به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۲۸ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : ۲۰۵۵۸۸

تاثیر شگرف واقعیت مجازی بر طراحی محصولات

گروه علمی: به نظر می‌رسد مهندسی و طراحی با فناوری واقعیت مجازی از همیشه آسانتر شده است و این فناوری می‌تواند تاثیر شگرفی روی طراحی محصولات متفاوت داشته باشد.
تاثیر شگرف واقعیت مجازی بر طراحی محصولات
به گزارش ایسنا، مهندسان دائماً سعی در نوآوری و ماندن در صدر جدول طراحی محصولات دارند. امروزه طراحی به کمک رایانه و سایر سیستم‌های نرم افزاری برای کار روزمره ضروری شده است. آنها به مهندسان کمک می‌کنند تا بهتر و سریع‌تر طراحی کنند. اما در کنار رشد این فناوری‌ها، ما شاهد افزایش فناوری جدیدی هستیم که "واقعیت مجازی" نام دارد.
واقعیت مجازی در بخش فناوری
فناوری "واقعیت مجازی"(VR) در سال‌های اخیر گام‌های بلندی برداشته و در قلمرو فناوری تبدیل به مدعی شده است. با این حال، سودمندی آن در صنایع فراتر از بازی‌های ویدیویی و سرگرمی است. به نظر می‌رسد واقعیت مجازی برای ماندن آمده است و یک فناوری گذرا نخواهد بود.اکنون برخی مهندسان در حال استفاده از هدست‌های VR برای طراحی محصولات مختلف هستند و به زودی شاهد توسعه این اتفاق خواهیم تا این امر، رایج شود و طراحان در سراسر دنیا از این فناوری برای طراحی محصولات گوناگون استفاده کنند.به نظر می‌رسد که واقعیت مجازی در مهندسی چشم انداز خوبی دارد و منطقی نیز هست. هنگامی که ما چیزی را طراحی می‌کنیم، مهم این است که تا حد امکان به یک طراحی یکپارچه و کارآمد برسیم و طراحی نهایی ایده آلی داشته باشیم.
در اوایل قرن نوزدهم و قبل از آن، مهندسی بسیار لمسی بود. به این معنی که طراحی محصولات به صورت واقعی و با استفاده از مواد اولیه در کارگاه‌ها انجام می‌شد و وابسته به نمونه‌سازی اولیه بود.اکنون چندین دهه است که نرم افزار نقشه کشی و مدلسازی CAD این فرآیند را با ابزارهای شبیه‌سازی و هندسی منسوخ کرده است، اما هنوز هم نمونه‌سازی یک بخش اساسی در درک چگونگی ساخت محصولات است.
واقعیت مجازی در برنامه نقشه‌کشی
اینجا جایی است که VR می‌تواند نقش ایفا کند. اگر برنامه‌های CAD شروع به ادغام با واقعیت مجازی به عنوان یک ابزار تصویری در جریان طراحی کنند، مهندسان به زودی می‌توانند یک نمونه اولیه کامل را در یک محیط مجازی ایجاد کنند.بزرگترین مزیت این روش این است که طراحی محصولات از قلمرو دو بعدی خارج می‌شود و به صورت سه بعدی می‌توان به طراحی پرداخت.همانطور که در بیشتر فناوری‌های جدید دیده می‌شود، همه این‌ها کمی شبیه خواب به نظر می‌رسد. باید به خاطر داشته باشیم که مهندسان در دهه ۵۰ میلادی تصور می‌کردند که طراحی به صورت سه‌بعدی فقط یک رویا است.حتی اگر به فرآیند طراحی کلی نگاهی عمیق‌تر بیاندازیم، می‌توانیم برخی از برنامه‌های کاربردی را مشاهده کنیم که ممکن است فراتر از طراحی ساده محصولات باشد. به عنوان مثال مهندسان مکانیک می‌توانند قطعاتی طراحی کنند که باید به صورت یکپارچه با سایر قسمت‌های مونتاژ تعامل داشته باشند و واقعیت مجازی به آنها کمک می‌کند تا طراحی این قطعات را به خوبی انجام دهند و کارایی آنها را در یک سیستم بسنجند.واقعیت مجازی همچنین می‌تواند یکی از اصلی‌ترین مسائلی که طراحی‌های ما می‌توانند به شکست منجر شوند را حل کند. ابزارهای مدرن نرم افزار CAD اکنون می‌توانند اجزایی را که کار نمی‌کنند یا موجب نقص در سیستم می‌شوند، مشخص کنند. مثلا برخی قطعات با هم همپوشانی ندارند یا به خوبی در کنار هم قرار نمی‌گیرند.اکنون واقعیت مجازی به ما اجازه می‌دهد تا این نقصان‌ها را با جزئیات بیشتری ببینیم و سریع‌تر به یک راه حل عملی و کارآمد برسیم. بنابراین واقعیت مجازی به زودی می‌تواند راهی برای طراحی محصولات جدید ارائه دهد.

ما در حال حاضر شاهد آن هستیم که شرکت‌های پیشرو در زمینه CAD در سراسر جهان در خط مقدم توسعه فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده قرار دارند. به عنوان مثال شرکت "Autodesk" راه حل‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده خود را به عنوان "طراحی همه جانبه" معرفی کرده است.این شرکت می‌گوید: مهندسان، طراحان و سازندگان با طراحی همه جانبه می‌توانند به سرعت و به راحتی داده‌های CAD خود را به صورت زنده دربیاورند. واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و طراحی همه جانبه به شما امکان می‌دهند در محیط‌های طراحی غنی از اطلاعات طراحی کنید، بنابراین می‌توانید تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرید و تجربیات قانع کننده‌ای داشته باشید.
این شرکت استدلال می‌کند که صنعت CAD را با واقعیت مجازی و واقعیت افزوده خود هدایت می‌کند، اما ابزارهای دیگری مانند "MakeVR" وجود دارند که با هدست "HTC Vive" برای طراحی کار می‌کنند.شرکت "Solidworks" یکی دیگر از رهبران صنعت توسعه ابزارهای CAD و ادغام آن با واقعیت مجازی است و متعهد شده است تا این فناوری به حوزه‌های زیر کمک کند:
هزینه‌های نمونه سازی فیزیکی را به شدت کاهش دهد
بررسی داخلی و بررسی‌های مهندسی را بهبود بخشد
تصمیمات مهم را خیلی زودتر در فرآیند توسعه اتخاذ کند
برای تبلیغ جدیدترین محصولات، بازاریابی ویروسی ایجاد کند
با این حال، واقعیت مجازی دارای اشکالاتی نیز هست که امید است با توجه به متمرکز شدن اذهان روی این فناوری، ایرادات آن به زودی برطرف شود.به عنوان مثال اگر بخواهید جزئیات خیلی ریز را در واقعیت مجازی تنظیم کنید، با یک کابوس مواجه خواهید شد، چرا که این فناوری فعلا خیلی دقیق نیست. واقعیت مجازی همچنین می‌تواند در هنگام کار روی سیستم‌های پیچیده کمی گیج‌کننده باشد.این اشکالات نشان می‌دهد که واقعیت مجازی هنوز جای کار دارد و هنوز برای هر گونه طراحی مناسب نیست.به هر حال به واقعیت مجازی به عنوان یک فناوری برای عیب‌یابی طراحی‌ها، تجسم طرح‌ها در دنیای واقعی و تأیید طرح‌ها برای پیشرفت به سمت ساخت نقش مهمی ایفا خواهد کرد.