به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۰۵ ساعت ۱۳:۲۳
کد مطلب : ۲۰۶۴۶۹

پروتئینی که خون را از چربی پاک می‌کند

گروه علمی: پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود تلاش کردند تا با سرعت بخشیدن به عملکرد نوعی پروتئین، خون را از چربی‌های اضافه پاک کنند.
پروتئینی که خون را از چربی پاک می‌کند
چربی‌ها نقش مهمی در تامین انرژی بدن دارند اما همه می‌دانیم که افزایش آنها در بدن می‌تواند خطرناک باشد. تری‌گلیسریدها نوعی از چربی هستند که در خون جریان دارند. افزایش این نوع چربی در بدن می‌تواند به اضافه‌وزن و بیماری‌های مرتبط با آن منجر شود. پژوهشگران "دانشگاه سینسینتی" (University of Cincinnati) آمریکا در بررسی جدید خود، روشی برای تولید پروتئین یافته‌اند که می‌تواند خون را از این چربی‌های اضافه پاک کند.هنگامی که چربی مصرف شده، بیش از مقدار مورد نیاز برای تامین انرژی باشد، به تری‌گلیسرید تبدیل می‌شود تا هنگام نیاز مورد استفاده قرار بگیرد اما معمولا به جریان خون نیز وارد می‌شود. تری‌گلیسریدها در مقادیر بالاتر می‌توانند به بروز اضافه‌وزن، دیابت و بیماری‌های قلبی- عروقی بینجامند.بدن برای کنترل این شرایط، مکانیسم‌هایی دارد. پروتئینی موسوم به " APOA5" که در کبد تولید می‌شود، می‌تواند کار پاکسازی تری‌گلیسریدها را انجام دهد. پژوهش دانشگاه سین‌سینتی، بر همین پروتئین تمرکز دارد."شان دیویدسون" (Sean Davidson)، از پژوهشگران این پروژه گفت: APOA5، نقش مهمی در پاکسازی سریع خون از تری‌گلیسریدها دارد. هر چه میزان این پروتئین در بدن بیشتر باشد، تری‌گلیسریدها سریع‌تر از خون پاک می‌شوند. اهمیت این پروتئین از پیش هم مشخص بود اما دانشمندان هنوز اطلاعات زیادی از ساختار و نحوه عملکرد آن ندارند. شاید اگر نحوه عملکرد این پروتئین را درک کنیم، بتوانیم دارویی ارائه دهیم که به عملکرد بهتر آن کمک می‌کند.

پژوهشگران در این بررسی، ژن انسان را که برای پروتئین APOA5 کدگذاری شده بود، در باکتری‌ها قرار دادند. این کار به آنها کمک کرد تا پروتئین بیشتری را با سرعت بیشتر تولید کنند تا تری‌گلیسرید ها با سرعت بیشتری از خون خارج شوند.سپس، عملکرد پروتئین را در پاکسازی خون موش‌هایی که رژیم غذایی پرچربی داشتند، مورد بررسی قرار دادند و به نتایج امیدوارکننده‌ای رسیدند."مارک کاستلبری" (Mark Castleberry)، نویسنده ارشد این پژوهش گفت: ما توانستیم خون موش‌ها را پس از تغذیه آنها با چربی ارزیابی کنیم. پس از ارائه این پروتئین به موش‌ها، دریافتیم که پاکسازی تری‌گلیسریدهایی که در خون انباشته شده‌اند، با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد.اگرچه نتایج این پژوهش، بسیار امیدوارکننده هستند اما این بررسی هنوز در مراحل ابتدایی به سر می‌برد و هیچ تضمینی وجود ندارد که آزمایش آن روی انسان حتما موفقیت‌آمیز باشد. در هر حال، این پژوهش می‌تواند راه‌ را برای بررسی تاثیر پروتئین APOA5 در پاکسازی خون هموار کند.
برچسب ها: پروتئین خون