به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۲۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۲۹ ساعت ۱۵:۳۲
کد مطلب : ۲۰۵۷۲۹
آلرژی بهاره را با ویروس کرونا اشتباه نگیرید!

چطور قلب را از ویروس کرونا دور نگه داریم؟

چطور قلب را از ویروس کرونا دور نگه داریم؟
گروه علمی: از آنجا که برخی علائم آلرژی بهاره مشابه علائم کووید۱۹ است، همزمان با نزدیک شدن فصل بهار نگرانی از ابتلا به این عفونت در مبتلایان به آلرژی بیشتر می‌شود.
به گزارش تودی، علائم آلرژی بهاره شامل احتقان بینی، سرفه خشک و... شبیه علائم خفیف کووید۱۹ است. بنابراین شاید تفکیک علائم این دو عارضه از هم مشکل باشد. دکتر کلیفورد باست، متخصص آسم و آلرژی از دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک، می‌گوید: «اگر به کووید۱۹ مبتلا شده باشید، از دست دادن ناگهانی اشتها، سردرد، تب، گلودرد، مخاط رنگی و درد بدن را تجربه خواهید کرد. به یاد داشته باشید که این علائم با مصرف آنتی‌هیستامین‌ها (داروهای آلرژی) تسکین نمی‌یابند.» به گفته دکتر باست، خارش بدن، نشانه بارز آلرژی است و بعید است که در صورت ابتلا به آلرژی بهاره دچار گلو درد شوید، چون این علامت مخصوص سرماخوردگی و سایر عفونت‌های تنفسی است. در این میان، دکتر راشل میلر، رئیس بخش ایمونولوژی بالینی در دانشکده پزشکی ایکان نیویورک، می‌گوید: «هنوز ثابت نشده که آلرژی بهاره می‌تواند سیستم ایمنی را ضعیف و فرد را مستعد ابتلا به عفونت کووید۱۹ کند. این نقص سیستم ایمنی است که افراد را مستعد ابتلا به عفونت‌های ویروسی می‌کند. نقص سیستم ایمنی بسیار متفاوت از آلرژی است که در آن، سیستم ایمنی بدن به آلرژن‌ها واکنش بیش از حد نشان می‌دهد.»
سالمندی در روزهای قرنطینه، با طعم سلامتی
گرچه افراد بالای ۷۰ سال بیشتر از سایرین در معرض عوارض بسیار خطرناک کووید۱۹ هستند، اما قرنطینه خانگی نیز برای آنها خالی از عارضه نیست. به گزارش نشریه بریتانیایی تلگراف، پزشکان در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای بر اهمیت بیرون آمدن و فعال ماندن افراد در میانسالی و سالمندی تاکید می‌کنند و نسبت به خطرات ناشی از بی‌تحرکی افراد سالمند اعم از ضعف عملکرد قلب، ماهیچه‌ها و ریه‌ها، هشدار می‌دهند.
 پروفسور مویر گری، استاد بهداشت عمومی در دانشگاه آکسفورد، می‌گوید: «ماه‌ها انزوا در خانه احتمالا منجر به افزایش خطر ابتلا به زوال عقل می‌شود. اما شکی نیست که سالمندان می‌توانند با فعال‌تر ماندن، از عوارض قرنطینه خانگی پیشگیری کنند.»
پروفسور گری ورزش‌های خانگی بر اساس چهار اصل قدرت، استقامت، تسلط و مهارت را توصیه می‌کند. او می‌گوید: «شما باید در حد توان روزانه حداقل ۷۰ بار (مثلا با کیسه‌های یک کیلویی شکر) وزنه بزنید. این کار به حفظ تناسب اندام، افزایش قدرت ماهیچه‌های چهارسر ران و افزایش تعادل کمک می‌کند. همچنین برای بهبود تعادل خود سعی کنید دندان‌هایتان را در حالی که روی یک پا ایستاده‌اید و چشمانتان بسته است، مسواک بزنید.» علاوه بر هفت تا هشت ساعت خواب شبانه، رژیم غذایی سالم داشته باشید. مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ را افزایش دهید. از چربی‌های اشباع‌شده، نمک و قندهای تصفیه‌شده دوری کنید. مصرف الکل و کافئین را به حداقل برسانید و مصرف سبزیجات تیره‌رنگ را افزایش دهید.
اما چگونه فعالیت ذهنی داشته باشیم؟پروفسور ویلیام کیویل، متخصص بهداشت دانشگاه ساوت‌همپتون، توصیه می‌کند که با یک آیپد یا تبلت به افراد سالمند بیاموزید چگونه از طریق Skype یا FaceTime در تماس منظم با بستگانشان باشند. دارو و مواد غذایی سالم مورد نیاز آنها را فراهم کنید و با آنها ملاقات‌های کوتاه در آستانه در خانه داشته باشید. پروفسور مویر نیز می‌گوید: «اگر افراد بالای ۷۰ سال می‌توانند از اینترنت استفاده کنند، باید سعی کنند در بازی‌های آنلاین مانند شطرنج، سودوکو، یا کلاس‌های آنلاین یوگا و تایچی شرکت کرده و یا یک زبان یا ابزار موسیقی یاد بگیرند. آنها همچنین می‌توانند به گروه‌های اشتراک‌گذاری کتاب‌های صوتی بپیوندند.»
آیا ایبوپروفن علائم کووید۱۹ را بدتر می‌کند؟
سازمان جهانی بهداشت و اداره بهداشت سوئیس نسبت به استفاده از ایبوپروفن برای درمان عفونت کووید۱۹ هشدار داده‌اند. به گزارش فوکوس آنلاین؛ سازمان جهانی بهداشت صبح سه‌شنبه ۲۷ اسفند (۱۷ مارس) هشدار داد، در صورتی که به کووید۱۹ مبتلا شده‌اید و یا مشکوک به آن هستید، خودسرانه ایبوپروفن مصرف نکنید. البته اگر برای مدت طولانی با ایبوپروفن تحت مداوا هستید، نباید یکباره مصرف آن را متوقف کنید و برای این کار، نیاز به مشورت با پزشک دارید. کریستین لیند مایر، سخنگوی این سازمان نیز تاکید کرده که در موارد مشکوک و برای کاهش تب ناشی از عفونت، پاراستامول یا استامینوفن مصرف کنید، نه ایبوپروفن.
به گفته او، البته هیچ مطالعه جدیدی وجود ندارد که نشان دهد ایبوپروفن با میزان مرگ‌و‌میر بالاتر و عوارض شدیدتر ناشی از ابتلا به ویروس همراه است، اما کارشناسان در حال بررسی این وضعیت هستند.
 
