به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۴۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۲۴ ساعت ۲۲:۲۱
کد مطلب : ۲۰۵۰۵۰
پوتین و سودای "رئیس جمهوری ابدی"

حکمرانی مادام‌العمر پوتین بر روسیه هموار شد!

پوتین در نشست پارلمان روسیه پس از تصویب تغییر قانون اساسی
پوتین در نشست پارلمان روسیه پس از تصویب تغییر قانون اساسی
گروه بین‌الملل: ولادیمیر پوتین مصوبه مورد مناقشه پارلمان روسیه که به او امکان می‌دهد دو دوره بیشتر رئیس جمهور باشد را امضاء کرد. مطابق مصوبه اصلاح قانون اساسی، پوتین می‌تواند تا ۸۴ سالگی رئیس جمهوری روسیه بماند.

به گزارش دویچه‌وله، پیش‌نویس تغییر قانون اساسی روسیه که چند روز پیش در پارلمان (دوما) تصویب شده بود به امضای ولادیمیر پوتین رسید و روز شنبه ۲۴ اسفند (۱۴ مارس) در مسکو منتشر شد. دادگاه قانون اساسی روسیه باید طی یک هفته درباره این مصوبه تصمیم‌گیری کند، و در صورت تأیید آن، که قطعی به نظر می‌رسد، همه‌پرسی درباره قانون اساسی جدید ۲۲ ماه آوریل برگزار خواهد شد. به گزارش خبرگزاری آلمان، پارلمان و شورای ملی فدراسیون روسیه با شتاب زیاد تغییرات در قانون اساسی را طی یک هفته به تصویب رساندند. با این تغییرات نه تنها حیطه اختیارات رئیس جمهوری به مراتب گسترده‌تر از پیش می‌شود، ولادیمیر پوتین نیز امکان می‌یابد در سال ۲۰۲۴ و پس از پایان دومین دوره ریاست جمهوری بار دیگر برای نشستن بر این مسند کاندید شود. پوتین سه‌شنبه ۲۰ اسفند با حضور در نشست دوما ادعا کرد که همچنان با رفع محدودیت ریاست جمهوری برای دو دوره مخالف است اما "نیاز کشور به ثبات و امنیت" و اصرار دیگران او را قانع کرده که بار دیگر نامزد ریاست جمهوری شود.

پوتین و سودای "رئیس جمهوری ابدی"
کنستانتین اگرت، گزارشگر دویچه‌وله در روسیه، معتقد است ولادیمیر پوتین سودای "ریاست جمهوری ابدی" را در سر دارد و پیش از این نیز با پایان دو دوره ریاست جمهوری با ترفندی عملا قدرت خود را حفظ کرد. پوتین در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ دو دوره رئیس جمهور بود و با پایان این دوره بدون نقض محدودیت دو دوره ریاست جمهوری با ترفند سپردن این سمت به دمیتری مدودف، چهار سال به عنوان نخست‌وزیر در قدرت باقی ماند و در سال ۲۰۱۲ که با تغییر قانون اساسی دوره ریاست جمهوری شش سال شده بود دوباره به کاخ کرملین بازگشت.

در تغییرات قانون اساسی که قرار است به همه‌پرسی گذاشته شود همچنان محدودیت دو دوره برای ریاست جمهوری حفظ شده اما یکی از هواداران سرسخت پوتین با ترفند تازه‌ای زمینه ادامه کار او به عنوان رئیس جمهوری را فراهم کرد. والنتینا ترشکووا، نماینده دوما و معاون حزب "روسیه متحد"، که به عنوان نخستین زن فضانورد در دوران شوروی سابق از محبوبیت و اعتبار ملی برخوردار است، پیشنهاد کرد با تصویب قانون اساسی جدید دوره‌های قبلی ریاست جمهوری پوتین "صفر" محاسبه شود. این پیشنهاد با موافقت اکثریت اعضای پارلمان تصویب شد. به این ترتیب ولادیمیر پوتین پس از دوره دوم ریاست جمهوری شش ساله که ۲۰۲۴ خاتمه می‌یابد می‌تواند برای دو دوره دیگر رئیس جمهوری روسیه باقی بماند.
 
پوتین از دو دهه پیش قدرت را در روسیه در دست دارد. او که اکنون ۶۷ سال دارد می‌تواند با پیروزی در دو انتخابات آینده تا سال ۲۰۳۶ و تا سن ۸۴ سالگی حاکم بلامنازع روسیه باقی بماند. فراهم شدن زمینه ادامه ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین برای دو دوره دیگر با واکنش مخالفت‌آمیز منتقدان و گروه‌های اپوزیسیون روبرو شده است. با این همه ناظران معتقدند هیچ تردید جدی در موافقت دادگاه قانون اساسی و اکثریت شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی با تغییرات قانون اساسی وجود ندارد و اگر شیوع ویروس جدید کرونا رای‌گیری در روز ۲۲ آوریل را به تاخیر نیندازد، روسیه از ماه آینده دارای یک قانون اساسی جدید خواهد بود.
 
برچسب ها: ولادیمیر پوتین