به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۰۳ ساعت ۱۰:۱۸
کد مطلب : ۲۰۶۱۲۷

تیم ملی فوتبال ایران در ۹۸

گروه ورزشی: تیم ملی ایران بعد از هشت سال فوق العاده با کارلوس کی‌روش، در سال ۹۸ روزهای خوبی را سپری نکرد و دو مربی اروپایی روی نیمکت این تیم نشستند.
تیم ملی فوتبال ایران در ۹۸
به گزارش ایسنا، تیم ملی در سال ۹۸ تقریبا ناامید کننده ظاهرا شد و به علت نتایج نه چندان خوب در مسیر جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، شانس تیم ملی برای صعود به مرحله سوم انتخابی جام جهانی کاهش یافت ولی یوزهای ایرانی همچنان این شانس را دارند که با برتری در چهار دیدار بعدی خود در مسیر جام جهانی، به عنوان صدرنشین راهی مرحله بعد شوند و برای سومین صعود متوالی خود آماده شوند.
نسخه بلژیکی برای ارائه فوتبال هجومی
مدیران فدراسیون فوتبال بعد از پنج ماه معطلی، مارک ویلموتس را با قراردادی محرمانه به ایران آورند و او را سرمربی تیم ملی کردند. نحوه مربیگری ویلموتس در تیم ملی در نوع خود کم‌سابقه بود چرا که او بعد از بازدید از ایران ابتدا جا زد و در نهایت بعد از حضور تاج در بلژیک، قراردادش به جای تهران در بروکسل بسته شد.ویلموتس که در دوره‌ای هدایت تیم ملی بلژیک را داشت و توانسته بود بعد از رکورد در فوتبال کشورش، دوران خوبی را با این تیم تجربه کند، با وعده ارائه فوتبال هجومی به ایران آمد. او با حمایت‌های همه جانبه مسئولان فدراسیون، در قامت مردی دلسوز، از خود گذشته و فنی به فوتبال ایران معرفی شد اما در عمل، اتفاقات دیگری رقم خورد.ویلموتس یک مربی پروازی بود که فقط در زمان اردوها در ایران حضور داشت و بعد از اینکه دستمزدش مدتی عقب افتاد، بدقولی‌هایش بیشتر شد و تقریبا فقط در روزهایی که تیم ملی بازی داشت، همانند بازیکنان به تهران می‌آمد. با این وجود او به علت پرداخت نشدن حقوقش، حمایت فدراسیون فوتبال را همراه خود می‌دید و از سوی طرف ایرانی، اعتراضی دریافت نکرده بود.تداوم مشکلات مالی و نیامدن او به ایران با نتایج ضعیف تیم ملی مقابل بحرین و عراق همراه شد تا در نهایت خودش تهران را ترک کرد و در فیفا از ایران شکایت کرد و اکنون خواستار تمام قرارداد خود با فدراسیون فوتبال است که به گفته مسئولان، حدود ۸ میلیون دلار است که رقم بسیار هنگفتی برای فوتبال ایران خواهد بود اما در سوی مقابل فدراسیون فوتبال معتقد است او به تعهداتش عمل نکرده است و باید غرامت بدهد.
 آغاز سال ۹۸ با پیروزی پرگل مقابل سوریه و تساوی با کره جنوبی
نخستین بازی تیم ملی در خرداد ماه برابر سوریه در تهران بود که شاگردان ویلموتس توانستند این بازی را با پنج گل به سود خود تمام کنند و یک شروع بسیار خوب برای مارک ویلموتس رقم بخورد. تیم ملی به فاصله چند روز راهی کره جنوبی شد و در دومین بازی خود با این تیم روبرو شد که حاصل آن تساوی یک بر یک برای ایران بود که با توجه به میزبانی کره، نتایج بسیار خوبی برای شاگردان ویلموتس بود.
 آغاز مسیر جام جهانی
جام جهانی در شهریور ماه برای ایران آغاز شد اما شاگردان ویلموتس در هفته نخست استراحت کردند. این تیم در هفته دوم به هنگ کنگ رفت و توانست این تیم را در میان آشوب‌های سیاسی و اجتماعی، با دو گل شکست دهد.
 پیروزی ۱۴ بر صفر مقابل کامبوج با حضور مردان و زنان
دومین نمایش تیم ملی در حضور حدودا ۴۰۰۰ نفری زنان در ورزشگاه آزادی با بردی پرگل همراه بود. شاگردان ویلموتس در این دیدار ۱۴ بار دروازه کامبوج را باز کردند و سومین برد پرگل تاریخ فوتبال ایران را رقم زدند.
 شکست مقابل بحرین و عراق
تیم ملی بعد از برتری پرگل مقابل کامبوج، به فاصله چند روز آماده بازی با بحرین شد اما بر خلاف تصور اهالی فوتبال تیم ملی در بحرین دست به بی‌احتیاطی زد و با یک پنالتی در لحظات پایانی مغلوب بحرین شد تا در کنار ایران و عراق، بحرین هم به جمع مدعیان صعود از گروه اضافه و کار سخت‌تر شود.تیم ملی یک ماه بعد آماده بازی با عراق شد و این دیدار به علت برخی ناآرامی‌ها در عراق، در اردن برگزار شد که تیم ملی با نتیجه ۲ بر یک و در دقایق پایانی مغلوب میزبان شد تا شرایط برای تیم ملی باز هم  سخت‌تر شود و این بازی حکم به جدایی ویلموتس از تیم ملی بدهد.در واقع سرمربی تیم ملی بعد از این بازی، از فرودگاه مهرآباد مستقیم تهران را ترک کرد و هیچ‌گاه به ایران بازنگشت.
 سپردن تیم ملی به اسکوچیچ
بعد از رفتن ویلموتس و به علت مشکلات مالی در فدراسیون فوتبال، مربیان ایرانی و همچنین برانکو گزینه سرمربیگری تیم ملی بودند. رفته رفته برانکو از بین گزینه‌ها خارج شد و در نهایت فدراسیون فوتبال اعلام کرد که دایی، قلعه نویی و گل محمدی گزینه نهایی هستند که هیچ یک موفق به این کار نشدند و در اتفاقی عجیب، اسکوچیچ ۴۸ ساعت بعد از جدایی از صنعت نفت آبادان سرمربی تیم ملی شد.او بعد از انتخاب به عنوان سرمربی تیم ملی، انتقادهای زیادی را تحمل کرد ولی خیلی جدی کارش را شروع کرد و راهی چندین کشور هم شد تا برای نوروز و بازی با کامبوج و هنگ کنگ تیمش را آماده کند.
 کرونا برنامه‌های تیم ملی را هوا کرد
با شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، بازی‌های انتخابی جام جهانی در نوروز لغو شد و اسکوچیچ هم که در تدارک برگزاری اردوی تیم ملی بود، همه چیز را به اعلام زمانبندی جدید از سوی فیفا موکول کرد و راهی کشورش شد تا فعلا چندین ماه دیگر برای آماده سازی و شناخت بیشتر از تیم ملی زمان داشته باشد.