به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۰۴ ساعت ۱۴:۲۱
کد مطلب : ۲۰۶۳۴۰
هفتاد و پنج شهر در هند تحت قرنطینه کامل قرار گرفت

آمریكا: چین متهم اصلی پخش ویروس کرونا در جهان است

آمریكا: چین متهم اصلی پخش ویروس کرونا در جهان است
گروه بین‌الملل: در حالی که شمار قربانیان بیماری کووید۱۹ در اروپا، کانون جدید شیوع ویروس کرونا همچنان رو به افزایش است کمبود امکانات و تجهیزات لازم برای غربالگری، کیت‌های لازم برای تست‌‌های تشخیص و نیز مراقبت‌های ویژه از مبتلایان به این بیماری در کشورهای مختلف جهان بر شدت نگرانی‌ها افزوده است.
بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی منابع رسمی تا صبح روز دوشنبه ۴ فروردین ۱۳۹۹/ ۲۳ مارس ۲۰۲۰ نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر در سراسر جهان به نوع جدید ویروس کرونا مبتلا شده و ۱۴ هزار و ۶۹۸ نفر به دلیل بیماری ناشی از ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

صندوق مالی نروژ برای حمایت از کشورهای فقیر
نروژ روز دوشنبه اعلام کرد که قصد دارد یک صندوق مالی جهت کمک به کشورهای فقیر برای مقابله با بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ در سازمان ملل متحد راه اندازی کند. وزیر کمک به توسعه در دولت نروژ نگرانی موجود نسبت به تبعات شیوع ویروس کرونا در کشورهای در حال توسعه که سیستم بهداشتی آسیب پذیری دارند را دلیل اتخاذ این تصمیم اعلام کرد. دولت نروژ ضمن تاکید بر استقبال سازمان ملل متحد از این تصمیم اعلام کرده است که این صندوق حمایت مالی در همین هفته راه اندازی خواهد شد. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد پیشتر اعلام کرده بود که اگر همبستگی و هم‌یاری کشورهای جهان برای کمک به کشورهای فقیر تر در راه مبارزه با ویروس کرونا هر چه سریع‌تر محقق نشود جان میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا با خطر جدی روبرو خواهد شد.

هفتاد و پنج شهر در هند تحت قرنطینه کامل قرار گرفت
مقامات دولتی در هند اعلام کردند که برای کنترل و مهار گسترش ویروس کرونا ۷۵ شهر در ایالت‌های مختلف این کشور را تحت قرنطینه کامل قرار داده‌اند. در میان شهرهایی که موارد ابتلا به ویروس در آنها به ثبت رسیده و ساکنان به منع رفت و آمد و قرنطینه کامل توصیه شده‌اند نام چند شهر بزرگ از جمله دهلی‌نو، بمبئی و حیدرآباد نیز به چشم می‌خورد. از سوی دیگر نارندار مودی، نخست وزیر هند روز دوشنبه با تاکید بر لزوم رعایت مقررات وضع شده یادآور شد برای شهروندانی که محدودیت‌های اعمال شده برای تردد در شهرها را نادیده بگیرند مجازات‌های سنگین در نظر گرفته شده است. گفتنی است که در هند تاکنون هشت نفر بر اثر ابتلا به بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند و ۴۲۵ نفر نیز در شهرهای مختلف این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.
  
کانادا ورزشکار به المپیک اعزام نمی‌کند
کانادا روز دوشنبه اعلام کرد که در صورت برگزاری بازی‌های المپیک تابستانی توکیو در موعد مقرر هیچ ورزشکاری از این کشور در بازی‌ها شرکت نخواهد کرد. کمیته ملی المپیک کانادا دلیل این تصمیم را بحران کنونی ناشی از انتشار گسترده ویروس کرونا در جهان اعلام کرده و از کمیته بین المللی المپیک خواسته است که این مسابقات را به تعویق بیاندازد. در بیانیه مشترک کمیته‌های ملی المپیک و پارالمپیک کانادا به صراحت از نهاد‌های بین المللی مرتبط با برگزاری این مسابقات و از سازمان جهانی بهداشت خواسته شده است که بازی‌های المپیک و پارالمپیک توکیو برای یک سال به تعویق بیافتد.

