به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۲۷ ساعت ۱۵:۵۵
کد مطلب : ۲۰۵۵۲۴

مقام سازمان جهانی بهداشت: آمار رسمی ابتلا به کرونا در ایران تنها یک‌پنجم آمار واقعی است

مقام سازمان جهانی بهداشت: آمار رسمی ابتلا به کرونا در ایران تنها یک‌پنجم آمار واقعی است
گروه بین‌الملل: مدیر امور اضطراری سازمان جهانی بهداشت در غرب آسیا به خبرگزاری رویترز گفته شمار موارد رسمی ابتلا در ایران ممکن است تنها یک پنجم شمار واقعی باشد، اما «آزمایش‌ها به سرعت در حال افزایش است در نتیجه شمار موارد بیشتر خواهد شد».
به گزارش رویترز، ریک برنان، مقام ارشد سازمان جهانی بهداشت در غرب آسیا، در گفت‌وگویی با خبرگزاری رویترز تاکید کرده که داده‌ها و اطلاعات رسمی در ایران، همچنان نقطه ضعف اصلی در مسیر شیوع ویروس کرونای جدید موجود در این کشور است. برنان که به تازگی به ایران سفر کرده می‌گوید تست‌ها، همان‌طور که در حال حاضر در برخی کشورهای ثروتمند اروپایی هم دیده می‌شود، تنها محدود به موارد ابتلای بسیار شدید شده‌است. او اما می‌‌گوید این رویه در حال تغییر است و به‌زودی شمار رسمی موارد ابتلا در ایران نیز افزایش خواهد یافت.
واکنش مقامات جمهوری اسلامی به شیوع ویروس کرونا با انتقادهای گسترده و شدیدی روبه‌رو شده‌است. این انتقادها چه خارج از ایران، چه در داخل ایران، حتی در میان شماری از مقام‌های شهری و نمایندگان مجلس، چه از سوی کشورهای منطقه که موارد ابتلا در آن‌های به ایران ارتباط پیدا کرده، ابراز شده‌است.
برخی انتقادها حتی متمرکز بر موضوع آزمایش‌های کرونا است و این‌که آیا آزمایش گسترده مقام‌ها و بستگان و اعضای خانواده آن‌ها نیز به خاطر ابتلای شدید آن‌ها به ویروس صورت گرفته یا نه. پیشتر رئیس سازمان جهانی بهداشت هم از شیوع ویروس در ایران، کره جنوبی و ایتالیا عمیقا ابراز نگرانی کرده بود؛ این نگرانی حتی پیش از آن مطرح شده بود که این نهاد بین‌المللی «همه‌گیری جهانی» اعلام کند.
موضوع دیگری که در مورد ایران مورد توجه و تردید قرار گرفته شمار رسمی موارد ابتلا و جان‌باختگان، است. همین موضوع هم در اظهارات دکتر ریک برنان بازتاب پیدا کرده‌است که می‌گوید احتمالا شمار بیماران پنج برابر بیشتر از آن چیزی‌ست که اعلام شده‌است. ایران به طور رسمی، تا روز ۲۶ اسفند ماه، شمار مبتلایان را در حدود ۱۵ هزار نفر اعلام کرده‌است. با این حال دکتر برنان در گفت‌وگو با رویترز در مورد واکنش‌های فعلی تهران، به‌طور عمومی ابراز خوش‌بینی کرده‌ و می‌گوید موضوع جدی گرفته شده و برای مقابله با بیماری تعهد وجود دارد. مقام‌های جمهوری اسلامی اخیرا انتقادهایی را از کمبودهای پزشکی، تجهیزاتی و نیز تست کرونا مطرح کرده‌اند و در عین حال آن را ناشی از تحریم‌های ایالات متحده دانسته‌اند. اخیرا وزارت خارجه چین نیز از آمریکا خواسته است برای مبارزه ایران با شیوع ویروس کرونا، تحریم‌ها را لغو کند.
دولت آمریکا اما اعلام کرده که هیچ محدودیتی برای کمک‌های بشردوستانه به ایران برای مبارزه با ویروس، صادرات اقلام انسان‌دوستانه، دارو و غیره وجود ندارد. تهران کمک‌های مالی و تجهیزاتی از دیگر کشورها، از جمله ژاپن و چین، کشورهای اروپایی، و کشورهای منطقه دریافت کرده است. دکتر برنان، مدیر امور اضطراری سازمان جهانی بهداشت در منطقه، می‌گوید از مراکزی در ایران دیدن کرده، و تمام آن‌چه در این مراکز وجود داشته از جمله ماسک‌های اکسیژن ساخت خود ایران بود. با این حال برنان ابراز نگرانی کرده که برخی تجهیزات داخلی و ساخت ایران، ممکن است امدادگران و پرسنل درمانی را با خطر ابتلا روبه‌رو کند. تا میانه اسفند ماه دست‌کم ۱۲ تن از پزشکان و پرستاران جان خود را از دست داده بودند. با این حال طی روزهای گذشته گزارش‌های تازه‌ای نیز از شمار جان‌باختگان، منتشر شده‌است.
برچسب ها: ویروس کرونا