به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۰۳
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ساعت ۰۰:۵۴
کد مطلب : ۲۰۵۶۴

تولید برق از سیگنالهای‌ماهواره‌ای‌ و WI.FA

گروه علمی وفناوری: پژوهشگران با استفاده از مواد ارزان قیمت، آرایه‌ای از سلول‌ها ساخته‌اند که می‌تواند سیگنال‌های مایکروویو را از منابعی مانند ماهواره یا وای‌فای بگیرد و نیروی برق تولید کند.
تولید برق از سیگنالهای‌ماهواره‌ای‌ و WI.FA
پژوهشگران دانشگاه دوک می‌گویند این فناوری مهار انرژی، با اثربخشی مشابه پانل‌های خورشیدی مدرن، می تواند انرژی هدر رفته را گرفته و سیگنال مایکروویو را به ولتاژ جریان مستقیم که قادر به شارژ باتری تلفن همراه یا دیگر وسایل الکترونیکی است، تبدیل کند. نکته مهم در مورد این دستگاه مهار انرژی، در متامواد آن نهفته است: ساختارهای مهندسی شده‌ای که اشکال مختلف از انرژی موجی را گرفته و آنها را به کاربردهای مفیدی تبدیل می‌کنند.مهندسان یک سری از پنج رسانای انرژی از جنس فایبرگلاس و مسی ساخته‌اند که به یک تخته مدار متصل شده تا امواد مایکروویو را به انرژی الکتریکی 7.3V تبدیل کند.

در مقایسه می‌توان گفت: شارژرهای USB برای وسایل الکترونیکی کوچک حدود پنج ولت برق تولید می‌کنند.الکساندر کاتکو یکی از مجریان این پروژه می‌گوید: می توان از این طراحی برای گستره وسیعی از فرکانس های مختلف و انواع انرژی از جمله لرزشی و صوتی استفاده کرد. وی افزود: تا کنون تئوری انجام کارهای بسیاری با متامواد‌ها مطرح شده است. با یک کار کوچک نشان دادیم که این مواد می‌توانند برای کاربردهای مصرفی مفید واقع شوند. به گفته وی مثلا می‌توان پوشش متا مواد را به سقف اتاق نصب کرد تا انرژی سیگنال وای‌فای که ممکن است هدر برود، تغییر جهت داده و بازیابی کند.