کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کرونا محور اصلی پیام‌های نوروزی امسال

1 فروردين 1399 ساعت 16:51


گروه فرهنگی: نوروز امسال در سایه بحران جهانی کرونا آغاز شد. جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین مبتلایان کرونا را دارد و بنا به اطلاعات وزارت بهداشت بیماری کرونا هر ۱۰ دقیقه جان یک نفر را می‌گیرد و شمار جانباختگان و مبتلایان روز به روز بیشتر می شود. طبق آمار رسمی یک روز پیش از سال نو بیش از ۱۸ هزار و ۴۰۷ نفر در ایران به کرونا مبتلا شدند و ۱۲۸۴ نفر نیز فوت کردند. سخنگوی وزارت بهداشت با ارسال توییتی از مردم خواست در مورد سفر، تردد، جابجایی و دید و بازدید نوروزی آگاهانه تصمیم بگیرید. امسال نیز بسیاری از مقام‌های عالیرتبه دنیا پیام‌های نوروزی فرستادند.

نوروز جهانی
سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) در ۸ مهر ۱۳۸۸ نوروز را به عنوان میراث جهانی ثبت کرد. به پیشنهاد جمهوری آذربایجان، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نشست ۴ اسفند همان سال ۲۱ مارس را به عنوان روز جهانی عید نوروز به رسمیت شناخت و در تقویم خود جای داد. پس از ثبت نوروز قرار شد مراسم نوروز جهانی هر سال در یکی از کشورهای حوزه فرهنگی آن برگزار شود. در ۳۸ کشور از جمله ایران، ترکیه، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، آذربایجان، قرقیزستان، قزاقستان و ازبکستان نوروز به صور مختلف جشن گرفته می‌​شود. نوروز در کشورهایی مانند ایران و افغانستان که تقویم هجری شمسی به کار برده می‌شود، روز آغاز سال نو است اما در کشورهای آسیای میانه، قفقاز و ترکیه تقویم میلادی متداول است و نوروز به عنوان آغاز فصل بهار جشن گرفته می‌شود و روز آغاز سال محسوب نمی‌شود.

پیام نوروزی دبیرکل سازمان‌ملل؛ تهنیت و تسلیت
 آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، به مناسبت فرارسیدن نوروز ۱۳۹۹ پیامی فرستاده که شامل تبریک و همدردی هم‌زمان است. در این پیام آمده است: «برای بسیاری این نوروز با اندوه و اضطراب فرا می‌رسد زیرا ویروس کرونا به مناطقی که این جشن باستانی در آن برگزار می‌شود سایه افکنده است.» او با ابراز مراتب همدردی و تسلیت خود برای کسانی که عزیزی از دست داده‌اند، سالی صلح‌آمیز، پرنشاط و توام با تندرستی را برای همه آرزو کرده است.

پیام نوروزی وزیر خارجه آمریکا
وزیر امور خارجه آمریکا در پیامی فرا رسیدن نوروز را تبریک گفت. او در پیام خود تاکید کرد که پیشنهاد کمک بشردوستانه آمریکا برای مردم ایران همچنان پابرجا است. مایک پمپئو، در پیام نوروزی خود در توییتر نوشت: «نوروز زمانیست برای گردهم آمدن و اینکه این نعمت ها را در کنار خانواده از طریق دید و بازدید و هم سفره شدن یادآوری کنیم. متاسفانه از آنجا که ویروس کرونا بسیاری از کشورها از جمله کشورهایی که نوروز را جشن می‌گیرند تحت تاثیر قرار داده امسال باید در دید و بازدیدهای خود احتیاط بیشتری کرد.» وی در ادامه گفته است: «ما از خبر تعداد مرگ و میر ناشی از این ویروس بخصوص در ایران غمگین هستیم. ما از خبر هر بهبودی خوشحال می‌شویم و امیدهای خود را با مردم ایران و سراسر جهان به اشتراک می‌گذاریم که آنها می توانند از شیوع این ویروس جلوگیری کنند.»

اسرائیل پیام نوروزی فرستاد
وزارت خارجه اسرائیل هم با ارسال توییتی فرا رسیدن نوروز را به مردم ایران تبریک گفته است.  در این پیام گفته می‌شود: «شادی سال نو با غم و درد سال تلخی که گذشت آمیخته است. در این سال نو برای شما بهترین آرزوها را داریم، سال بدور از جنگ و خونریزی، سرشار از محبت و دوستی، سالی بدور از آرزوی مرگ‌ برای دیگران، سال آزادی و پیروزی نور بر تاریکی». اکانت رسمی وزارت خارجه اسرائیل در فضای مجازی نیز اقدام به پخش پیام نوروزی مشابهی به زبان انگلیسی کرده در این پیام آمده است: «در این زمانه چالش‌برانگیز، در حالی‌که مردم ایران شجاعانه با ویروس کرونای جدید رویارو شده‌اند، ما سالی همراه با شادی و تندرستی برای آن‌ها آرزو می‌کنیم.»


کد مطلب: 205943

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/205943/کرونا-محور-اصلی-پیام-های-نوروزی-امسال

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir