به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۳۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۲۶ ساعت ۱۴:۲۵
کد مطلب : ۲۰۵۳۳۳
دانشگاه علوم پزشکی مازندران:

دیگر آمار مبتلایان به کرونا را منتشر نمی‌کنیم!

گروه جامعه: دانشگاه علوم پزشکی مازندران با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که از این به بعد آمار مربوط به مبتلایان به ویروس کرونا را منتشر نمی‌کند!
دیگر آمار مبتلایان به کرونا را منتشر نمی‌کنیم!
در اطلاعیه این دانشگاه آمده‌ است که این تصمیم «به منظور پرهیز از انتشار اطلاعات متناقض در خصوص ارائه آمار بیماران مبتلا به کرونا و تلفات این ویروس و جلوگیری از تشویش اذهان عمومی» گرفته شده‌است.
به گزارش خبرگزاری ایلنا، در اطلاعیه این دانشگاه که یک‌شنبه ۲۵ اسفند منتشر شده، آمده‌است که این تصمیم توسط قرارگاه مبارزه با بیماری کرونا استان مازندران گرفته شده و «برای علت این تصمیم‌گیری ستاد استانی مقابله با کرونا به پروتکل سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت جمهوری اسلامی استناد کرده‌است.» استناد این قرارگاه به پروتکل سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت جمهوری اسلامی در حالی است که در همین روز دو دانشگاه علوم پزشکی اهواز و تبریز آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در استان‌های خود را اعلام کردند.

به گزارش ایلنا، علی احسان‌پور، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از ۳۲ مورد جدید ابتلا به کروناویروس طی ۲۴ ساعت گذشته در استان خوزستان خبر داد. همچنین به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمدحسین صومی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام کرد: «از بین ۱۱۷ نفر بستری شده مشکوک به کرونا در مراکز بیمارستانی در شبانه‌روز گذشته، نتیجه آزمایش ۳۵ نفر مثبت اعلام شد تا آمار تعداد مبتلایان به کرونا در استان به ۴۰۹ نفر برسد.» او با ذکر این‌که مجموع تعداد جان‌باختگان این ویروس در استان به ۳۲ نفر رسیده‌است گفت: «طبق اعلام وزارت بهداشت، آذربایجان شرقی در حال نزدیک شدن به استان‌های با آمار بالای کروناست.»
 
دانشگاه علوم پزشکی مازندران در اطلاعیه خود نوشته است که «برای پرهیز از انتشار اطلاعات متناقض، آمار مربوط به کرونا فقط از سوی سخنگوی وزارت بهداشت ارائه خواهد شد» و پیش از این هم جمع زدن آمارهای استانی ارائه‌شده، ازجمله از سوی رادیو فردا، نشانگر آمار بالاتر قربانیان و مبتلایان نسبت به آن‌چیزی است که هرروزه از سوی کیانوش جهان‌پور، سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری اعلام می‌شود. اکنون در بسیاری از کشورهای درگیر با ویروس کرونا، به‌ویژه در اروپا، قرنطینه شدید سراسری در حال انجام است، اما با وجود گسترش شدید این ویروس در ایران حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی، روز یکشنبه با تاکید بر اینکه امروز و حتی در ایام نوروز «چیزی به نام قرنطینه نداریم»، گفت استان‌ها حق تصمیم‌گیری در این مورد را ندارند و مرجع تصمیم‌گیری فقط ستاد ملی کرونا در تهران است. با این وجود اکنون از شهرها و استان‌های مختلف خبرهایی از قرنطینه به گوش می‌رسد.

یک نظرسنجی که از سوی ایسپا «مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران» بین تاریخ‌های ۲۱ تا ۲۵ اسفند انجام داده نشان می‌دهد بیش از ۸۹ درصد مردم ایران موافق قرنطینه شهرهای کانون شیوع کرونا هستند. خبرگزاری ایسنا در این مورد نوشته که در این نظرسنجی بیش از ۷۵ درصد شرکت‌کنندگان «به میزان زیاد و خیلی زیادی نگران ابتلای خود یا اعضای خانواده‌شان به ویروس کرونا» بوده‌اند. علیرضا زالی، رئیس ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در تهران، با ذکر این‌که برخی از مسئولان و شهروندان همه‌گیری کرونا را جدی نگرفته‌اند گفته است که کار از کار گذشته و قرنطینه دیگر تأثیری ندارد. در کشورهای مختلف اکنون جریمه‌های سنگین و حتی زندان برای شهروندانی که قوانین قرنطینه را رعایت نکنند مقرر شده است.

در ایران مقامات جمهوری اسلامی تنها به «درخواست» از مردم بسنده کرده و حسن روحانی، نیز امروز دوشنبه در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا از مردم خواست در خانه‌ها بمانند. کشورهای مختلف اعلام می‌کنند که قرنطینه‌های شدید سراسری برای جلوگیری از هجوم یک‌باره بیماران به مراکز درمانی و درماندگی این مراکز از رسیدگی به این تعداد از بیماران ضروری است. امیرعلی سوادکوهی، رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران در گفت‌وگو با روزنامه همشهری با ذکر این‌که ظرفیت آی‌سی‌یوهای سه بیمارستان تحت مدیریتش تقریباً از بیمارهای کووید-۱۹ تکمیل شده‌اند، هشدار داد که «اگر بیماری پخش شود، تخت آی‌سی‌یوها برای بیماران کافی نیست».
برچسب ها: ویروس کرونا