به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۲۸ ساعت ۲۰:۱۰
کد مطلب : ۲۰۵۷۲۷
چه کسی برای تست واکسن کرونا داوطلب شده است؟

رقابت برای تولید واکسن كرونا بالا گرفت

رقابت برای تولید واکسن كرونا بالا گرفت
گروه علمی: زنی ۴۳ ساله در آمریکا داوطلبانه اجازه داد واکسن احتمالی کرونا به او تزریق شود. رقابت برای تولید واکسن بالا گرفته. شرکتی آلمانی می‌گوید تا پاییز واکسن کرونا می‌آید. برخی محققان نگران سرعت آزمایش‌ها بر روی انسان‌‌ هستند.

به گزارش دویچه‌وله، آمریکا در جستجوی دارویی بر ضد کرونا، واکسنی را که تاکنون در جریان تحقیقات ساخته شده، بر روی یک زن ۴۳ ساله آمریکایی به نام جنیفر هلر که خود داوطلب این تست بوده، آزمایش کرده است. این واکسن را یک شرکت خصوصی فعال در زمینه بیوتکنولوژی به نام Moderna با همراهی پژوهشگرانی از سازمان بهداشت آمریکا ساخته است. این آزمایش‌ها در شهر سیاتل در حال انجام هستند. محققانی که در این پروژه فعالیت می‌کنند، می‌گویند، ۴۵ نفر در سنین ۱۸ تا ۵۵ سال در این آزمایش شرکت دارند که به هر کدام از آنها دوبار تا نیم میلی‌گرم از ماده ساخته شده تزریق می‌شود. آنتونی فائوچی، ایمن‌شناس آمریکایی می‌گوید، افرادی که تست بر روی آنها انجام شده، برای یک سال زیر نظر گرفته می‌شوند. او دلیل این اقدام را "دلایل ایمنی" و این مسئله عنوان کرده است که "نمی‌دانیم آیا همان تأثیر و نتیجه‌ای را که به آن امیدواریم، می‌گیریم یا خیر". 

سریع‌تر از روال معمول
این آزمایش‌ها بحث‌برانگیزند. ساخت واکسن جدید یک فرآیند پیچیده و دارای چندین مرحله است. معمولا دستگاه‌های نظارتی و مسئول، تنها در مواردی اجازه آزمایش بر روی انسان را صادر می‌کنند که اطمینان و اثربخشی یک دارو در آزمایشگا‌ه‌ها برای مثال با آزمایش بر روی موش‌ها به اثبات رسیده باشد.
اقدامات سریع در رابطه با تست واکسن کرونا در حال حاضر، برخلاف رویه‌ مرسوم تولید واکسن تاکنون است. برای ساخت دارویی بر ضد کرونا، آنچنان که یکی از پزشکان شرکت‌کننده در تحقیقات تولید واکسن می‌گوید، برخلاف رویه‌ی معمول اکثر شرکت‌ها هنگام تولید واکسن برای ویروس جدید کرونا، به ویروس‌های زنده‌ ضعیف‌شده یا بخش‌هایی از پاتوژن‌ها تکیه نمی‌کنند، بلکه واکسن از بخش‌هایی از ماده وراثتی ویروس ساخته می‌شود با این هدف که خود سلول‌های بدن را برای تولید پادتن تحریک کند. جنیفر هلر، نخستین فردی که در آمریکا این واکسن بر روی وی آزمایش شده است، به عنوان جبران برای این تست ۱۱۰۰ دلار دریافت می‌کند. او در مصاحبه با مجله "تایم" گفته است که حالش پس از تزریق واکسن خوب است. او همچنین با اشاره به اینکه کارمند تمام وقت یک شرکت فناوری در سیاتل است، می‌گوید: «امیدوارم به زودی به واکسن مؤثری دست پیدا کنیم.» آنتونی فائوچی می‌گوید، فرآیند ساخت و تولید واکسن احتمالا یک تا یک سال و نیم طول خواهد کشید اما این تنها محققان آمریکایی نیستند که می‌خواهند با سرعت هر چه تمام به واکسنی برای مقابله با کرونا برسند.

