به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۰۱ ساعت ۱۵:۳۹
کد مطلب : ۲۰۵۹۳۹
بریتانیا ۶۵ هزار پزشک و پرستار بازنشسته را به خدمت فراخواند

فرانسه؛ «احمق‌»‌هایی که قرنطینه را می‌شکنند باعث تمدیدش می‌شوند ‌

گروه بین‌الملل: مقامات فرانسه اعلام کردند قرنطینهٔ ۱۴ روزه در این کشور به احتمال زیاد تمدید می‌شود. کریستف کاستانر، وزیر کشور فرانسه روز گذشته از «احمق‌»‌هایی که گله کرد که مقررات قرنطینهٔ‌ خانگی را نقض می‌کنند.
فرانسه؛ «احمق‌»‌هایی که قرنطینه را می‌شکنند باعث تمدیدش می‌شوند ‌
وزیر کشور فرانسه در مصاحبه با کانال ۱ رادیوی این کشور گفت:‌ «کسانی هستند که فکر می‌کنند چون قانون‌شکنی می‌کنند، قهرمانان دوران مُدرن‌اند، حال‌آنکه اینها در واقع احمق‌اند.» وی همچنین یادآوری کرد که اکثر شهروندان کشورش در جریان قرنطینهٔ چند روزِ گذشته، «مسئولانه» رفتار کرده‌اند و فقط «اقلیتی» هستند که «به‌شکلی خطرناک» رفتار می‌کنند. از سوی دیگر امانوئل ماکرون، رئيس جمهوری فرانسه‌ نیز روز گذشته با انتقاد از رفتار برخی شهروندان که هنوز «به پارک و ساحل و سوپرمارکت‌ها هجوم می‌برند» اعلام کرد که گویا بعضی‌ها ضرورت مسأله را «نفهمیده‌اند.» وی همچنین از شرکت‌ها و ادارات کشورش خواست تا «با رعایت مقررات بهداشتی» به کار خود ادامه دهند.

قرنطینه به احتمال زیاد تمدید می‌شود
این در حالی است که برخی دیگر از مقامات فرانسه خواستار اجرای مقررات قرنطیهٔ سفت‌و‌سخت‌تری شده‌اند. ژانوی‌یِو شِن، مدیر آژانس بهداشت فرانسه اعلام کرد که دو تا چهار هفته قرنطینه برای پیشگیری از شیوع بیماری ضروری است. خانم شن روز گذشته گفت:‌ «احتمالا لازم است که قرنطینه تمدید بشود.» و افزود که «نقطهٔ اوج بیماری در فرانسه احتمالا از اواسط تا اواخر ماه مه»، یعنی ۶ تا ۸ هفته بعد خواهد بود.

جریمه‌های هرچه سنگین‌تر برای خاطیان
با آنکه بیش از پنج روز از آغاز قرنطینهٔ جدی در فرانسه نمی‌گذرد اما پلیس این کشور اعلام کرد که تا کنون ۴۰۹۵ نفر را نقداً جریمه کرده است، این جدا از کسانی است که فقط تذکر شفاهی یا اخطار دریافت کرده‌اند.
مبلغ پایهٔ جریمه ۳۵ یورو تعیین شده بود که حالا به ۱۳۵ یورو رسیده و به گفتهٔ وزیر کشور فرانسه احتمال دارد تا ۳۷۵ یورو هم بالا برود. روز پنج‌شنبه، ۸۹ تن دیگر در اثر بیماری کوید-۱۹ در فرانسه جان باختند، عددی که بیشترین شمار مرگ در اثر ابتلا به ویروس کرونا، ظرف یک روز در این کشور بود. تا کنون نزدیک به ۱۱ هزار نفر در فرانسه به ویروس کرونا متبلا شده و ۳۷۲ تن نیز در اثر بیماری نشای از این ویروس جان باخته‌اند.

 هشدار دبیرکل سازمان ملل متحد
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در پی شیوع رو به گسترش ویروس‌کرونا در سراسر جهان، هشدار داد که در صورت فقدان همبستگی کشورها با یکدیگر جان میلیون‌ها نفر در خطر خواهد بود. وی می‌گوید که بیماری همه‌گیر «کووید-۱۹» کشورهای فقیر را بیش از دیگر کشورها تهدید می‌کند. از سوی دیگر شمار مبتلایان به ویروس کرونا در اروپا از ۱۰۰ هزار نفر فراتر رفت و شمار افرادی که در اثر این بیماری در ایتالیا جان‌باختند از چین پیشی گرفت. تاکنون در کل جهان بیش از ۱۰ هزار نفر بر اثر ابتلا به این ویروس نیز جان خود را از دست داده‌اند.

شمار قربانیان ویروس کرونا در اسپانیا از هزار نفر فراتر رفت
مقام‌های حوزه بهداشت اسپانیا اعلام کردند که شمار قربانیان ویروس کرونا در این کشور از هزار نفر فراتر رفت. با اضافه شدن ۱۶۹ مورد فوتی جدید در ۲۴ ساعت گذشته در این کشور، شمار افراد جانباخته بر اثر ابتلا به ویروس کرونا به ۱۰۰۲ نفر رسید. بنابراین، اسپانیا چهارمین کشور پس از چین، ایتالیا و ایران است که بیش از هزار مورد فوتی مبتلا به کووید-۱۹ در آن گزارش می‌شود. شمار افراد آلوده به این ویروس نیز از ۱۷ هزار ۱۴۷ نفر در روز گذشته به ۱۹ هزار و ۹۸۰ نفر تا ظهر جمعه رسید.

اتریش محدودیت‌های اعمال شده را تمدید کرد
سباستین کورتس، صدراعظم اتریش گفت که محدودیت‌های این کشور برای مقابله با ویروس کرونا تا ۱۳ آوریل (۲۵ فروردین) تمدید می‌شود. تاکنون در اتریش ۲۲۰۰ مورد ابتلا به ویروس کرونا گزارش شده است و شش نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. مقام‌های اتریش از روز دوشنبه محددیت‌های شدیدی را برای تردد و جابجایی‌ها در شهرهای این کشور اعمال کردند. کورتس در یک نشست خبری خطاب به اتریشی‌ها گفت: «محکم باشید.» وی تاکید کرد باید تدابیر اتخاذ شده اجرایی شوند.

رئیس سازمان جهانی بهداشت: می‌توان ویروس کرونا را شکست داد
تدروس آدهانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت در توئيتی نوشت: «برای نخستین بار، چین روز گذشته اعلام کرد که هیچ مورد جدید ابتلا در داخل این کشور گزارش نشده است.» وی تاکید کرد که این موضوع دستاورد بزرگی است و این اطمینان را به ما می‌دهد که می‌توان ویروس کرونا را شکست داد.

زن چینی-استرالیایی که قوانین قرنطینه چین را نقض کرد از کار اخراج شد
یک زن چینی- استرالیایی پس از اینکه قوانین قرنطینه در چین را زیر پا گذاشت از کارش در شهر پکن اخراج شد و مقام‌های چین از وی خواستند خاک این کشور را ترک کند. وی به تازگی از استرالیا به پکن بازگشته بود و طبق قوانین نظارتی سختگیرانه این کشور نیاز بود تا خود را قرنطینه کند. با این حال در ویدئویی که به‌طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، این زن با لباس ورزشی نشان داده می‌شود که با مسئولان نظارت بر قرنطینه مشاجره می‌کند. آن‌ها سعی دارند این زن را برای ماندن در خانه ترغیب کنند اما او می‌گوید می‌خواهد ورزش کند. در ویدئوی دوم دو افسر پلیس با لباس فرم و ماسک روبروی در ورودی خانه وی ایستاده‌اند و به او می‌گویند که پس از ورود به کشور باید قوانین مربوط به قرنطینه را رعایت کند. با این حال زن به ماموران می‌گوید که وی گذرنامه استرالیا را دارد. یکی از ماموران به این زن می‌گوید: «به شما می‌گویم که مهم نیست چینی باشید یا خارجی، شما باید قوانین جمهوری خلق چین را رعایت کنید. این قوانین برای حفاظت از شما و دیگران است.» این ویدئو انتقادهای زیادی را در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرد و بسیاری از چینی‌ها خواستار برگرداندن این زن به استرالیا شدند. شرکتی که او برای آن‌ها در پکن کار می‌کرد پس از انتشار گسترده این ویدئو، او را از کار اخراج کرد. دفتر امنیت عمومی پکن نیز روز پنجشنبه اعلام کرد که مقام‌های مهاجرت این شهر ویزای کار وی را که تا ماه سپتامبر معتبر بود، باطل کرده‌اند و از او خواسته‌اند تا خاک چین را ترک کند. اما هنوز مهلت قانونی برای خروج او مشخص نشده است.

ارتش مالزی برای اجرای محدودیت رفت و آمدها وارد عمل می‌شود
دولت مالزی اعلام کرد که نیروهای ارتش این کشور از روز یکشنبه برای کمک به اجرای محدودیت‌های سفر و رفت‌ و آمد با هدف جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در سطح شهرهای این کشور مستقر خواهند شد. مالزی بیشترین تعداد مبتلایان به کووید-۱۹ را در بین کشورهای جنوب شرق آسیا دارد. مالزی از روز چهارشنبه تمام مرزهای خود را بست. مدارس و مشاغل غیر ضروری را تعطیل کرد و از مردم خواست تا در خانه بمانند.
  
دانشمندان در سراسر دنیا روی تولید واکسن بیماری کووید-۱۹ فعالیت می‌کنند 
دانشمندان در سراسر جهان هشدار داده‌اند که تولید واکسن فرآیندی طولانی و پیچیده است و این فرآیند ممکن است ۱۲ تا ۱۸ ماه طول بکشد. قرار است آزمایش این واکسن روی حیوانات آزمایشگاهی حساس انجام شود. همزمان با روسیه دانشمندان کشورهای دیگر از جمله آمریکا، آلمان و چین نیز در زمینه کشف و تولید واکسن ویروس جدید کرونا در حال فعالیت هستند.

بریتانیا ۶۵ هزار پزشک و پرستار بازنشسته را به خدمت فراخواند
سازمان ملی تأمین بهداشت و درمان بریتانیا اعلام کرد به بیش از ۶۵ هزار پزشک و پرستار بازنشسته در انگلیس و ولز نامه ارسال کرده و از آن‌ها خواسته است که برای کمک به مقابله با شیوع ویروس کرونا به کار بازگردند. مقام‌های بریتانیا می‌گویند برای تقویت خدمات در خط مقدم مبارزه با کرونا به این نیروهای سابق نیاز دارند. در بریتانیا تاکنون ۱۴۴ نفر بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ جان باخته‌اند و ۳ هزار و ۲۶۹ نفر نیز به این بیماری مبتلا هستند.

مرز مشترک آمریکا و کانادا امروز بسته می‌شود
جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا از بسته شدن مرز کانادا و آمریکا در روز جمعه خبر داد. کانادا که این هفته مرزهای خود را برای ورود اتباع خارجی بسته بود، با ایالات متحده آمریکا نیز توافق کرد مرز مشترک خود را برای نقل و انتقالات غیر ضروری ببندند تا از این طریق بتوانند گسترش شیوع کرونا را محدود کنند.

کانادا بیش از ۸۰۰ مورد فرد مبتلا به کووید ۱۹ را گزارش کرده است و در این کشور ۱۲ نفر نیز بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. طبق آمار و اطلاعات وزارت بهداشت کانادا تاکنون ۵۵ هزار نفر نیز در سراسر این کشور تست کرونا داده‌اند.
مرکل: کرونا بزرگترین چالش آلمان پس از جنگ جهانی دوم است
آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز روز چهارشنبه ۱۸ مارس (۲۸ اسفند)، شیوع ویروس کرونا را به‌عنوان بزرگترین چالش این کشور پس از جنگ جهانی دوم برشمرد. وی تاکید کرد که رد شدن از این بحران به تک تک افراد بستگی دارد و از شهروندان کشورش خواست که ارتباط‌ های غیر ضروری خود را قطع کنند.

عربستان: سفرهای داخلی تعلیق می‌شوند
وزارت کشور عربستان روز جمعه اعلام کرد که این کشور تمام پروازهای داخلی، حرکت اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها و قطارها را از روز شنبه به‌مدت ۱۴ روز به‌حالت تعلیق در می آورد. این وزارتخانه این اقدام، اقدامی احتیاطی برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا عنوان کرد. تاکنون ۲۷۴ مورد ابتلا به کرونا در عربستان ثبت شده‌، هشت نفر بهبود یافته‌ و مورد فوتی در این کشور گزارش نشده است. ملک سلمان پادشاه عربستان روز گذشته در یک سخنرانی به شهروندان سعودی گفت: «پادشاهی [عربستان] در حال انجام اقدام‌های پیشگیرانه برای مقابله با این بیماری و اثرات آن است.» وی تاکید کرد: «ما مرحله دشواری از تاریخ را سپری می‌کنیم. با این حال یقین دارم که این مرحله پایان خواهد یافت.»

-
 
 
برچسب ها: ویروس کرونا