این توصیه‌ها در حالی است که شنبه گذشته وزیر بهداشت فرانسه، الیویه ویران، پستی را در توییتر خود منتشر كرد و نوشت: «داروهای ضد‌التهابی غیر‌استروئیدی مانند ایبوپروفن، دیکلوفناک و آسپرین می‌توانند عاملی برای وخیم‌تر شدن عفونت ناشی از ویروس کرونا باشند.» دکتر یوناس اشمیت کانازیت، ویروس‌شناس آلمانی از انستیتوی طب گرمسیری برنهارد نوخت نیز تاکید می‌کند که ایبوپروفن نمی‌تواند برای عفونت کووید ۱۹ مفید باشد. او توضیح می‌دهد: «ایبوپروفن لخته شدن خون را مهار کرده و خطر خونریزی داخلی را افزایش می‌دهد. ولی پاراستامول چنین خطری ندارد.» با وجود این، طبق اطلاعات او: «ارتباط بین مصرف ایبوپروفن و سایر داروهای مشابه آن با تشدید علائم کووید ۱۹ به طور قطع ثابت نشده است.»
چطور قلب را از ویروس کرونا دور نگه داریم؟
میزان مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کرونا در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی به مراتب بالاتر از بقیه مردم است.
به گزارش Everyday Health؛ میزان مرگ‌و‌میر ناشی از کووید۱۹ در مقایسه با ویروس‌های دیگری مانند سارس، همچنان پایین و حتی مطابق برآورد فعلی سازمان جهانی بهداشت سه تا چهار درصد است. با این حال براساس اعلام کالج آمریکایی قلب و عروق (ACC)، این میزان مرگ‌و‌میر برای افرادی که بیماری قلبی عروقی دارند به ۱۰.۵ درصد می‌رسد.
مطالعات نشان داده است که بسیاری از ویروس‌ها می‌توانند باعث ایجاد آریتمی و حتی حمله قلبی شوند. این را دکتر محمد مژید؛ استاد طب قلب و عروق در دانشکده پزشکی مک گاورن هیوستون می‌گوید.
به عقیده او، کووید۱۹ باعث ایجاد التهاب شدید در بدن می‌شود و التهاب بزرگترین علت حمله قلبی است. التهاب می‌تواند باعث لخته شدن خون، حمله قلبی و سکته مغزی شود. با این حال به بیماران قلبی عروقی توصیه شده که با به‌کارگیری برخی اقدامات احتیاطی، خود را از این ویروس دور کرده و یا در صورت ابتلا، عوارض آن را بدین ترتیب کاهش دهند:
ـ دارو‌های خود را بدون مشورت پزشک، به‌خصوص در صورت ابتلا به آنفلوانزا یا عفونت تنفسی، قطع نکنید. به علائمی مانند کمبود نفس، درد در قفسه سینه یا ضربان قلب نامنظم توجه بیشتری داشته باشید.
ـ مبتلایان به بیماری قلبی و افرادی که دچار سکته مغزی شده‌اند، در معرض خطر عوارض جدی ناشی از آنفلوانزا هستند. تزریق واکسن آنفلوآنزا از عوارضی مانند ذات‌الریه، مننژیت و عفونت خون پیشگیری می‌کند.
ـ دستان خود را بشویید و از لمس صورت خودداری کنید.
ـ از تماس با مکان‌هایی مانند دکمه‌های آسانسور، صندلی یا در مترو و اساساً هر چیز دیگری در فضای عمومی خودداری کنید.
ـ رژیم غذایی سالمی داشته باشید. بدون نظر پزشک داروهای گیاهی نخورید. در محیط خانه روزانه ۱۰ دقیقه قدم بزنید و استرس را از خود دور کنید، زیرا استرس سیستم ایمنی را ضعیف می‌‌کند.
ـ فراموش نکنید که داشتن خواب منظم، مصرف مایعات به حد کافی و مرطوب نگه‌داشتن گلو برای دوری از ویروس کرونا، بسیار مفید است.
مرجع : دویچه وله
برچسب ها: ویروس کرونا