یک شرکت آلمانی می‌گوید واکسن تا پاییز روانه بازار می‌شود
در آلمان هم چند روز پیش خبرهایی مبنی بر پیشرفت‌های یک شرکت داروسازی در این کشور در زمینه تولید واکسن کوید ۱۹ منتشر شد. در پی انتشار این اخبار گزارش‌هایی انتشار یافت که حاکی از تلاش آمریکا برای به دست آوردن حق انحصاری تولید داروی احتمالی برای آمریکا بود. شرکت سازنده البته اعطای هرگونه حقوق انحصاری به آمریکا را رد کرد و سیاستمداران آلمانی هم از تلاش‌های آمریکا در این راه برآشفتند و گفتند، اگر واکسنی ساخته شود، برای همه جهان خواهد بود و نه فقط برای آمریکا.
از سوی دیگر یک مقام آمریکا در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گزارش‌ها در این مورد را "اغراق‌آمیز" خوانده و تأکید کرده بود که آمریکا با شرکت‌های فراوانی در سراسر جهان گفت‌وگو کرده است که در زمینه تولید واکسن کرونا در حال فعالیت هستند.
یکی از پایه‌گذاران شرکت آلمانی CureVac می‌گوید، احتمالا تا پاییز امسال واکسن کرونا راهی بازار می‌شود. او می‌گوید، در صورت موفق بودن تمامی مراحل، می‌توان امیدوار بود که در آغاز تابستان آزمایش‌های کلینیکی این واکسن آغاز شود. به اعتقاد دیتمار هوپ، با توجه به بحران کنونی، دستگاه‌های نظارتی باید سریع‌تر از حالت عادی اجازه‌های مورد نیاز برای آزمایش این واکسن را صادر کنند. هوپ با اطمینان از آماده بودن واکسن برای ورود به بازار در پاییز امسال سخن گفته است.
چین هم می‌گوید واکسن کرونا را ساخته است
اما از چین، مهد انتشار کرونا هم خبر می‌رسد که محققان این کشور تست واکسن‌های تولیدی بر روی انسان را آغاز کرده‌اند. بنا بر این گزارش‌ها، این نخستین واکسن ساخت چین است که توسط کارشناسان برجسته این کشور در حوزه جنگ‌های بیولوژیک تولید شده است.
چن وی، یکی از محققان نام‌آشنای چین در این عرصه، سه شنبه شب (۱۷ مارس/۲۸ اسفند) خبر دریافت اجازه تست واکسن را اعلام کرد. او با اشاره به اینکه "واکسن بزرگترین سلاح برای نابودی ویروس کروناست" در مصاحبه با تلویزیون دولتی چین از تأثیر ساخت احتمالی این واکسن توسط چین به عنوان نخستین کشور، بر روی تصویری سخن گفته است که از چین و علم و تحقیقات در این کشور وجود دارد. چن می‌گوید، تیم او اقدامات لازم برای تولید گسترده واکسن را انجام داده است. برخی از گزارش‌ها می‌گویند این واکسن پس از تحقیقات و آزمایش‌های یک‌ماهه ساخته شده است. 

استرالیا مدعی کشف درمان کرونا شد
رسانه های چین امروز چهارشنبه گزارش کردند که محققان استرالیا دو دارو برای درمان ویروس کرونا یافته اند که تاثیر زیادی در بهبود بیماران دارد.
 نام این داروها که محققان کویینزلند استرالیا آنها را یافته اند فاش نشده است اما یکی از داروها ضد ایدز و یکی دیگری ضد مالاریا است داروی ضد ایدز خیلی موثر بوده و حتی چند شهروند چینی مبتلا به کرونا را در استرالیا با همین دارو درمان کرده اند. گفته می شود تاثیر یکی از این داروها بر روی چند بیمار، بسیار خوب و قوی بوده به طوری که محققان استرالیایی را نیز حیرت زده کرده است تیمی استرالیایی که مجموعه ای از محققان و پزشکان این کشور را شامل می شود در همین ارتباط گفته اند چندین بیمار دارای علایم مثبت کرونا را با این داروها درمان کرده اند.
آنچه با اهمیت تر می نماید اینکه آنها مدعی هستند که با این دارو توانسته اند کرونا را درمان کنند و تا پایان ماه مارس امسال قصد دارند آن را برای تجویز جهانی بکار گیرند حتی قرار است پیش از آن نیز بیماران استرالیایی با این داروها درمان شوند.
پروفسور دیوید پترسون مدیر مرکز تحقیقات بالینی دانشگاه کویینزلند گفته است: پزشکان و محققان از دو دارو استفاده کرده اند که در آزمایش ها و درمان نتایج خوبی به آنها داده است برخی از کسانی که اولین موارد ابتلا به کرونا در استرالیا بودند با این دارو درمان شدند و عجیب اینکه پس از استفاده از یکی از این داروها به طور کلی علایم بیماری در آنها برطرف شده است و بهبودی کامل پیدا کرده اند.
او که متخصص بیماری های عفونی بیمارستان زنان بریسبین استرالیا نیز هست می افزاید بعد از اینکه چندین بیمار مبتلا به کرونا از دارو استفاده کردند، علایم بیماری به طور کلی در بدن آنها محو شد و این نشان می دهد درمان با این داروها بسیار موثر بوده است. این پزشک استرالیایی تصریح کرد بیمارانی که از این داروها و بخصوص یکی از آنها استفاده کرده اند بهبود یافته اند و عوارض دیگری در آنها مشاهده نشده است.
نکته مهم دیگر اینکه ظاهرا این داروها که استرالیا هنوز اطلاعات دقیقی از آنها نداده قبلا ساخته و تولید شده اند و برای همین طبیعتا چنین داروهایی دارای عوارض جانبی هم نخواهند بود و چنین درمانی اگر بر اساس ادعای محقق استرالیایی دقیق باشد، یک خبر بسیار خرسند کننده برای دنیا محسوب می شود.
بخصوص آنکه دانشمندان همه کشورها بر این باورند که ساخت واکسن کرونا حتی اگر هم اکنون به پایان برسد باز هم بین ۱۲ تا ۱۸ ماه دیگر وارد بازار خواهد شد و باید عوارض جانبی آن پیشتر مورد آزمایش قرار گیرد.
پترسون می گوید که این درمان در زمان حاضر یک درمان بالقوه موثر است و بیماران پس از درمان شاهد وجود کرونا در بدن خود نیستند و این داروها قبلا در استرالیا ثبت شده و مجوز گرفته و در دسترس است.
او گفت که شاید لازم باشد یک کارآزمایی بزرگ دستکم در ۵۰ بیمارستان استرالیا انجام شود تا یک دارو در برابر داروی دیگر و یا ترکیبی از این دو دارو مورد آزمایش قرار گیرد و سیستم ایمنی بدن هم عوارضی در برابر آن نخواهد داشت. پترسون درباره داروهای کشورهای دیگر و تجربیات چین و سنگاپور و غیره نیز گفت که گروه تحقیقاتی وی اطمینان دارند که این داروها را بدون خطر برای بیماران استرالیا تجویز کنند اما باز هم آزمایش ها تا درمان قطعی تا پایان ماه مارس ادامه خواهد یافت.
از چین هم خبر می رسد که داروی آنفلوانزای شرکت هولدینگ فوجی فیلم ژاپن در درمان کرونا موثر بوده است این دارو فاپیپیرا نام دارد که تحت برند آویگان و ساخت شرکت شیمیایی فوجی فیلم تویوما ژاپن است.
جانگ جیمین از موسسه توسعه علوم پزشکی وزارت علوم چین می گوید این دارو که در سال ۲۰۱۴ میلادی تولید شده موثر و ایمن است و در ژاپن مورد استفاده قرار گرفته است.
این دارو تاثیرات خوبی روی بیمارانی در چین در شهرهای ووهان و شنجن نیز داشته و علایم آنها را منفی کرده است و ارزیابی های کارشناسی دقیق تر روی آن کماکان ادامه دارد.

اقدامات بعدی تا چهار هفته دیگر
کرونا تا کنون نزدیک به ۲۰۰ هزار تن را در سراسر جهان مبتلا کرده است و جان نزدیک به هشت هزار تن را گرفته است. هر چند دانشمندان و محققان با توجه به شیوع گسترده این ویروس و پیامدهای آن تمامی تلاش خود را برای عرضه سریع داروی ضد کرونا به بازار به کار بسته‌اند اما کم نیستند پژوهشگرانی که که به مسئله آزمایش سریع واکسن احتمالی بر روی انسان به دیده تردید می‌نگرند.
 جنیفر هلر از آمریکا می‌گوید، واکسنی که به او تزریق شده نه از ویروس زنده ضعیف‌شده که از اسید نوکلئیک ساخته شده است. او دوستان نگرانش را اینگونه آرام می‌کند که پیش‌تر ماده مشابهی بر ضد ویروس کرونای سارس و مرس بر روی انسان آزمایش شده است. به اعتقاد او پژوهشگران ریسک‌های واکسن جدید را به خوبی سنجیده‌اند. اگر همه آزمایش‌ها آنچنان که امید می‌رود، پیش بروند، به این زن آمریکایی در چهار هفته دیگر ، دوباره این واکسن تزریق می‌شود. در مرحله بعد، پس از اثبات اثر این دارو بر روی ویروس، پرسش این است که آیا بدن انسان با این ماده تزریقی کنار می‌آید و در گام بعدی محققان به دنبال پاسخ این پرسش هستند که واکسن تا چه حد در پیشگیری از ابتلا به کرونا موفق است.
برچسب ها: واکسن کرونا