به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۵۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۲۸ ساعت ۰۹:۰۵
کد مطلب : ۲۰۵۶۰۳

مردم چین رعایت کردند و کرونا را شکست دادند

گروه ورزشی: سهیلا منصوریان لژیونر ایرانی تیم ووشو شیان چین که به دلیل شیوع کرونا در این کشور به ایران برگشته، به دلیل لغو پروازهای چین، نتوانسته به این کشور برگردد.
مردم چین رعایت کردند و کرونا را شکست دادند
چند ماهی است که دنیا درگیر ویروس کرونا شده است و این ویروس ناشناخته جان هزاران انسان را گرفته است. این ویروس جدید از شهر ووهان چین شیوع پیدا کرده و حالا در سراسر جهان جان انسان ها را می گیرد. پس از شیوع این ویروس در چین، بسیاری از دانشجویان و شهروندان ایرانی حاضر در چین به کشور برگشتند. دو تن از این شهروندان ایرانی، خواهران منصوریان ووشوکارهای ایرانی شاغل در چین بودند. الهه و سهیلا منصوریان دو قهرمان ووشو ایران و آسیا مدتی است با تیم شیان چین قرارداد بسته اند و برای این تیم مبارزه می کنند. آنها با شیوع این ویروس کشنده در چین به ایران برگشتند و این روزها را در کنار خانواده می گدرانند.  
پس از شیوع کرونا ایرانیان حاضر در چین به کشور برگشتند از شرایط چین به ما بگویید؟
از همان روزی که شنیدم کرونا در چین پخش و فراگیر شده است تصمیم گرفتم به ایران برگردم.راستش را بخواهید خیلی ترسیده بودم.یک بلیت هواپیمایی ماهان گرفتم و برگشتم. ویروس در شهر ووهان شیوع پیدا کرده بود و این شهر تا محل اقامت ما حدود 500 کیلومتر فاصله دارد اما از آنجایی که ویروس به سرعت در حال پخش شدن بود ما هم تصمیم گرفتیم به ایران برگردیم. سرعت شیوع ویروس بسیار بالا بود و جان انسان های زیادی را گرفت. زمانی هم که به ایران برگشتیم 14 روز به کیش رفتیم خودمان را قرنطینه کردیم تا خیال مان راحت شود. 
فیلمی توسط خواهرتان در فضای مجازی پخش شده بود که چینی ها در ایران بدون ماسک تردد می کنند و سر و صدای زیادی بر پا کرد.
ما فاجعه را در چین دیده بودیم.اصلا فکرش را نمی کردم این همه چینی آن هم بدون امکانات در راه ایران باشند.همان لحظه که وارد هواپیما شدم ترسیدم.حتی به مهماندار هم گفتم ولی خب بلیت داشتند و سوار شده بودند.عجیب تر اینکه وقتی به تهران رسیدیم نه تستی از ما گرفتند و نه چیزی.فقط یک دستگاه تب سنج بود و همان تست ساده.
*جایی خواندم که گفته بودید در چین آمپول این ویروس در چین کشف شده است.
من از این موضوع خیلی اطلاعی ندارم اما رئیس باشگاه‌مان گفته بود که آمپول این ویروس کشف شده است و ورزشکاران با تزریق آن به تمریناتشان ادامه می دهند.
*در این اوضاع شیوع ویروس شما تصمیم به برگشت به چین دارید؟
رئیس باشگاه به ما اطمینان داد که در چین مشکلی وجود ندارد و بقیه بازیکنان به تمرینات می پردازند اما با توجه به شیوع ویروس در ایران، هیچ پروازی به چین در حال حاضر نیست و فعلا نمی توانیم برگردیم. همچنین به دلیل تعطیلی باشگاه های ورزشی، نمی توانیم تمرین کنیم و تنها تمرین های هوازی انجام می دهیم.
*چین هم تمام پروازهایش را لغو کرده است
دقیقا یکی از مشکلات ما همین است. لیگ چین دوباره از چند هفته دیگر آغاز می شود و ما هنوز نتوانستیم به شیان برگردیم. البته این روزها من و الهه برای مسابقات قهرمانی آسیا و لیگ حرفه‌ای چین به صورت اختصاصی تمرین می‌کنیم.
*می گویند شیوع این ویروس در چین کاهشی شده است
اگر شیوع این ویروس در چین کاهشی شده، فقط یک دلیل مهم دارد،همکاری مردم. آنها از خانه هایشان خارج نمی شوند،نکات بهداشتی را رعایت نمی کنند و ...اینجا متاسفانه خیلی ها گوش به حرف های مسئولان نمی دهند.
 *ماندنت در ایران باعث نمی شود که قراردادت با تیم چینی مشکل ساز شود؟
من ابتدا هم گفتم که ترسیده بودم.ضمن این که سلامتی ام از هر چیزی بیشتر اهمیت دارد.مسئولان تیم هم تهدید کردند اما در نهایت با مدیر باشگاه حرف زدم.به او توضیحات لازم را دادم و ایشان با مرخصی بنده موافقت کردند.تا زمانی که اوضاع به حالت طبیعی برگردد در ایران می‌مانم. چون فعلا لیگ چین به خاطرشیوع ویروس کرونا تعطیل است و من مرخصی دارم.
*تا چه زمانی با شیان قرارداد دارید؟
قراردادمان سه ساله است و تازه چند ماه است که به چین رفته ایم. البته در ابتدای راه هستم و می‌خواهم از حضور در لیگ چین تجربه به دست بیاورم.
*این روزهای آخر سال که همه درگیر کرونا شده‌اند چه توصیه‌هایی برای مردم داری؟
قبلا هم گفتم، تنها دلیلی که شیوع این ویروس در چین کاهشی شده، به خاطر رعایت مردم است. از همان روزهای اول آموزش های لازم در چین داده شد و مردم همه رعایت کردند و حتی در ووهان هم کسی از منزلش خارج نمی شد و امیدوارم مردم ما هم رعایت کنند تا بیشتر از این تلفات ندهیم.