انتقاد ترامپ از رویکرد چین در قبال انتشار ویروس کرونا
رئیس جمهوری آمریکا می گوید که از رفتار و نحوه برخورد چین با بحران شیوع ویروس کرونا آزرده خاطر شده و معتقد است که پکن اطلاعات حیاتی در خصوص این بیماری همه گیر را در اختیار دیگران نگذاشته است.
دونالد ترامپ که پیشتر با استفاده از عبارت «ویروس چینی» برای نام بردن از نوع جدید ویروس کرونا به نوعی کنایه آمیز نقش مهم‌ترین رقیب تجاری کشورش را در ایجاد بحران ناشی از انتشار این ویروس در جهان مورد انتقاد قرار داده بود حالا به صراحت از رویکرد پکن در ارتباط با این بحران ابراز ناراحتی می‌کند.
آقای ترامپ که بار دیگر در سخنانش از عبارت «ویروس چینی» استفاده می‌کرد یاد آور شد که «مقامات پکن می‌بایست ما را بیشتر در خصوص این ویروس آگاه می کردند.» رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرده است که بهتر بود پکن سه ماه زودتر مقامات آمریکایی را در جریان جزئیات مرتبط با شیوع ویروس کرونا قرار می‌داد. وی تصریح کرد که در این صورت جان‌های بسیاری در جهان نجات پیدا می کرد. دونالد ترامپ همچنین با انتشار توییتی مثبت شدن تست کرونای سناتور رند پل را مورد تایید قرار داد. گفتنی است که تاکنون دست کم سه عضو کنگره آمریکا یعنی رند پل، ماریو دیاز بالرت و بن مک‌آدامز به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده و حدود بیست و دو نماینده دیگر کنگره نیز در قرنطینه قرار گرفته اند.

چین متهم اصلی پخش ویروس کرونا در جهان است
گفتنی اینكه، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دو روز پیش اعلام کرد، پیش از آنکه چین در سوم ژانویه ایالات متحده را درباره شیوع کروناویروس در استان هوبی مطلع کند، مقام‌های چینی گام‌هایی برای لاپوشانی شدت انتشار این ویروس برداشت. به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که این اقدامات چین شامل سانسور رسانه‌های اجتماعی و محدود کردن پزشکانی می‌شد که در تماس با بیماران بودند. اورتگاس گفت: تا سوم ژانویه، مقام‌های چینی دستور دادند تا نمونه‌های ویروس کووید-۱۹ نابود شده، پزشکان ووهان ساکت شوند و نگرانی‌های عمومی آنلاین سانسور شود. سخنگوی چین راست می‌گوید که "این یک جدول زمانی است که جهانی باید کاملاً آن را مورد بررسی قرار دهد."

کرونا در ترکیه؛ خروج افراد بالای ۶۵ سال از خانه ممنوع شد
خروج افراد بالای ۶۵ سال و بیمار از خانه به دلیل خطر ابتلا به ویروس کرونا در ترکیه ممنوع شد. اکثر قربانیان ویروس کرونا در این کشور افراد مسن بودند. شمار مبتلایان به ویروس کرونا در ترکیه به ۹۴۷ نفر رسید.
 وزارت کشور ترکیه با ارسال توییت از نیمه شب شنبه چهارم فروردین بدون ارائه توضیحات بیشتری خروج افراد ۶۵ سال از خانه را ممنوع کرد. افراد سالمند به ویژه کسانی که سابقه بیماری مزمن دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند. ویروس کرونا در میان این گروه سنی به سهولت می‌​تواند به بیماری ریوی کووید ۱۹ تبدیل شود. ترکیه ۸۳ میلیون جمعیت دارد. بنا به اعلام سازمان آمار ترکیه شمار افراد بالای ۶۵ سال در پنج سال گذشته در این کشور حدود ۲۲ درصد افزایش پیدا کرده و به هفت میلیون ۵۵۰ هزار نفر رسیده است. این افراد حدود نه درصد از کل جمعیت ترکیه را تشکیل می​دهند. فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت ترکیه هم در حساب توئیتر خود روز شنبه سوم فروردین اعلام کرد ۱۲ نفر دیگر در این کشور از بیماران کرونا فوت کردند که همه آنها افراد مسن بوده‌​اند. در مجموع تا روز شنبه سوم فروردین ۲۱ نفر در این کشور بر اثر ویروس کرونا جان باختند. وزیر بهداشت ترکیه گفته است: «تمامی جان باختگان مسن بودند به همین دلیل باید به افراد مسن‌تر اخطار می‌دهیم تا محدودیت خروج از خانه را رعایت کنند.» به گفته وزیر بهداشت ترکیه روز شنبه سوم فروردین شمار مبتلایان به ویروس کرونا در ترکیه به ۹۴۷ نفر رسیده است. ترکیه برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا تدابیر زیادی اندیشیده است. علاوه بر بستن مغازهای بسیاری از مغازه‌ها برگزاری نماز و مراسم​ دیگر در مساجد را ممنوع کرد. بسیاری از پروازهای خارجی از جمله به کشورهای اروپایی نیز متوقف شده است.

برای پنجمین روز متوالی موارد هیچ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در چین ثبت نشد
مقامات چین روز دوشنبه مدعی شدند که هیچ مورد تازه‌ای از ابتلا به ویروس کرونا با منشا داخلی در این کشور به ثبت نرسیده و ۳۹ مورد جدید ابتلا به این ویروس منشا خارجی داشته است. این در حالیست که بر اساس آمار رسمی ارائه شده از سوی پکن طی بیست و چهار ساعت گذشته تنها ۹ مورد مرگ ناشی از بیماری کووید ۱۹ در چین ثبت شده است که هر ۹ مورد در شهر ووهان، کانون اصلی شیوع این ویروس در جهان روی داده است. بر اساس این گزارش، ووهان، کلان‌شهری با جمعیت ۱۱ میلیونی دو ماه پس از قرار گرفتن در قرنطینه کامل روز دوشنبه را بدون ثبت هیچ مورد جدید ابتلا به ویروس پشت سر گذاشت. این پنجمین روز متوالی است که مقامات چینی از به صفر رسیدن موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا با منشا داخلی در این کشور خبر می دهند.

احتمال تعویق بازی‌‌های المپیک
کمیته بین المللی المپیک بالاخره پس از فشار کشورهای مختلف و کمیته‌های ملی المپیک در برخی از کشورهای صاحب نفوذ تصمیم برای برگزاری این بازیها در موعد مقرر را مورد تجدید نظر قرار داد.
مسئولان کمیته بین المللی المپیک روز یکشنبه اعلام کردند که با توجه به وخیم‌تر شدن بحران کنونی ناشی از انتشار ویروس کرونا در جهان در پی آن هستند که این بازی‌ها را به تعویق بیاندازند. این موضع جدید کمیته بین‌المللی المپیک به معنی آن است که بازی‌های المپیک توکیو قطعا تابستان امسال برگزار نخواهد شد.
هنوز مشخص نیست که برگزاری بازی‌های المپیک توکیو به چه زمانی موکول خواهد شد. کمیته بین المللی المپیک برای قطعی شدن این تصمیم و نیز تعیین زمان جدید برگزاری این بازی‌ها چهار هفته دیگر تشکیل جلسه خواهد. گفته می شود که تصمیم برای نحوه برگزاری این بازی‌ها و تعویق چند ماهه و حتی یک ساله آنها با رایزنی و هماهنگی کامل با کمیته برگزار کننده و مسئولان شهر توکیو اتخاذ خواهد شد.
پس از اعلام موضع جدید کمیته بین المللی المپیک که در آن به نوعی از ورزشکاران خواسته است آمادگی خود را برای شرکت در بازی‌های المپیک توکیو یکسال به عقب بیاندازند، نخست وزیر ژاپن نیز با سخنانی تازه بر تعویق این بازیها مهر تایید زده است. شینرو آبه روز دوشنبه به صراحت اعلام کرد که وسعت انشار ویروس کرونا در جهان و بحران کنونی ناشی از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ تعویق بازی‌های المپیک توکیو را اجتناب ناپذیر کرده است. بازی‌های المپیک تابستانی توکیو طبق برنامه قبلی قرار بود ۲۴ ژوئیه تا ۹ اوت سال جاری برگزار شود.

مقررات تازه برای مقابله با کرونا در آلمان: منع تماس بیش از دو نفر
دولت آلمان برخلاف انتظار قرنطینه کامل و منع کامل رفت‌وآمد در کشور اعلام نکرد، بلکه از شهروندان خواست، از خانه تنها برای رفع نیازهای ضروری خارج شوند و دیدار با افراد بیرون از اهالی خانه را به حداقل برسانند. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، یکشنبه (۲۲ مارس) فشرده تصمیم‌هایی که با توافق رؤسای ۱۲ ایالت کشور گرفته شده را در کنفرانس مطبوعاتی و تلویزیونی به اطلاع شهروندان رساند.
مرکل گفت که تصمیم‌های تازه برای مقابله با گسترش ویروس کرونا نتیجه تماس تلفنی میان رؤسای ایالت‌های آلمان و در سراسر کشور است و از آغاز دوشنبه (۲۳ مارس) به مثابه قانون به اجرا گذاشته می‌شود. صدراعظم نخست تأکید کرد که به خاطر تداوم گسترش ویروس کرونا مقام‌های دولت آلمان مجبور شده‌اند به رغم خواست خود مقرراتی تصویب کنند که برخی از آزادی‌های شهروندان را محدود می‌کنند.
دولت فدرال به همراه ایالت‌ها بر طرحی نه ماده‌ای برای مقابله با پاندمی کرونا توافق کردند، که مهمترین نکات آن به شرح زیر است:
تجمع‌های بیش از دو نفر در خارج از خانه ممنوع است. دیدارهای خانوادگی باید به حداقل کاهش یابد.
افراد تا حد ممکن از خانه بیرون نروند و در اماکن عمومی حداقل فاصله یک و نیم تا دو متر را رعایت کنند.
شهروندان همچنان مجاز هستند در صورت ضرورت به سر کار بروند، به دیگران کمک کنند و برای ورزش و هواخوری از خانه خارج شوند. دیدارهای ضروری در چارچوب مقررات و با رعایت احتیاط همچنان امکان‌پذیر است.
شهروندان باید از دیدارهای غیرضروری مانند مهمانی و پارتی چشم‌پوشی کنند. 
تمام کافه‌ها و میکده‌ها و رستوران‌ها تعطیل هستند. آنها حق دارند به مشتریان خود برای مصرف در خانه غذا تحویل دهند.
تمام خدماتی که تماس نزدیک را لازم می‌دارند مانند آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی، تعطیل هستند.
خدمات ضروری پزشکی همچنان در دسترس خواهد بود.
نیروهای انتظامی و پلیس بر اجرای این مقررات نظارت خواهند کرد و متخلفان را جریمه می‌کنند.
در بنگاه‌هایی که همچنان دایر هستند، مقررات نظافت و بهداشت باید به دقت رعایت شود.
مقررات بالا فعلا تا دو هفته معتبر خواهد بود.
آنگلا مرکل در پیام تلویزیونی ضمن سپاسگزاری از شهروندانی که توصیه دولت مبنی بر حداقل تماس و ارتباط را رعایت می‌کنند، ابراز امیدواری کرد که دولت به اتخاذ تصمیم‌های سخت‌تر مجبور نشود.  
در روزهای گذشته برخی ایالت‌ها مانند بایرن و زاکسن مقررات شدیدتری برای تردد در اماکن عمومی اعلام کردند؛ درحالیکه برخی از ایالت‌ها قرنطینه کامل را آخرین راه حل در مقابله با کرونا می‌دانند.
برای نمونه اشتفان وایل، نخست وزیر ایالت نیدرزاکسن، به "ولت ام زونتاگ" گفته است: «این که خانواده‌ها را با چند بچه در یک خانه کوچک بدون باغچه و بالکن محبوس کنیم و امکان هواخوری را از آنها بگیریم، بیرحمانه است و در درازمدت اصلا قابل‌قبول نیست». مرکل در این باره گفت تلاش دولت این است که در سراسر کشور مقرراتی یکسان حاکم باشد.

افزایش شدید فوتی‌های کرونا در اسپانیا
اسپانیا به شدت درگیر آلودگی به ویروس کرونا شده و در جدول ابتلا به بیماری کووید ـ ۱۹ در جهان در رده سوم قرار گرفته است. بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، به گفته دولت مادرید در روز یکشنبه سوم فروردین (۲۲ مارس)، شمار فوتی‌ها تنها در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۴۰۰ نفر بوده است. با احتساب این آمار شمار کل فوتی‌های این بیماری در اسپانیا تا کنون به یک‌هزار و ۷۲۰ نفر رسیده است.
پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا شامگاه شنبه گفت، کشورش "روزهای سختی را به لحاظ احساسی و روانی سپری می‌کند." دولت اسپانیا می‌گوید، در فاصله روزهای شنبه و یکشنبه ۳۹۴ نفر مبتلای دیگر جان خود را از دست داده‌اند که این رقم افزایشی ۳۰درصدی نسبت به روز قبل از آن نشان می‌دهد. شمار مبتلایان تا روز یکشنبه ۲۸هزار و ۵۷۲ نفر اعلام شده است. به گفته وزارت بهداشت اسپانیا، این رقم نسبت به روز قبل از آن سه‌هزار و ۶۴۶ نفر افزایش یافته که حاکی از افزایشی ۱۴ و شش‌دهم درصدی است.
اسپانیا از ۱۴ مارس به مدت ۱۵ روز مقررات منع آمد و شد اعلام کرد. مردم این کشور ۴۶ میلیونی تنها در صورت رفتن به محل کار و برای خرید، تهیه دارو یا بیرون بردن سگ خود مجاز به ترک منازلشان هستند.
طبق تازه‌ترین خبر، نخست‌وزیر اسپانیا اعلام کرد، مقررات منع آمد و شد تا ۱۱ آوریل تمدید شده است.
او شامگاه شنبه در نطقی تلویزیونی خطاب به مردم گفت: «ما باید خود را برای روزهای بسیار سخت آماده کنیم. بدترین‌‌ها هنوز در راهند.» اسپانیا بزرگ‌ترین چالش خود از جنگ داخلی (سال‌های ۱۹۳۶ تا ۱۹۳۹) به این طرف را تجربه می‌کند. سانچز هشدار داد، ادامه شیوع این بیماری کشور را به سرحد تحمل خود خواهد رساند. در حال حاضر نزدیک به یک‌هزار و ۸۰۰ نفر در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های اسپانیا تحت درمان‌اند. بسیاری از اسپانیایی‌ها بیم آن دارند که ظرفیت مراکز درمانی تکمیل و سیستم درمانی زیر این بار ساقط شود. حدود ۱۰درصد از مبتلایان از خود کادر درمانی‌اند.
فرناندو سیمون، هماهنگ‌کننده کمک‌های اضطراری وزارت بهداشت اسپانیا با اشاره به این آمار به خبرنگاران گفت: «این مشکلی بزرگ برای سیستم درمانی ماست.» مسئولان ۵۲هزار نیروی اضافی را برای تقویت کادر درمانی به کار گرفته‌اند که ۱۴هزار نفر از آن‌ها از پزشکان و پرستاران بازنشسته هستند. روز یکشنبه ارتش هم به کمک آمد تا مبتلایان را به بیمارستانی موقتی در محوطه کنفرانس‌های مادرید منتقل کند. قرار است ۵۵هزار تخت به یک بیمارستان صحرایی در حال ساخت منتقل شود. این بیمارستان در صورت تکمیل، بزرگ‌ترین درمانگاه از این نوع در اروپا خواهد شد. آنتونیو زاپاترو، مدیر این درمانگاه به روزنامه "ال موندو" گفت، تا کنون انتقال یک‌هزار و ۳۰۰ تخت به این بیمارستان انجام شده و قرار است به‌زودی ۳۰۰ بیمار در آن بستری شوند.