کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رقابت نفس گیر مسمومیت الکلی با کرونا!

روزنامه خراسان , 26 اسفند 1398 ساعت 9:09

گروه حوادث: به نظر می رسد با افزایش شمار جان باختگان و افراد بستری به خاطر مسمومیت الکلی در کمال تعجب رقابت تنگاتنگی میان این مسئله و ویروس کرونا در کشور وجود دارد


پس از موج  مسمومیت الکلی در خوزستان که شمار قربانیان آن تا دیروز به 51 نفر و 620 بستری  رسیده است، از شیراز نیز خبر می رسد که 31 نفر جان خود را به این دلیل ازدست داده اند. در اردبیل نیز این تعداد به 19 نفر رسیده است. پیشتر نیز آمار هایی از12 کشته در  مازندران  ، 7 نفر در کرج  و 6 کشته در کردستان  منتشر شده بود . محمدجواد مرادیان رئیس اورژانس فارس روز یک شنبه در گفت وگو با ایرنا  از مسمومیت ۲۶۴ نفر با الکل صنعتی و مسموم و غیر استاندارد در استان فارس خبر داد و اظهارکرد: از این تعداد متاسفانه ۳۱ نفر فوت کرده اند.رئیس اورژانس فارس افزود: ۱۶۹ نفر از مراجعه کنندگان متعلق به شیراز بودند که ۲۵ نفر جان خود را از دست دادند و یک نفر نیز در یکی از شهرستان های فارس جان خود را از دست داده است.وی با بیان این که جان باختگان سوءمصرف الکل از بیماری کرونا پیشی گرفته اند، از مردم تقاضا کرد  به شایعات توجه نکنند و جان خود را به خطر نیندازند.مرادیان  با بیان این که  مردم و به ویژه جوانان به تبلیغات دروغین فضای مجازی که اغلب هم بدون پشتوانه علمی است، توجه نکنند افزود :با توجه به این که ویروس از طریق سیستم تنفسی وارد بدن می‌شود مصرف الکل هیچ تاثیری در پیشگیری و درمان کرونا ندارد. بهترین راهکار برای مقابله با این ویروس،  قرنطینه کردن و در خانه ماندن و نیز رعایت مسائل بهداشتی است.
19 نفر در اردبیل جان باختند 
در همین حال به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، تاکنون ۱۸۰ نفر در استان در پی مصرف الکل  و مسمومیت به بیمارستان مراجعه کرده‌اند و ۷۹ نفر از این تعداد در بخش‌های ویژه ، دیالیز و اعصاب تحت مراقبت هستند که متاسفانه تا دیروز 19 نفر جان خود را ازدست دادند .همچنین تعدادی از این بیماران هوشیاری خود را از دست داده اند و هم‌اکنون در کما هستند و تعدادی نیز بینایی خود را از دست داده‌اند.اغلب این افراد با تصور این که مصرف الکل از ابتلا به بیماری کرونا جلوگیری می‌کند، اقدام  به مصرف خوراکی آن کرده‌اند.بررسی پلیس اطلاعات و امنیت نشان می‌دهد که عده‌ای سودجو با استفاده از وایتکس و مواد شوینده، رنگ زرد الکل صنعتی را به رنگ سفید تبدیل کرده و به عنوان الکل طبی و فراورده دارویی فروخته‌اند.

علایم بین 6 تا 12 ساعت بعد از مصرف بروز می کند 
همزمان رئیس بیمارستان سینای تبریز  نیز گفت: با شیوع بیماری کرونا در کشور از ابتدای اسفند ماه تاکنون ۱۲ نفر بر اثر مسمومیت با الکل صنعتی (متانول) در تبریز جان خود را از دست داده‌اند و هم اکنون ۱۶ نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند.وی با اشاره به این که علایم مسمومیت با الکل در حدود ۶ تا ۱۲ ساعت بعد از مصرف بروز می کند، گفت: اگر افراد با شروع علایم گوارشی و چشمی همچون تهوع، استفراغ و تاری دید به مراکز درمانی مراجعه کنند قابل درمان است، ولی اگر دیرتر و در وضعیت کما مراجعه شود، معمولا قابل درمان نیست.
فوتی‌های خوزستان به ۵۱ نفر رسید
 در این میان مسمومیت الکلی که از 16 اسفند  در خوزستان آغاز شده بود،  به گفته  سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور  با فوت  دو نفر دیگر در سه روز  گذشته تعداد قربانیان را به ۵۱ نفر رسانده است.
 دکتر علی احسان پور با بیان این که مرگ و میر ناشی از این مشروبات در خوزستان 8 درصد است  افزود: از ۶۲۰ نفری که از زمان وقوع این مشکل به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند هم اکنون ۳۶ نفر در بیمارستان درحال درمان هستند که ۱۲ نفر از آن ها در بخش مراقبت های ویژه بستری شده اند.فرهاد ابول‌نژادیان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، میانگین سنی افراد مسموم شده با مشروبات را در خوزستان، ۳۴ سال اعلام کرده  که کم سن‌ترین فوتی‌ها ۱۵ ساله و مسن‌ترین آن ها ۷۲ ساله بوده اند.
جلوگیری از توزیع 30 هزار لیتر مشروبات تقلبی 
علی بیرانوند معاون دادستان اهواز نیز از شناسایی و بازداشت ۲۷ نفر تاکنون در زمینه مشروبات الکلی تقلبی خبر داد و گفت:تمام عوامل تهیه و توزیع الکل سمی به لحاظ علم و آگاهی آن ها از کشنده بودن الکل متانول با عنوان ارتکاب قتل عمد مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.به گفته وی، از توزیع حدود ۳۰ هزار لیتر الکل سمی بین مصرف کنندگان جلوگیری شده است. همچنین چند متهم دیگر که نقش اصلی در این موضوع دارند نیز شناسایی شده اند و تحت تعقیب هستند که به زودی دستگیر خواهند شد.


کد مطلب: 205248

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/205248/رقابت-نفس-گیر-مسمومیت-الکلی-کرونا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir