به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۰۲ ساعت ۱۲:۲۹
کد مطلب : ۲۰۶۰۳۴

ایران و فرانسه دست به معاوضه زندانیان زدند

گروه سیاسی: خبرگزاری قوه قضائیه از آزاد شدن جلال روح‌الله‌نژاد، شهروند ایرانی که به اتهام دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران بیش از یک سال در زندان‌های فرانسه بود، خبر داد و اعلام کرد یکی از زندانیان فرانسوی نیز آزاد شده است.

خبرگزاری میزان، رسانه قوه قضاییه، در گزارشی نوشت، دادگاه‌های فرانسه و دیوان عالی این کشور درخواست آمریکا برای استرداد روح‌الله نژاد را تایید کرده بودند، ولی دولت فرانسه با تغییر این تصمیم، وی را آزاد کرد. با توجه به همکاری قوه قضائیه برای آزادی یکی از زندانیان فرانسه با استفاده از تخفیف مجازات؛ دولت فرانسه در همکاری متقابل با تغییر تصمیم قبلی وی را آزاد کرد.» میزان اما اشاره نکرده که کدام یک از دو زندانی فرانسوی در ایران آزاد شده‌اند. فریبا عادل‌خواه، پژوهشگر بنیاد مطالعات علوم سیاسی پاریس، ۱۷ خرداد پارسال پس از بازگشت به ایران در خانه خود بازداشت شد.
 
علاوه بر او، رولان مارشال، محقق فرانسوی و شریک زندگی خانم عادل‌خواه هم توسط سپاه بازداشت شد. مارشال متخصص امور آفریقا است و برای دیدار با فریبا عادل‌خواه به تهران سفر کرده بود. هنوز مقامات فرانسوی و رسانه‌های این کشور درباره جزئیات تبادل زندانی گزارشی نداده‌اند. دستگاه قضایی ایران روز پنج‌شنبه نیز به مایکل وایت، شهروند آمریکایی را که از تیر ماه پارسال در ایران بازداشت شده بود، مرخصی پزشکی داد و او را آزاد کرد. واشینگتن ابراز امیدواری کرده که این گام آخر ایران نباشد و به آزادی کامل مایکل وایت و دیگر شهروندان آمریکایی زندانی در ایران بینجامد. همچنین روز سه‌شنبه نازنین زاغری، شهروند ایرانی بریتانیایی با قید وثیقه از زندان اوین تهران به مرخصی آمد که این اقدام استقبال وزیر خارجه بریتانیا را به دنبال داشت.