به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۰۵ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : ۲۰۶۳۸۶

طلاق و کرونا

گروه جامعه: در شرایط بحرانی همچون وضعیت اپیدمیک شهروندان تنها به مراقبت‌های بهداشتی احتیاج ندارند، بلکه تجربه‌ شیوع بیماری‌های اپیدمیک که بشر تا پیش از این داشته، نشان می‌دهد که سلامت روان شهروندان نیز در شرایط اضطراری و پر استرس، باید جدی گرفته شود.
طلاق و کرونا
قرنطینه‌ خانگی به شکل طولانی‌مدت، روال عادی سبک‌زندگی خانواده‌ها را تغییر می‌دهد. در پی شیوع ویروس کرونا در کشور چین، آمار طلاق در شهر شی‌آن چین پس از شیوع ویروس کرونا به اوج رسید. البته این که دفاتر رسمی یک ماه تعطیل بوده‌اند هم به این موضوع دامن زد. ولی می توان با اتخاذ تدابیر شرایط به وجود آمده را تبدیل به فرصتی نمود تا هم زوجینی که در مرحله طلاق رسمی اند و هم سایر زوجینی که دچار اختلاف و یا طلاق عاطفی اند با پذیرش شرایط جدید و سعی بر کنار گذاشتن اختلافات در این بازه زمانی فرصتی فراهم آید برای سازش و یا پیشگیری از بدتر شدن شرایط موجود.
کنار آمدن با تغییرات جدید
استرس و اضطرابی که اکنون مردم دارند، خیلی بیشتر از آسیبی است که خود کرونا دارد. علاوه بر بیماری کرونا خود سبک زندگی جدید نیز می تواند عاملی برای افزایش استرس و اضطراب باشد. در مورد زوجینی که دچار اختلاف هستند خانه نشینی و قرنطینه ممکن است استرس آنان را بالا ببرد در نتیجه جروبحث بر سر موضوعات مرتبط با مسائل روزمره و همیشگی و حتی مسائلی که تا قبل از شرایط کرونا کانون توجه نبوده تشدید می شود، مانند توافق بر سر برنامه ها و سرگرمی های مشترک مانند تماشای تلوزیون، تغییر ساعت وعده های غذایی و خواب و بیداری و... . کتاب درمانی، قصه درمانی و معنویت درمانی روش‌های درمانی هستند که در سبک زندگی جدید می‌توانیم از آنها استفاده کنیم به شرطی که زوجین در این مدت اولویت بندی کنند و ضمن پذیرش شرایط سخت کنونی سلامت خود و خانواده را در اولویت قرار دهند و فعلا دست از اختلافات بکشند و با گوش دادن و همدلی با یکدیگر ذهن خود را بر فعالیت های مشترک و سرگرم کننده که کمتر چالش برانگیز است متمرکز نمایند.
استرس و سر رفتن حوصله
همسر شما مسئول غر زدن ها و حوصله سر رفته شما نیست محبت را باید در این زمان در منزل دو چندان کرد. در این شرایط توقعات را کم نمود چون باید توجه کنیم که همسر ما نیز مثل ما تحت تاثیر شرایط استرس بیماری کرونا است. عشق مثل گل است، آب می خواهد و توجه. در این روزها باید حضور خود را به عنوان پدر و مادر و همسر پررنگ کنیم. زوجینی که در طلاق عاطفی هستند و یا اختلاف دارند در خانه تماشاچی زندگی یکدیگر هستند و توجهی به هم ندارند؛ در شرایط قرنطینه بهتر است که خشم و استرس و غرزدن‌ها را دور کنند و استرس دردسرساز را به استرس مثبت و مفید تبدیل کنند.
رابطه جنسی در شرایط استرس و تنش
مشکلات جنسی یکی از عوامل مهم اختلاف میان زوجین و گاه حتی طلاق آنهاست. تحقیقات نشان داده خانم هایی که استرس را تجربه می کنند، نسبت به عوامل تحریک جنسی واکنشی ضعیف تر دارند. رابطه زناشویی یک تجربه لذت‌بخش است. وقتی زوجین دارای استرس هستند، داشتن این رابطه نمی تواند چندان برای آنها لذت‌بخش باشد و بالطبع هم نمی توان انتظار داشت باعث کاهش استرس شود اما اگر فشار روانی فرد ناشی از فقدان رابطه زناشویی و عدم تخلیه انرژی روانی او باشد، برقراری رابطه می تواند به تخلیه انرژی روانی ذخیره شده کمک کند و باعث کاهش فشار روانی وی شود.
احترام به تفاوت در سلیقه ها
بودن تمام وقت در کنار یکدیگر و اختلاف سلیقه‌ها، گاهی باعث می‌شود که صبر و طاقت اعضای خانواده مخدوش شود. لذا توصیه می شود در این شرایط سعی کنیم به سلیقه های هم احترام بگذاریم مثلا ممکن است یکی علاقه به فیلم دیدن دارد و دیگری مطالعه و یا حتی ممکن است در این شرایط به این موضوع پی ببرید که در برخی سلایق هماهنگ هستید چیزی که تا قبل از این به آن فکر نکرده بودید. بهتر است در ابتدا هر کدام از زوجین لیست سلایق و انتظارات خود را بنویسند و در فضایی کاملا منطقی و صمیمانه آن را به بحث بگذارند، در مرحله بعد با همکاری فرزندان سعی در انجام سلایق و انتظارات مورد توافق نمایند. کاری که لازم است زوجین انجام دهند این است که در ایام هفته یک روز نقش های خود را عوض کنند (در این شرایط حداقل آقایان متوجه می شوند که خانم های خانه دار در طول شبانه روز چه زحمتی در خانه و آشپزخانه می کشند).
قرنطینه و حریم خصوصی (کنترل کردن همدیگر ممنوع)
قرنطینه خانگی چالش‌هایی را به وجود خواهد آورد. ممکن است افراد بیشتر در کار یکدیگر مداخله کنند و به اصطلاح پاپیچ هم شوند. در چنین مواقعی، زن و شوهر بیشتر همدیگر را کنترل می کنند مثلا چک کردن تلفن همراه و... . زندگی مشترک یعنی توازن بین دلبستگی به هم ضمن احترام به استقلال فردی؛ به همین دلیل همه مشاوران خانواده معتقدند همسران باید به حریم خصوصی هم احترام بگذارند. یادتان باشد حریم خصوصی باید در چارچوب زندگی زناشویی بگنجد، قرار نیست که هر کاری دوست داشتیم انجام بدهیم و این به آن معنا نیست که مثلا زن و شوهر مدام سرگرم فضای مجازی بوده و در شرایطی که مجبورند در خانه بمانند از فکر و احساس هم بی خبر باشند و برایشان مهم نباشد که درون همسرشان چه می گذرد.
پذیرش و کنار آمدن با هم در شرایط کرونا
پذیرش واقعیت در این روزها بسیار مهم است. در گام نخست باید زوجینی که دچار اختلاف هستند به هم فرصت دهند و با افزایش تنش و مشاجره مسائل را بدتر نکنند. پیشنهاد می شود در این شرایط تنها به سلامت خود و خانواده فکر نمایند برای این کار لیستی از همه کارهایی که قرار است انجام دهند را مشترکا تهیه کنند و در سرلیست آن مسئله سلامت خود و خانواده را در نظر بگیرند، این باعث می شود از طریق تکنیک حواس‌پرتی، به جای جروبحث و اختلاف برای مدتی توجه به سمت مسائلی دیگر برگردد.
قرنطینه فرصتی برای ترمیم رابطه زوجینی که در حالت قهر و متارکه هستند:
در برخی مواقع ممکن است افراد در صدد پیدا کردن راهی برای بازگشت به رابطه قبلی، بازگرداندن همسر قبلی و از نو ساختن همه چیز باشند. در این مواقع سوالات متعددی پیش می‌آید؛ اینکه در این صورت چطور باید این کار را انجام داد؟ شرایط قرنطینه می تواند فرصتی مناسب برای همسرانی باشد که متارکه نموده یا در شرایط قهر هستند. البته ترمیم رابطه‌ای که با آسیب به یکدیگر و در آتش نفرت خاتمه یافته بسیار سخت تر از رابطه‌ای خواهد بود که به صورت دوستانه پایان یافته است. قرنطینه می تواند شرایط را برای بخشش و گذشت از تقصیرات و تمرکز بر اشتباهات رخ داده و اصلاح خطاهای گذشته فراهم نماید.
شرایط قرنطینه برای زوجینی که در طلاق عاطفی هستند:
طلاق عاطفی به معنای آن است که زوجین روزانه پس از ده ساعت دوری از یکدیگر هنگامی که در پایان روز یکدیگر را می بینند، حرفی برای گفتن ندارند. شرایط قرنطینه و در خانه ماندن بهترین فرصت برای گفت‌و گوی مفید است در این شرایط بهتر است که زوجین هر موضوع کوچکی را بهانه ای برای صحبت با یکدیگر قرار بدهند تا از طریق گفتگو و تبادل نظر وقت بیشتری را با یکدیگر بگذرانند. توصیه می شود که زوجین درباره نیازها و انتظارات خود با یکدیگر صحبت کنند، چرا که آشنایی با نیاز همسر و برآورده کردن آن تاثیر زیادی در کاهش مشکلات و افزایش آرامش در زندگی آنها دارد.  
برچسب ها: طلاق کرونا