کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سد پیشین سرریز کرد

5 فروردين 1399 ساعت 12:53

گروه جوادث: سرپرست شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: سد پیشین در جنوب استان به علت بارندگی و سیلاب چند روز اخیر سرریز کرد.


به گزارش ایرنا،  محمد دلمرادی بیان کرد: سد پیشین شهرستان سرباز با حجم مخزن ١٧٥ میلیون مترمکعب سرریز شد.  ٢٣ میلیون مترمکعب آب در پی بارندگی‌ها و سیلاب‌های چند روز اخیر در پشت سد پیشین ذخیره شده است.
او بیان کرد: سد پیشین با ظرفیت ۱۷۵ میلیون متر مکعب آب با هدف جمع‌آوری آب باران‌های فصلی، جلوگیری از روان شدن سیلاب‌ها و کمک به احیای زمین‌های کشاورزی منطقه باهوکلات دشتیاری ساخته شده است.سرپرست شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: به علت بارش و سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان سد خیرآباد شهرستان نیکشهر برای دومین بار در چند ماه اخیر سرریز کرده است.دلمرادی اظهار کرد: از مجموع ۲۲ سد در دست بهره‌برداری در سیستان و بلوچستان ۷ سد مخزنی و ۱۵ سد تغذیه‌ای است.سد پیشین در زمان پرآبی تامین‌کننده آب کشاورزی حدود ۶ هزار هکتار زمین‌های زراعی و باغی منطقه باهوکلات و گرمبیت چابهار بود و علاوه‌بر آن آب آشامیدنی و مصرفی مردم روستایی منطقه را نیز تامین می‌کرد. این سد از نوع خاکی با هسته رسی بوده که طول تاج ۴۰۰ متر، ارتفاع از پی ۶۳ متر، ارتفاع از بستر ۶۲ متر و حجم مفید و قابل بهره‌برداری آن ۱۶۷ میلیون متر مکعب است. سد پیشین نقش مهمی در اشتغال و تولید انواع محصولات کشاورزی در پایین دست دارد.


کد مطلب: 206458

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/206458/سد-پیشین-سرریز

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir