به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۲۶ ساعت ۱۱:۳۲
کد مطلب : ۲۰۵۲۹۶

گرداب سقوط نفت عمیقتر شد

گروه اقتصادی: قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه پس از این که کاهش اضطراری نرخ‌های بهره آمریکا نتوانست بازارهای مالی وحشت زده از شیوع سریع اپیدمی کرونا را آرام کند، به روند نزولی اخیر خود ادامه داد.
گرداب سقوط نفت عمیقتر شد
به گزارش ایسنا، بهای معاملات آتی نفت برنت یک دلار و ۱۳ سنت کاهش یافت و به ۳۲ دلار و ۷۲ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت برنت هفته گذشته ۲۵ درصد سقوط کرده بود که بزرگترین کاهش هفتگی از سال ۲۰۰۸ بود. قیمت ماه آتی در سطح ۳۵ دلار و ۸۴ سنت گشوده شد اما فورا به ۳۱ دلار و ۶۳ سنت سقوط کرد.بهای معاملات آتی نفت آمریکا با ۷۲ سنت کاهش، به ۳۱ دلار و یک سنت در هر بشکه رسید در حالی که ابتدای معاملات با وجود قول دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، به پایین ۳۰ دلار سقوط کرده بود.بانک مرکزی آمریکا با هدف کاستن از تنشها در بازارهای مالی، روز یکشنبه نرخهای بهره را برای دومین بار در ماه میلادی جاری به صورت اضطراری کاهش داد و اعلام کرد برنامه خرید اوراق قرضه حداقل به ارزش ۷۰۰ میلیارد دلار را در هفته های آینده آغاز خواهد کرد.قیمتهای نفت از سوی هر دو بخش عرضه و تقاضا تحت فشار شدیدی قرار گرفته اند: از یک سو نگرانیهای مستمر نسبت به اپیدمی کرونا خرید نفت را کاهش داده و از سوی دیگر افزایش تولید کشورهایی مانند عربستان سعودی و امارات نگرانیها نسبت به اشباع عرضه در بازار را تشدید کرده است.مذاکرات اوپک و روسیه در مذاکرات اوایل ماه جاری در وین در خصوص تمدید توافق کاهش تولید به نتیجه نرسیدند.سلنا لینگ، اقتصاددان بانک OCBC اظهار کرد: بازیگران بازار نسبت به این که سیاستهای تسهیل پولی و تزریق نقدینگی بحران سلامت را حل خواهد کرد، متقاعد نشده اند.
با وجود افت شدید قیمتهای نفت و گاز طبیعی در هفته گذشته، گزارش روز جمعه شرکت بیکرهیوز نشان داد شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا هفته گذشته برای دومین هفته متوالی رشد کرده و به بالاترین سطح از دسامبر رسیده است. اما انتظار می رود با اقدام تولیدکنندگان در کاهش هزینه و فعالیت حفاری، شمار دکلها هم کاهش پیدا کند.بر اساس گزارش رویترز، کاهش اختلاف قیمت میان نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت به پایینترین حد از سال ۲۰۱۶، توان رقابت نفت آمریکا در بازارهای بین المللی را تضعیف می کند. منابع آگاه اظهار کرده اند صادرات نفت آمریکا در ماههای آوریل و مه به میزان یک میلیون بشکه در روز کاهش پیدا خواهد کرد.