، برای خرید نان از پول استفاده کرده و با همان دست نیز نان را دریافت می‌کردند، بنابراین علاوه بر نظارت بر نانوایی‌ها، باید اطلاع‌رسانی به مردم نیز بیش از پیش شود.